Gå til innhold

Vernepleier eller sykepleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt noe om at det er mer juss eller noe slikt på vernepleier? Det høres litt vanskelig ut... :-/

Skrevet

Lurer på hvordan studiet er lagt opp :-)

Skrevet

Kan bare snakke om sykepleien jeg da..:)

Studiet består av veldig mye praksis (ca 8 mnd tilsammen på 3 år), og veldig mye praktisk trening. Selvsagt er det en del lover og juss her også, men ikke kjempemye!:)

Medikamentregning må man gjennom, men dette er ingen sak (fikk selv VELDIG dårlig karakter i matte på videregående..:P).

Vanskelig å vite hva jeg skal nevne, men det er iallefall en fryktelig spennende utdanning! Kan absolutt anbefales på det sterkeste!!:)

Skrevet

Jeg går 2. året på vernepleien, og STORTRIVES:o))

Det første året er det omtrent det samme som sykepleien, men når de har emner som sykdomslære har vi miljøarbeid. Dog er det noe av begge emnene på hver av utdanningene.

Vi har hatt en en juss og sosiologieksamen, det var ingen problem!

Underveis har vi 3 praksisperioder av 7-8 uker, pluss bachelorpraksis da.

Av det medisinske så lærer vi å sette subcutane og intramuskulære injeksjoner, sonde, katerisering av menn og kvinner, blodtrykk og stell. Og såklart medikamentregning og håndtering. Vedrørende medikamenter er den lik på sykepleier og vernepleier utdanningen.

Ellers lærer vi mye om atferd og atfersperspektiver, psykologi og kartleggingsmetodikk.Kjempespennende!

Jeg synes denne utdanningen er genial for den gir springbrett for ulike variasjoner yrkesmessig når vi er ferdige. Man kan jobbe innen psykisk helsevern, fengsel, barnevern, psykisk utviklingshemmede, hjemmesykepleie, sosialkontor osv osv.

De sier jo at vernepleiere er som poteten, kan brukes til det meste, he he.

Lykke til med valget!

Klem

Skrevet

Vet ikke hva som er "vanskeligt" men til ettertanke: En sykepleier kan tre inn i en vernepleierstilling , men en vernepleier kan ikke tre inn i sykepleierstilling.

Tror at en sykepleier vil være et mer allsidig yrke med flere jobbalternativer.

Skrevet

Tusen takk for svar :-)

Skrevet

Er vernepleier selv, og angrer IKKE:-)

Ser ikke helt at en sykepleier nødvendigvis er et mer allsidig yrke..et mer allsidig yrke enn vernepleier skal man igrunn lete lenge etter. Vernepleierutdanningen er egentlig en god blanding av sosionom-, barnevernspedagog-, ergoterapeut- og sykepleierutdanningen.

Er en vernepleier, er en også mer ønsket i stillinger innenfor rusomsorg, habilitering, rehabilitering, barnevern, veiledning osv.. Sykepleieren hører vel hovedsaklig til på sykehuset...?

I tillegg er det ekstrem mangel på vernepleiere. Ikke vanskelig å få seg jobb allefall:-)

Skrevet

Forresten, et spm til:

Startlønn vernepleier kontra sykepleier? Nesten ikke noe ansenitet...

Skrevet

Og ang lønn så har man samme lønn som sykepleieren:-)

Skrevet

Noen som mente vernepleier hadde høyere startlønn? Bare tull?

Skrevet

Ser noen over her skriver at en sykepleier kan tre inn i en vernepleierstilling, det stemmer ikke. Søkes det f.eks etter en miljøterapeut stilling så er ikke en sykepleier kvalifisert til dette.

Når det gjelder lønn så kommer det litt ann på hvor man jobber, men de ligger sånn noenlunde likt. Jeg jobber i kommunen og her tjener vi like mye.

Skrevet

Dette stemmer ikke! En sykepleier kan slett ikke tre inn i en vernepleierstilling. Søkes det etter f.eks miljøterapeut er ikke sykepleiere kvalifisert til det, de mangler miljøarbeid og saksbehandling bl.a. Er heller ikke enig i at det er flere jobbalternativer for sykepleiere. De kan jobbe på forskjellige avd. på et sykehus, men de har ikke flere muligheter utenfor sykehus. En vernepleier kan jobbe MANGE steder, f.eks fengsel, barnehager, psykiatrien, eldreomsorg, psykisk utv. hemmede, barnevernet, sosialkontor + + +

Skrevet

Kommer litt an på hva man er interessert i. Som sagt over, har vernepleiere litt mer ulik vinkling på utdanningen. MEN om man har interesse for sykdomslære, har sykepleierne en god del mer sykdomslære.

