Gjest Skrevet 23. februar 2009 #1 Skrevet 23. februar 2009 Han har fra fødsel av vært svært urolig og ville aldri ligge på rygg, men alltid sitte opp. Og jeg har bært og bært.. Rundt 7 mnd ble han bedre da han begynte å sitte, men fortsatt sutrete og ubeskrivelige søvnproblemer. Det var da hs mente at han kan ha reflux. Hos legen ble vi ikke trodd, men han sendte henvisning til sykehuset. Der mener de at vi må sjekke han for melkeallergi (unngå melkeprod. for barn og mor i 2-3 uker og se etter forbedring), for å utelukke det. Det er fortsatt 2 mnds ventetid for å få testet reflux. Han er 10 mnd og har plutselig begynt å bli mye bedre både mht sutring og søvn.Jeg ammer. Han har vært vanskelig å mate, men jeg har funnet mine metoder. Ikke har han vært særlig på å kaste opp, dette begynte ikke før ved innføring av mat med biter/brød. Han har aldri kastet opp utenom måltid, og gulpet aldri som barn. I og med at han er så opp og ned så syns jeg det er veldig vanskelig å prøve slik melkefri diett, for plutselig ble han en drøm, og så ble han syk med influensa og nå er han frisk og vanskelig igjen. Kanskje jeg nedvurderer muligheten for melkeallerigi, men jeg ser ikke helt sammenhengen med melkeallergi, men ser store sammenhenger med "stille"reflux. Noen som har erfaring?
Søvnløs i Oslo Skrevet 24. februar 2009 #2 Skrevet 24. februar 2009 Jeg har en jente på 7 mnd som har vært veldig mye urolig og vi har vært til flere utredninger med henne. Rundt 6 mnd ble hun heldigvis roligere. Hun lider av stille refluks, men vi har hele tiden lurt på om det er det eneste problemet eller om det er andre ting som plager henne også. Jeg forsøkte melkefri diett i noen uker uten at jeg syntes dette hjalp. Jeg ville nok gitt det et forsøk hvis jeg var deg, selv om det kan føles litt styrete til å begynne med. Ellers har jeg hatt jenta mi til manuell terapeut da hun var litt skjev i nakken. Det ble mye bedre etter en behandling (KISS-syndrom). Jeg vet imidlertid ikke om det har gjort sitt til at hun også har blitt roligere. Når det gjelder refluksen, skjønte vi veldig tidlig at det plaget henne da vi kunne høre at det skvulpet opp i spiserøret og at hun svelget ofte. Har du lagt merke til noe sånt hos gutten din?
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2009 #3 Skrevet 28. februar 2009 Har dessverre mye erfaring på området. Har ei jente med stille refluks, og kjenner meg veldig igjen i dette med sutring, gråt, bæring og dårlig søvn. Vi har prøvd melkefri diett to ganger, og synes også det var vanskelig å tolke resultatene. Inni perioden ble hun forkjøla og fikk tenner og alt mulig, så da er det jo ikke så lett å vite. Men etter 3-4 uker konkluderte vi begge gangene med at det ikke var noen bedring. Stille refluks kan være vanskelig å oppdage, og det er ph-måling som avslører det. Som det ble svart her, så hørte vi masse skvulping på jenta vår. Hun gulpet ikke opp noe, men vi hørte og så at hun gulpet inn i seg og svelget. Ph-målingen viste at hun hadde over 300 slike oppstøt i løpet av en dag... Altså: Hvis barnet har melkeallergi, tror jeg at man vil merke ganske tydelig bedring, og altså ikke sånn at man er i tvil. Hvis du ikke synes du merker det, må du vel bare vente på ph-måling. Det kan forresten godt være at sønnen din har hatt refluks, men begynner å bli bedre nå. 60 % av barn med refluks er helt kvitt det når de er 18 mnd, og han kan jo ha begynt på forbedringen. Lykke til! Bare spør mer hvis det er noe!
