Gå til innhold

Til dere som er på lavkarbo.


nicknavn

Anbefalte innlegg

Hva spiser dere i løpet av dagen. Kan dere lage en liten meny til meg?

Jeg trenger litt "nye" matvarer:-)

 

Selv spiser jeg en rugsprø med skinke, eller lett ost til frokost.

Det samme til lunch og en lett yoghurt.

Middag består av kjøtt, salat eller grønnsaker.

Kvelds rugsprø og kansje en lett yoghurt.

Prøver å variere pålegget og jeg spiser ofte en appelsin eller eple til mellommat.

Er litt usikker på om jeg spiser litt for lite og litt for mye rugsprø, selv om rugsprø ikke har mye karbohydrater i seg.

Går ned i kilo, selv om det går litt tregt.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, kan sikkert google litt på det, men hvor mange karbohydrater inneholder epler?

Noe frukt blir jeg å spise, men vil selvsagt velge bort frukt med mange karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...

Jeg er med på et kostholds kurs på treningssenteret der jeg trener. Fikk vite der at f.eks 2 rugsprø er alt for lite til et måltid. man kan heller spise det som et mellommåltid. Evnt ha masse grønnsaker og kjøttpålegg attåt hvis du skal spise det til frokost/lunch. Fikk vite at til daglig er det mye bedre å spise 1 1/2 brødskive eller 2 små skiver med veldig grovt brød med masse sunt pålegg og grønnsaker på i steden for knekkebrød. Kokt havregrøt er en sunn frokost. F.eks 1 dl havregryn, ønsket mengde skummet melk, ha også i frukt og bær, nøtter.

Spis også masse frukt og grønt. F.eks en middagstalerken kan du spise varme grove grønnsaker som er på str med din knyttneve, 1 håndflate med salat, 1 potet og kjøtt..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også på at du må ikke få i deg mindre enn 1400 kcal pr dag da det går utover muskelmassen din. Hvis man ikke går på pulverkur da..da får du i deg 500 kcal, men det er enten 500kcal elle alt over 1400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spis eple,det dummeste jeg har hørt !! Litt karbo trenger man jo og epler er sundt og har fiber i seg. Mange frukter som er mer karbo iseg. mango,druer og bananer.Epler har lite kalorier.Frukt er sundt!! Har slanket meg før og spiser altid to frukter om dagen.men hvitt mel og godterier det tror jeg er verre.

Hær er min diett. følger den ikke enda for jeg ammer mye enda. Men skal ned i vekt.

Frokost:2knekkebrød.egg eller cottage chees.en frukt .te

Lunsj.kyllingsalat.ganske stor porsjon så slipper jeg søtsug resten av dagen..

mellomål:en yoghurt

Middag:fisk eller kjøtt ,masse grønsaker

desert.litt fruktsalat eller en smoothies

kvelds.det varierer litt.noe proteinrikt hvis jeg har trent.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får i deg for lite fett! Det høres sikkert rart ut, men du spiser jo ikke noe som inneholder fett. Noe fett trenger kroppen ellers vi du oppleve ting som å miste hår.

 

Dessuten synes jeg det høres ut som om du spiser alt for lite mat. Dette kan ikke bli mer en 1000 kalorier om dag ca? Og det er så lite at du vil rett og slett rote til forbrenningen din. Om du trener i tillegg, så blir det ekstra ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke telt kalorier, kansje jeg må se litt på det, får sannsynelig litt for lite fett, men bruker olivenolje evt litt smør når jeg steker mat, men så steker jeg ikke så mye mat, så da blir det nok litt lite.

ang. rugsprø så blir jeg å holde meg til det, siden det metter og jeg liker det, mulig det heller er en ide å ha et måltid til pr. dag for å øke kaloriinntaket?

Epler og appelsin blir jeg å spise, selv om det er ca 10-12 karbohydrater pr 100 gram. Syns det er godt med lett philiadelfiaost og et par epleskiver på:-)

Appelsin metter i allefall min mage, så en appelsin til mellommåltid, funker for meg.

Men kan kansje se litt på mengden frukt?

 

Takk for at dere orker å svare:-)

Kom gjerne med flere tips:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nå har jeg aldri telt karbohydrater, men lærte Grete Roede en gang, og det funka som snus! Da telte jeg kalorier, og syns vel det er det som til syvende og sist hjelper hvis det er vekttap det er snakk om.

På GR var det flere som spiste for lite, og sleit med å gå ned i vekt, så det er virkelig noe i det å få i seg nok mat når man slanker seg!

Der var et brødmåltid 2 tynne brødskiver (butikkoppskjært er bra) med lite pålegg (eller normalt, alt etter hva man er vant til, hehe. Og type pålegg, såklart), evt. 4-5 knekkebrød. Jeg likte også Rugsprø godt, og spiste 4 knekkebrød med ei gulostskive på hver + deilig rød paprika på.

Jeg spiste ikke lettyoghurt pga aspartam og sånt, men likte Biolaen godt (har en ide om at den er sunn? Ikke så søt som andre u-lette yoghurter).

Minst 3 fruktrasjoner og 3 porsjoner grønt om dagen. Og 3 porsjoner sunt fett!

Og selvsagt 30 min morsjon om dagen.

Lykke til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bruker ikke jeg lavkarbo, så antall karber kan jeg ikke noe om. Men hva om du bytter ut lett philadelfia med vanlig, og spiser feks majones eller italiensk salat på rugsprø? På den måten får du i deg fett, og dette er faktisk sunt fett selv om det høres rart. Avocado inneholder mye sunt fett.

 

Ikke stek mat i olivenoje, den danner transfett. Til steking er det bedre med nøytral olje som solsikke, eller raps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bytter jeg til solsikke eller rapsolje, teller ikke mye på karbohydrater, men holder meg unna kjappe karbo, hvetemel, pasta og poteter. Bytter Philidelfian også gjør jeg.

Jeg må passe meg for karbohydrater, siden jeg er insulinresistent må være påpasselig så jeg ikke havner på tabletter.

Har sluttet å tenke på dette som "slanking" men som endring pga helsen. Får lite hjelp av legen til diett, han sier bare at jeg må passe på sukkermengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

jeg har også insulin resistens og går på tabeletter, det er jeg hoppende glad for fordi uten, merker jeg at kroppen tuller seg.

 

Jeg spiser lav carbo, har gjort det i flere år men aldri telt kalorier eller karbohydrater.

 

Spiser børd, fullkorn pasta, av og til poteter men prøver å holde meg unna hvetemel o g sukker.

Sjokolade har jeg snart ikke spist på et år.

 

Fungerer for min del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel jeg merker rett og slett at kroppen ikke fungerer somd en skal, hvis jeg spise rnoe som ikke er lav karbo, får jeg en slags rus følelse hvis jeg ikke har tatt tabelettene på noen dager. Det pleide jeg å få før jeg begynte påd em også, bare at jeg ikke visste det.

Snop og søtt var så godt, med tabelettene smaker det rett og slett ikke så godt.

 

Bor i utlandet og husker første Norges tur etter jeg begynte på metformin.: Jeg husket jo hvor godt boller og sjokolade smakte og hvilken reaksjon jeg fikk av det, ble varm, et slags high.

Men da jeg skeiet ut og spiste dette, smarte det ikke så godt og denne følelsen , jeg beskriver det som et slags high, det smaker så vanvittig godt, man blir varm, lykkelig osv, uteble.

 

Med metformin er jeg mindre sulten, har mindre snope lyst og sunn mat smaer bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...