Gå til innhold

vaginalt eller ks? hjelp

Anbefalte innlegg

Hei. Er ikke gravid, men prøver enda. Mye tanker ang fødsel. Jeg besvimer for ingenting. Hvis jeg kutter meg litt i finger, bytte øredobber, slår foten i dørkarmen, hvis jeg er veldig kvalm, kraftig menssmerter, tar blodprøve hvis jeg ikke ligger. osv osv. Ja, veldig lett for å besvime av egentlig ingenting.

Vaginalt: Der å da smerter, kansje noen dager etterpå?

Ks: ikke der å da, men etterpå. Men da skal vel såre renses lenge etterpå også.

Jeg vil jo føde naturlig, i verstefall hvis jeg bare besvimer tar de vel hastesnitt, eller???

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139701901-vaginalt-eller-ks-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal ikke være lett. Tror nåkk at du bestemmer deg når du først er blitt gravid, å kan snakke med lege og jordmor underveis

Det er jo du som skal sette barnet til verden. Og mulig du bestemmer deg for Ks nå, eller tidlig i svangerskapet og ombestemmer deg mot slutten, eller omvendt. Aldri godt å si. det er vell som de som sier de ikke skal ha noe form for smertestillende, men ender opp med masse smertestillende.

Det er vell kunn du, som vet hva som er best for deg:)

Lykke til

Jeg har også veldig lett for å besvime, men dette var ikke noe problem under fødselen- tror jeg ville vært langt mer bekymret for å besvime når jeg skulle rense ks-såret og hadde en liten nyfødt å passe på....

Og ja, de passer godt på deg og barnet når du føder, og gjør det som er riktig i situasjonen, så gå for fødsel, det er jo tross alt det som er aller best for både mor og barn når det er mulig å velge!

• 2 uker senere...

Jeg skal ikke si hva du skal velge men ville bare presisere at det ikke er noe rensing av såret eller ks. Jeg fikk på en bandasje som de byttet etter en dag eller 2 (egentlig bare et stort plaster) og så fikk jeg beskjed om å ta det av selv etter en dag eller to til. Var ikke noe rensing verken mellom skiftingene eller etter at jeg var ferdig med det. Og jeg synes ks var helt fantastisk, 2 min fra operasjonsstart til lillesnusk var ute, pappaen satt ved siden meg av og holdt baby mens de sydde meg igjen, så gikk de og veide og målte og la på bleie mens jeg ble trillet ut på oppvåkninga. Vet ikke hvor du skal føde men på mitt sykehus var det sånn at etter 15 minutter var baby tilbake hos meg så vi hadde ikke noe separasjon. Var oppe og gikk straks beina fungerte og hadde ingen komplikasjoner i det hele tatt. Var vondt å trykke når jeg skulle på do, men det varte bare en dag eller så. Lykke til uansett hva du velger :-)

• 4 uker senere...

Om jeg var deg ville jeg lagt bort tankene på fødsel og slappa av og kost meg med prøving!! Om du bekymere deg for fødselen allerede før du er gravid kan det ikke hjelpe på prøvingen!

Noe skal du tenke på de 9 mnd du tusler rundt med voksende mage også! ;)

Kanskje vil svaret komme helt av seg selv etterhvert, om ikke er jordmor/lege gode samtalepartnere når det gjelder slike ting!

Lykke til§

• 4 uker senere...

Altså, det er jo ikke sånn at KS er en valgmulighet du har sånn helt uten videre. Hvis ikke det er medisinske grunner til at du trenger KS (sterk fødselsangst her inkludert), så blir det vanlig fødsel på deg.

Hvis du har litt småangst for fødselen så kan det være bra å begynne å gå til en jordmor du er komfortabel med relativt lenge før termin for å få snakket gjennom det du er redd for/lurer på. Lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...