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #4 Skrevet 12. juni 2009 Heisann. Først av alt, det er mangen barn som blir testet for melkeallergi og så viser det seg at det heller skyldes refluks. Vi har en gutt på 1.5 år som vi trodde hadde melkeallergi, men som ved 6 månders alder fikk diagnosen refluks. Vi fikk en liten gutt fire uker før termin. Han hadde gulsott og sov seg derfor gjennom de to første ukene av livet sitt. Men så snudde alt. Han begynte å skrike hele døgnet (han gråt ikke, han skrek), gulpet masse, stoppet å puste og ble blålig flere ganger, han var vanskelig å amme han, han ville ikke bæres, holdes eller ligge, han var / er alltid forskjølet og tett i brystet. Prøvde 10 behandlinger hos manuellterapeut uten effekt (de mente han var skjev i nakken etter akutt keisersnitt). Etter utallige besøk hos lege, helsestasjon og sykehus, fant vi en lege som tok oss på alvor. Han stillte diagnosen samme dag og etter en uke fikk vi lagt ned ph registrening sonde og konklusjon var krystalklar:ekstrem refluks. Han startet med dobel dose medisiner med en gang, med utrolig effekt. Nå går han fremdeles på medisiner og er nærmest symptomfri. Har prøvd å redusere medisinene, men med dårlig resultat. Så nå er det ingen vei utenom, han må opereres. Så nå står vi i operasjonskø. Har fått flott oppfølging av barnelege på sykehuset etter at de fant diagnosen. Ved 8 måners alder låg gutten vår på 6 ukers stadiet, og nå 10 månder etter har han passert samtlige av de andre på hans alder i barnehagen etter tett oppfølging av fysioterapeut. Så nå har vi alle det utrolig bra igjen. Kan endelig kose masse med han på fanget uten å måtte ha han sittene bare for en kort stund.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #5 Skrevet 12. juni 2009 Hei! Jeg kjenner meg helt igjen i din beskrivelse..... Sønnen vår ble testet for både" vanlig refluks" og "ikke sur refluks". Han kastet opp / gulpet opp mye melk. Gikk noe bedre når han nærmet seg året, men ble igjen verre da vi begynte å gi mat med biter. Han har også andre diagnoser, så vi regnet med at han ikke var "moden" nok for mat i samme tempo som andre. Fortsatte derfor med "babymat" og det gikk bedre. Da han var halvannet år, fikk vi komme inn for å sjekke spisingen ordentlig, siden alle refluksundersøkelsene viste at han ikke hadde refluks. På sykehuset tok de en bestemt røntgenvideo av spisingen hans. De filmet mens han spiste ulike konsistenser. Ved denne undersøkelsen fallt alle brikkene på plass. Det viste seg at sønnen vår fikk mye av maten i luftrøret, så det var ikke rart at han kastet opp mye. Dette gjaldt særlig mat med biter. Får håpe dette ikke feiler ditt barn, men det er greit å vite om at denne undersøkelsen finnes.
¤¤angelina¤¤ Skrevet 29. juni 2009 #6 Skrevet 29. juni 2009 Jeg har en datter som skal inn til 24-timers pH-registrering. Jeg forstod det slik at refluks kan være et symptom på kumelkallergi. Så selv om du synes alt stemmer med stille refluks og ikke melkeallergi, kan det jo godt være begge delene, altså refluks PGA melkeallergi. Men grunnen til at jeg skriver her, er at jeg ble litt nysgjerrig på det anonym 12.06 skrev. ...ha henne sittende på fanget og kose... Jenta vår har ALDRI hatt tid til å sitte på fanget å kose, kan dette være pga refluks?
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2009 #7 Skrevet 3. juli 2009 Hei igjen. Jeg er anonym 12.06. Du skriver at jenten deres aldri har hatt tid til å sitte i fanget. Det skyldes ikke at vår lille gutt ikke hadde tid til å sitte i fanget, men store smerter som gjorde at han ikke ville sitte. Når vi holdt han inntill oss ble han enda mer urolig. Likte ikke at vi presset på brystet eller magen hans (selv når vi holdt lett rundt ham). Etter at han begynte på medisiner har han vært skikkelig kosegutt. Akkuart som han må ta igjen for all kosingen han har gått glipp av. For nå sitter han opptil en halvtime, noen ganger en hel time og bare koser, klemmer og stryker. Skikkelig herlig. Vil ikke jenta deres sitte fordi hun heller vil leke eller det er andre ting som lokker, eller vil hun bare ut av situasjonen?