SLik som det er her, har vi lik lønn. Vernepleierne kan bli ansatt i spl stillinger, men får ikke ha ansvaret. Må alltid ha en spl på bakvakt. Noe som er forferdelig irriterende med tanke på at vi har lik lønn. Og nei, det var ikke kritikk av vernepleierne, bare en liten tanke jeg kom på nå. All ære til vernepleierne for de gjør en bra jobb. Jeg interesserte meg mer for sykdomslære, og er glad jeg valgte det. Som sykepleier er det mangeulike videreutdanninger som kreftsykepleir, helsesøster, jordmor, intensivsykepleier mm. Vet ikke hvilken videreutdanning man kan ta som vernepleier. kan noen svare på det?

Skrevet

Jeg går 1.året sykepleie og kan snakke litt om det. Vi har sykdomslære (lunge og hjertesykdommer på det 1.året), medikamentlære, medikamentregning, farmakologi, patologi, psykologi, pedagogikk, sosialantropologi, sosiologi, psykiatri, kommunikasjon, ernæring, anatomi, geriatri og sykepleie. Det er et utrolig stort pensum, men veldig spennende.

Du kan jo gå inn på www.jobbfeber.no

Der finner du litt om forskjellene på sykepleie og vernepleie.

Vernepleie handler jo mye om det psykiske, tilrettelegging for pasienten, miljøet.

Skrevet

Jeg er faktisk en av de få som er utdannet både vernepleier og sjukepleier!!!!!! Tok først vernepleien, jobbet noen år som det, og gikk deretter 3 år på sjukepleierhøgskolen. Begge yrkene er fantastiske, men det er synd at det er sånn profesjonskamp dem to imellom. Sykepleierne føler seg bedre enn vernepleierne og omvent. Jeg står med beina i begge leire og ser tydelig kampen som er ganske dum!

Vernepleien har mer juss og er mer atferdsretta. Du lærer også mye mer om syndromer og psykisk utiklingshemmede på vernepleien. I sykepleien nevnes dette mer som i en bisetning....

Sykepleien har mer sykdomslære, mer medisin og kirurgi. Det er mye praksis rettet mot sykdom, forebygging og rehabilitering. På mange områder krysser utdannelsene hverandre, men det er tross alt også to utdannelser som har forskjellig innhold og grunnholdninger. Jeg føler meg beriket som kan glede meg over dem begge (men lønna har dessverre ikke fordoblet seg.....ha-ha....)

Skrevet

dette stemmer IKKE! var nettopp i praksis som vernepleier-student, og da var det ENTEN sykepleier eller vernepleier som hadde det medisinske ansvaret på jobb.

Skrevet

Dere som sier det ikke er så mange andre jobbmuligheter for sykepleierere uten om sykehus; Sykepleiere kan jobbe HVOR SOM HELST f. eks. : Sykehjem, legesenter, de kan jobbe på NAV kontor som saksbehandlere, de kan jobbe i legemiddelindustrien som selgere, de kan jobbe på incestsentre, voldtekssentere,Kirkens bymisjon, som feltsykepleiere i forhold til rusmisbrukere, på forskjellige psykiatriske instirusjoner, rehabiliteringssentere, Lunge klinikker som Glitre, fengselssykepleier, helsesøstre i kommunen/på skoler, Amathea rådgivning for gravide, du kan jobbe offshore som sykepleier på en oljerigg f.eks. +++

Sykepleiere har i tillegg muligheter for uendelig med videreutdanninger ( intensiv, operasjon, psykiatri, kreft, diabetes, palliativt, tropemedisin, anestesi, akuttspl, osv.)og er svært ettertraktet i internasjonale sammenhneger i forhold til hjelpearbeid.

Dette er bare NOE av hva en sykepleier kan jobbe med. Sier ikke at det ikke er fint å være vernepleier altså, men jeg mener faktisk at sykepleiere har flere muligheter enne vernepleiere..

Skrevet

Alt du nevner der Imrelin kan også sykepleiere jobbe, kanskje ikke barnehage, men alle de andre stedene...