¤¤angelina¤¤ Skrevet 16. juli 2009 #8 Skrevet 16. juli 2009 Ok, tusen takk for svar. Hun vil ikke sitte pga at hun vil opp å stå, ned til noe annet, konstant i aktivitet. Sitter ikke på rompa på gulvet heller, kun 1 sek, så er det videre for å leke med noe. Men da er hun vel bare sånn da. Vi har vært til pH-reg nå, men ikke fått svar ennå. Går på losec, men ikke merket forskjell ennå, men kun tatt 4 dager, så håper at det bare tar litt lengre tid. Men er jo ikke sikkert at det er refluks, spent på svaret!
Søvnløs i Oslo Skrevet 16. august 2009 #9 Skrevet 16. august 2009 Hei Angelina Jeg har skrevet et innlegg tidligere i tråden her. Jenta vår har nå passert 1 år, og er fortsatt plaget med reflux, men ikke like ille som tidligere. Jeg kjente meg imidlertid godt igjen i det du skriver om en jente som ikke vil sitte stille på fanget etc. Vår jente er også utrolig aktiv og jeg har hele tiden lurt på om det kanskje er fordi hun har mye uro i kroppen sin pga. reflux, men jeg vet jo ikke. Du må fortelle hvordan det har gått med ph-registreringen da..
¤¤angelina¤¤ Skrevet 24. august 2009 #10 Skrevet 24. august 2009 Ja, da har jeg vært på laaang ferie. Men fikk svar på pH-registreringen, og den viste at hun hadde 6% reflux. Man kan ha opptil 9% uten at det trenger å gjøres noe med, men pga at hun hadde noen lange episoder på 4-5 min, skulle vi fortsette å gi Losec. OG: Legen sa at vi kunne doble dosen, og samme natt sov hun hele natten! Det varte bare noen netter, og det har vært litt opp og ned, men de siste 2 ukene har hun kun våknet 1 gang pr natt!!! Da ammer jeg, og så sover hun videre til 8 halv ni om morgenen! Det er EKSTREM bedring, våknet hver halvtime, hvert 45.min før det. MEN: nå må jeg få satt igang melkefri diett, men jeg GRUER meg! Hvordan går dere frem? Men hvis hun har melkeallergi, ville hun ikke hatt løs avføring? Og må man ikke slutte med medisiner for å se om det blir bedring? Hun er jo så bra nå, så hvordan vil jeg merke forskjell? Jeg har virkelig ikke lyst til å slutte med medisinene ennå. Får jo ENDELIG sove!
¤¤angelina¤¤ Skrevet 24. august 2009 #11 Skrevet 24. august 2009 Jeg ga forresten Nestle yoghurt med pære/banan idag, og etter det gulpet hun flere ganger, og hun gulper ikke så mye lenger, så det er kanskje på høy tid å få satt igang melkefri-dietten? Eller var det tilfeldig?
Søvnløs i Oslo Skrevet 26. august 2009 #12 Skrevet 26. august 2009 Vår datter hadde ganske likt resultat på ph-registreringen som din datter. Husker ikke helt tallene, men ble satt på Losec hovedsaklig pga.lengden på oppstøtene. Vi har forsøkt å kutte ut medisiner et par ganger, og har følt at hun blir dårligere da. Jeg tror ikke dere skal slutte med medisner selv om dere forsøker melkefri diett. Vi forsøkte melkefri diett et par uker uten at jeg merket bedring, så vi kuttet det raskt ut. Kan uansett være verdt et forsøk. Virket ganske håpløst å kutte ut all melk, men gikk i grunnen greit, men man må stort sett lage mat fra råvarer og ikke spise ferdigmat.
¤¤angelina¤¤ Skrevet 3. september 2009 #13 Skrevet 3. september 2009 Hei Søvnløs i Oslo, tusen takk for svar Men nå når hun går på medisiner, er alt så bra! Så jeg lurer på hvordan jeg vil merke forskjell om hun går på melkefri diett? Legen sa at jeg skulle slutte med medisiner etter 3 uker med melkefri diett og se om hun ble bra. Jeg synes vi FØRST skulle prøvd å slutte med medisin for å se om det blir verre igjen. Og deretter begynt på melkefri diett i 3 uker før vi slutter med losec. Skal på 2-3 timer melkeskole om en drøy uke, så skal begynne på melkefri diett etter det.
Søvnløs i Oslo Skrevet 7. september 2009 #14 Skrevet 7. september 2009 Hei Angelina! Det som slo meg da jeg leste det du skrev var at dersom datteren din har blitt bra med medisiner, må vel det nettopp tyde på at det er reflux som plager henne. Da burde det vel ikke være nødvendig å kutte ut medisiner for å prøve melkefri diett..? Vår datter er på den laveste dosen av losec, og jeg tok opp med legen vår om det er lurt å prøve på nytt å kutte ut medisin, men han mente at vår datter tydelig har behov for medisin og at medisinen i så små doser ikke har noen særlige bivirkninger og at det derfor er "ufarlig" å fortsette med den over lengre tid.
¤¤angelina¤¤ Skrevet 13. oktober 2009 #15 Skrevet 13. oktober 2009 Hei Søvnløs i Oslo! Jeg tenkte at det kanskje var best å slutte med medisiner, for å se om hun kanskje hadde vokst det av seg? Og når hun gikk på losec var hun så bra at jeg skjønte ikke hvordan jeg skulle oppdage om hun ble bedre av å gå på melkefri diett. Men jeg gjorde ikke det, altså. Vi har nå gått på melkefri diett i 3 uker, og i går sluttet vi med Losec. Første natta gikk bra, bare litt normal smågrining ett par ganger, men losec er i kroppen ca en uke, så det blir en spennende uke! Blir hun verre, er det ikke melkeallergi, blir det ingen forandring, er det melkeallergi. Veldig spennende! Dattera vår er nå 14 mnd, og de siste månedene har vært ganske bra, men har vært omgangssyke, kraftig hoste, forkjølelse, div ting som har gjort nettene ille, og jeg føler meg helt utbrent og tom for energi ennå. Føler du det sånn? Eller er alt bare fryd og gammen? Jeg er utrolig takknemlig for de to supre barna mine, og ville ikke byttet med NOEN, men likevel føler jeg meg utbrent, litt for sint, utslitt! Men hadde en dag hvor jeg nesten hadde litt energi i går, så håper det blir bedre snart.
Søvnløs i Oslo Skrevet 14. november 2009 #16 Skrevet 14. november 2009 Hei Angelina! Er spent på hvordan det går med datteren din og om dere har funnet ut om hun har melkeallergi? Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver om å føle seg tom for energi. Her hos oss svinger det veldig. Ting har jo blitt bedre etterhvert som lille snuppa har blitt eldre (16 mnd nå) men fortsatt våkner hun om natta opptil flere ganger, på det beste bare 2 ganger. Hun får da litt melk på flaske for å klare å sove videre. Skulle ønske hun hadde klart å formidle hvor vondt/plagsomt dette egentlig er for henne. Noen ganger ser jeg for meg at spiserøret hennes er fullt av sår og jeg får helt angst av å tenke på det, andre ganger tenker jeg at det ikke er så ille og at hun sikkert har det bra... Velvel, vi får håpe de vokser det av seg, evt. at vi klarer å finne ting som fungerer bra for å gjøre plagene minst mulig. Vår snuppe har et veldig svingende forløp; hun kan få perioder der det skvulper masse og så plutselig virker det litt bedre igjen en periode osv. Vi har dessverre ikke klart å finne ut hva som gjør ting verre/bedre. Det er ganske frustrerende.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2009 #17 Skrevet 15. november 2009 Hei! Har bare skummet svarene... Jeg har to barn med reflux og melkeproteinallergi (som ikke slår ut på tester, kun på eliminasjon av all melk i kosten). Vår eldste kastet opp og gikk ned i vekt helt til legene fant ut at hun hadde reflux. Hun fikk Losec og ble bra. Vi ble bedt om å kutte ut Losec pga fare for bivirkninger - og hun begynte å kaste opp igjen og gikk ned i vekt. Vi begynte på Losec igjen - og hun ble bra - og vi ble etter tre mnd. bedt om å slutte igjen - og hun ble dårlig igjen... Så ble vi bedt om å prøve melkefri diett - dvs. fjerne alt som inneholder melk i noen som helst form - og datteren vår ble like bra som når hun gikk på Losec! Med andre ord: med melkefritt kosthold trenger hun ikke medisiner! Jammen er det verd den ekstra jobben, og det er ikke så ille når man bare får vendt seg til det! Vi angret i hvert fall på at vi ikke prøvde melkefri diett før! Lykke til! Visstnok reagerer 40% av barn med reflux på melk...