Skrevet

Herregud, dette ble dratt ut av proposjoner! *ler*

Jeg var hos ei venninne for litt siden også, hvor det kom en 3 årig sykepleierstudent. Hun la ut om at ALLE vernepleiere på skolen var så høye på pæra, ekle, trodde dem var noe, tette i huet osv. Skal si dere kjerringa ble spak i trynet når jeg sa at jeg ikke hadde sett henne der nede enda, men dere sykepleiere holder vel til et annet sted enn oss vernepleiere.... :-O

Når det gjelder yrket, så sier det seg selv at ikke mange sykepleiere jobber ved sosialkontor eller barnevern. Har foreldre som har jobbet der i alle år, og aldri sett en sykepleier i de profesjonene.

Sykepleierene lærer mye mer om sykdom og anatomien enn oss vernepleiere, derfor jobber ikke vernepleiere på sykehus.

Når sykepleierutdanningen har anatomi og den slags, så har vernepleier utdanningen miljøarbeid. Vi har egen praksis i miljøarbeid, og derfor stiller man sterkere i yrker som fengsel, barnevern, sosialkontor etc. Nettopp pga. den miljøterapautiske bakgrunnen.

Sykepleier har som nevnt overfor mange muligheter til videreutdanning innen sykepleie. Sikkert mer enn vernepleieren.

Når det er sagt er vernepleierene på full fart inn i skolene også, blir bare flere og flere vplstillinger i skolen:o)

Lykke til med valget, enten du går spl eller vpl! Begge to er sikkert veldig spennende.

Skrevet

Er en del miljøterapi i utdanninga til sykepleiere også, f.e ks. når vi er i praksis i psykiatrien, da går mesteparten ut på miljøterapi, eller er det jo miljøterapi i eldreomsorgen også..

Vet om flere sykepleiere som jobber innen barnvernet og sosialkonoret jeg, men det er sikkert forskjellig praksis fra kommune til kommune..

Er absolutt ikke for noe "kamp" eller rivaliering mellom yrkene altså..begge yrkene er nyttige og flotte yrker, men fordi jeg snart er ferdig sykepleier brenner jeg selvsagt litt ekstra for sykepleierne, men har jobbet med flere vernepleierere i praksisperioder og ser de er nyttige.

Skrevet

Ja, begge har medisinsk ansvar. begge doserer/konrollerer og gir medisin, MEN vernepleieren måtte ha en spl som bakvakt. Ved sykdom hos pasientene var det ofte vernepleieren ikke kunne nok om symptomer og behandling. Dette igjen fordi vernepleiere ikke har like mye sykdomslære som spl selv om de selvfølgelig kan mye av det samme ellers og har mer kunnskap enn oss på andre områder.

Skrevet

Har ikke noe med hovedinnlegget å gjøre men...;=) ... det nevnes flere ganger at vernepleiere er å foretrekke fremfor sykepleiere i fengsler. Det stemmer ikke:=) Jeg jobber i fengsel og har stadig kontakt med andre fengelssykepleiere. Nesten uten unntak så er det hjemlede stillinger som sykepleier eller sykepleier med videreutdanning i psykisk helsearbeid.

Forøvrig så synes jeg det er plass til begge yrkesgrupper både her og der! I stedet for å prøve å heve seg over hverandre bør man jobbe mer med det som er meningen at man skal.... utfylle hverandre!

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg er en 25år gammel mann, som vurderer å starte på vernepleier utdanningen ved hist i trondheim.

jeg får fra før av historie, noe jeg synes er ganske morsomt, men frykter at det er en liten blindgate iforhold til å skaffe seg jobb.

Jeg liker å jobbe med mennesker, men ingen spesiell lyst til å jobbe med funksjonshemmede. og er litt redd jeg kommer til å freake ut under undervisningen om jeg må sette et kateter o.l på en 80år gammel funksjonshemmet mann? :(

jeg lurer også på om det er noen som har angret på valget på vernepleier. og om jeg evnt kan jobbe i barneverns instutisjon med barn med vansker, uten at de bestemt må ha funksjonshemning?

Skrevet

Jeg har gått sykepleien (..og ferdig førskolelærer i mai) og mest av alt skulle jeg ønske jeg hadde studert medisin, men den gang ei. Uansett ville jeg valgt vernepleien fremfor sykepleien den dag i dag. Nettopp fordi det er et mer allsidig yrke. (som nevnt over)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...