¤¤angelina¤¤ Skrevet 18. november 2009 #18 Skrevet 18. november 2009 Hei! Vi har jo egentlig kuppet en tråd her, men men. Jo, det viste seg altså at dattera vår er allergisk mot kumelkprotein, så nå har hun blitt veldig bra Tar ikke Losec lenger nå. Skulle jo ha prøvd melkefri diett ett par måneder tidligere, men det var ferie og jeg gruet for å begynne. Det går stort sett greit med melkefri diett, men jeg synes jo det er litt dumt. Går greit til hverdags, men synes synd i henne når hun ikke kan spise det samme som de andre. Varmmat i barnehagen, på bursdager, på besøk, spise ute... Dattera vår våkner fortsatt noen ganger i løpet av natten, men begynte med smokk for 1-2 mnd siden, så hun roer seg med den. Vil opp 6, og det er litt tidlig, men greit så lenge nettene er så mye bedre. Går veldig opp og ned her også, vært mye sykdom, bl.a svineinfluensa, og da spydde hun 9 dager, og spiste ikke mat på 2 uker. Men drakk veldig mye. Men nå synes jeg at alt går VELDIG MYE BEDRE, jenta vår er blid og fornøyd, leker selv, hun spøker og ler, er fortsatt veldig aktiv, men helt super! Så nå er det en bra periode, får se hvor lenge det varer...
lis1979 Skrevet 20. november 2009 #19 Skrevet 20. november 2009 Mitt barn er allergisk mot melke protein og har dokumentert ekstrem reflux fra PH måling samt sår på magesekk, spiserør, tovfingertarm grunnet sein diagnostisering. Han har hatt det veldig vondt lenge. Jeg kjenner meg igjen i din historie. ingen hjelp å få eller ingen tror deg. Jeg har ikke sovet på 3 år. Når min sønn var 3 fikk vi hjelp. Men er fortsatt ikke i havn med riktig medisiner, han har fortsatt mye vondt så jeg håper han blir operert. Men mitt råd til alle er: ikke bry dere om ting og tang andre sier ang deres barn. Er barnet grinete og trenger mye kontakt så må barnet få det de trenger, man skjemmer ikke bort ett barn som har kroniske smerter. Samme gjelder søvn, og natte rutiner. La barnet sove sammen med mor eller far så lenge de har vondt. Man har ansvar for barnet i 18 år og resten av livet det er tidsnok tid til å sette grenser- la barnet som har vondt få føle trygghet og nærhet. Gjør det som får familien til å fungrer. Selv om far må flytte på eget sove rom en stund, så ta det som det er. ikke stress slike ubetydelige ting. Man kan aldri gjøre for mye for sine barn når de er kronisk syke. Noen her som har barnet sitt operert? hvordan gikk det? Er litt i stuss på om jeg skal presse på den løsningen. men medisineringen vikrer jo ikke, han er på Lanzo Melt 15 mg *2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå