Gjest Skrevet 11. mars 2009 #101 Skrevet 11. mars 2009 vilenna Heisann...Jeg tror du skulle tatt deg en tur på sykehuset å få sjekket opp dette. Om du har såpass med åpning ville jeg kanskje fått dette konstantert med en jordmor. Det høres rett ut men jeg kan ikke love noe. Hør med jordmor å be henne se om det stemmer. Lykke til...
vilenna Skrevet 11. mars 2009 #102 Skrevet 11. mars 2009 ok. for med førstemann merket jeg ikke riene før jeg kom inn på sykehuset med 6 cm åpning. så kan jo vøre mye mulig med at jeg ikke har særlig med rier til nå? spurte inne på anonym forumet også der ble man dømt nedenom og hjem pga man gjorde dette selv
Gjest Skrevet 11. mars 2009 #103 Skrevet 11. mars 2009 Jeg tror du skal sterkt vurdere å dra på føden for å bli sjekket..For det har vært mange som har født RASKT med nr.2.. Det er bare så viktig at du får sjekket dette om du faktisk gikk uten rier til 6 cm sist.. Jeg kan aldri love deg noe å jeg vet ikke om du faktisk engang kjenner riktig å om du har 4 cm åpning..Men om du har det kan det være du føder veldig fort..
vilenna Skrevet 11. mars 2009 #104 Skrevet 11. mars 2009 ja er å redd for å føde fort denne gang også. fødte i løped av 5 timer sist. å legen sa til meg denne gang at jeg måtte ikke være redd for å føde i bilden hen til føden denne gang. pga jeg fødte så fort sist. så vi får se. ringer nok føden i morgen å hører hva de sier
☆★MammaTil2Snart1UkeIgjen☆★ Skrevet 12. mars 2009 #105 Skrevet 12. mars 2009 men det trenger vell ikke å bety noe om man har åpning eller ikke!! Med forrige kom jeg inn på sykehuset 2200, å hadde 1cm åpning (noe de regner som ikke åpning), og fikk klar beskjed om at det blir ikke noe baby på deg i natt nei.. Hmm.. kl. 02.00 var hun ute... Var vel sikkert veldig moden da i og med at det gikk så fort, og at jeg ikke revnet på så kort tid =D Satser på det samme nå!!
Mone snart3barnsmor Skrevet 12. mars 2009 #106 Skrevet 12. mars 2009 off... jeg må bare få sakt jeg er overrasket over meg selv som sitter å leser alle disse innleggenen... dette kan da umulig være bra eller i det hele tatt stemme.... høres jo helt galt ut... utrolig hva mann finner om mann innbiller seg det nok sier no bare jeg.... hun ene som skriver her er i uke 37 å håpefull som hun er tror hun på det hun ene her svarer, at det ikke er lenge til fødsel, å hun vet jeg gikk 2 uker over tiden og ble satt igang... så nei dette funker nok ikke når dere sitter hjemme å roter selv.... er nok best å vente på babyen, å kommer det ikke av seg selv ja da blir vi jo satt igang da, så la ting være naturlig sier no bare jeg.... å det må da være noen der ute som er enig med meg... nå får vell jeg så det holder av dere da tenker jeg, men måtte bare få sakt det...
Gjest Skrevet 12. mars 2009 #107 Skrevet 12. mars 2009 mone'T07&V09'høygravid! Heisann du...Takk for innlegget ditt! Jeg kan som sagt aldri love noe..Jeg har som sagt ikke noe erfaringer bortsett fra meg selv! Det er ikke bra i lengden å drive å sjekke selv å om man da tror man finner åsso blir man skuffet. Men jeg hadde som sagt flere turer til sykehuset å pga mye rier uten effekt å en ganske drittlei jordmor(var sikkert inne godt over 15 ganger etter uke 30 pga regelmessige rier men uten effekt). Jeg fikk da vite hvordan mannen min kunne sjekke dette om man er etter uke 37. Det er sant det man sier...Barnet kommer når det er godt og klar til i møte mamman sin. Naturen går sin gang som du sier. Men om noen sliter med mye kynnere å ikke tørr å reise på sykehuset flere ganger pga at man fort blir flau eller veldig deprimert så går det an å faktisk bare sjekke litt for å kjenne etter forskjell oppe i skjeden. Det er ikke farlig,det skader ikke. Lykke til med fødselen din
☆★MammaTil2Snart1UkeIgjen☆★ Skrevet 12. mars 2009 #108 Skrevet 12. mars 2009 litt enig med at man kanskje ikke bør romstere for mye oppi der ja, legen min ville ikke sjekke meg en gang, siden av infeksjonsfaren var høyere.. Det finnes da vel virkelig ingen som har gått med en baby i magen i mange år den kommer jo ut.. Er selv sliten og lei, men må jo bare fylle dagene mine med små ting, så tiden går litt raskere =D
Lykke X 4 Skrevet 12. mars 2009 #109 Skrevet 12. mars 2009 Vil bare si at når jordmor/lege sjekker åpning hos gravide som har kommet så langt i svangerskapet, pleier de bruke sterile hansker. Synes denne tråden er litt skummel, fordi det virker som noen her inne hevder at det er helt trygt å sjekke åpningen selv. Det er det ikke (det kan ikke sammenlignes med det at de som prøver å bli gravide undersøker seg selv, det er noe helt annet). Men som ☆★MammaTil2Snart1UkeIgjen☆★ sier så er det en infeksjonsfare. Vær forsiktige, jenter! Og snakk med jordmor/lege ang. dette før dere utfører denne undersøkelsen på dere selv!
Gjest Skrevet 12. mars 2009 #110 Skrevet 12. mars 2009 ♥Musipusi♥Venter nr.3 Det som jeg fikk vite var at infeksjonsfaren er så liten pga at det er dine egne bakterier..Det er MYE verre å ha sex! Om man vasker seg å klipper negler å er forsiktig går det bra. Det er ikke farlig om du vet å kjenner området godt inni der selv. Jeg anbefaler det ikke men jeg sier bare at det går ann. Det er heller ikke anbefalt at de gravide sjekker seg selv, men at mannen/samboer eller noen andre sjekker for deg pga at mannen din eller kjæresten kjenner området inni skjeden bedre enn du som oftes gjør selv. Jeg fikk instrukser fra jordmor pga at hun sikkert var drittlei av mine besøk der inne.
lego Skrevet 14. mars 2009 #111 Skrevet 14. mars 2009 Jeg har hoppet over denne tråden i flere uker nå, nettopp fordi jeg aldri kunne ha funnet på å sjekke åpningen selv. Men etter en diskusjon med sambo i går så måtte jeg bare lese... Dere sier jo at det er helt trygt å sjekke selv, for det er jo egne bakterier på hendene. Men samtidig så anbefalere dere å la mannen sjekke fordi det er lettere... Og at det er tryggere, infeksjonsfaremessig, enn å ha sex... Det får ikke jeg helt til å stemme... Infeksjonsfaren er jo ganske stor på slutten av svangerskapet, særlig hvis slimproppen har gått, og den kan jo ha gått selvom jeg ikke har fått det med meg. Jordmor Siri sier også at de ikke anbefaler å gjøre dette selv, men overlate det til lege/jm som er opplært i dette. Samtidig så er det helt trygt å ha sex gjennom hele svangerskapet, og at det er det beste kjerringrådet for å sette igang fødselen... Jaja, bare noen tanker fra min side... Og jeg kommer fortsatt ikke til å sjekke åpningen selv, eller la sambo gjøre det! Ikke er han villig heller for den saks skyld... *hihi*
Kystrøya Skrevet 15. mars 2009 #112 Skrevet 15. mars 2009 Takk og lov at det endelig er noen flere enn meg som reagerer på denne tråden! Har også unngått den helt siden den ble opprettet, da jeg synes det er helt merkelig at folk er så dumme at de selv fikler oppi skjeden på jakt etter en mulig åpning! Hva er uansett poenget med å prøve å finne det ut?? Selv om man får en finger eller to oppi der vil jo ikke det si at man har 2 cm åpning. Det er jo ingen her inne kvalifisert til å si. Og om man har 2 cm åpning så vil det heller ikke si at man trenger å være i nærheten av en fødsel. Særlig de som har født før har gjerne 1-2 cm åpning i mange uker før fødselen starter. Jeg reagerer også på dette med at dere snakker om at det er helt trygt pga det er ens egne bakterier, men man skal helst la mannen sjekke??? Da er det jo ikke ens egne bakterier! Er en grunn til at selv jordmødre og leger ikke sjekker etter åpning eller stripper før man er rundt terminen eller har gått over, dersom det ikke er grunn til det selvfølgelig. Skjønner ikke at det går ann å være så "dum" at man legger ut en oppskrift på hvordan man skal gjennomføre dette, og så sitte og veilede andre over nettet. Er nok utrolig mange her inne som har filket og styrt nå som overhodet ikke burde gjort det. Husk på at dette er for alle i 3 trimester, altså fra uke 28. Nytter ikke å si at man helst ikke skal gjøre slike undersøkelser på seg selv før etter uke 37. Mange er utålmodige lenge før den tid og synes sikkert det er en kjempegod ide å få mannen til å filke oppi skjeden og sikkert gjerne tøye litt og for å få fødselen igang. Uff... kjenner jeg blir lettere oppgitt...
kismet Skrevet 2. mai 2009 #113 Skrevet 2. mai 2009 Bare lurte på hvordan det gikk med alle de som drev å testet ut dette her ??
ღ2barnsmamma 09ღ Skrevet 21. mai 2009 #114 Skrevet 21. mai 2009 Noen som har prøvd dette etter di har vært hos jordmor å fått konstantert åpning og myk? Har 1-2 cm åpning. Kan jeg prøve dette?? Er i uke 38!
gutt07,jente09-høygravid Skrevet 21. mai 2009 #115 Skrevet 21. mai 2009 Jeg vil si det er ok, så lenge negler er korte, og fingre rene...Hva er værst av at en forsiktig kjenner etter oppi der, eller har sex i en halv time med udusjet mann? Og det siste er HELT akseptert..Jeg tror det er mye hysteri her.. Er jo ikke snakk om å bruke makt eller presse noenting som helst her. Bare kjenne forsiktig etter. Men det er MIN mening. Jeg vet mange er enige, mange er uenige. Og det er helt ok...Vi er forskjellige..
benedicteh Skrevet 21. mai 2009 #116 Skrevet 21. mai 2009 Snakket om dette i dag jeg og sambo også, jeg kjenner jo etter med vanvittig nøye vaskede fingre, tørker på nytt rent håndkle! Mens vi gjerne kan ha sex uansett hvor i svangerskapet/fødselsforløpet man er, og det står da ingen steder at mannen må vaske penis før han trenger inn i sin gravide kone, nei det må da være noe overvurdert det der, med mindre det er snakk om svært urenslige fingre og man er uforsiktig og lager rifter i åpningen....?
SiMaMi Skrevet 22. mai 2009 #117 Skrevet 22. mai 2009 fant ikke ut noen ting jeg.. prøvd en hel haug med stå/sitte stillinger, men kommer da ikke helt opp.. Hvordan gjør dere det?
benedicteh Skrevet 22. mai 2009 #118 Skrevet 22. mai 2009 hvor langt på vei er du? Når det er helt umodent så peker visstnok livmorhalsen noe bakover, men jo mer moden og nærmere fødsel du kommer jo mer vil den tappen vende seg nedover mot skjedeåpningen og midtstilles. Jeg finner det kun hvis jeg setter meg på do og på en måte skyver bekkenet framover og i det jeg klarer å slappe av kjenner jeg at den "faller ned" mot fingeren min på en måte. Og jeg er visstnok veldig moden ifølge jordmor..
Yezzz!!!! Skrevet 22. mai 2009 #119 Skrevet 22. mai 2009 Måtte bare prøve dette... Fikk vite av jordmor dor en mnd siden, at jeg hadde ca 1cm åpning, men den var ikke helt sentrert enda.. Nå måtte jeg prøve å sjekke dette selv.. Finner en ru saak bare 2-3cm inn, og på denne er det en strikklingnende sak som jeg får 2 fingre inn i. Alt er mykt og bevegelig.. Men kan dette være riktig da.?. Er jo rett innenfor åpningen jo... Noen som vet..?? Er isåfall helt sentrert.., for treffer rett på dette når jeg kjenner etter.. Har termin om en uke...
ღ2barnsmamma 09ღ Skrevet 22. mai 2009 #120 Skrevet 22. mai 2009 Ifølge min jordmor er cervix 3 cm... hva betyr dette??
las chicas Skrevet 23. mai 2009 #121 Skrevet 23. mai 2009 her er det noe jeg ikke helt skjønner.... hvor langt inn er den der gummistrikken?? har ikke prøvd å kjenne etter selv, er bare på besøk fra 2.trimester. kanskje et litt dumt spm, men når vi har sex da?? kommer penis så langt inn....? å når han bruker fingrene under sex da??
SiMaMi Skrevet 2. juni 2009 #122 Skrevet 2. juni 2009 Woho! Jeg fant jeg fant:P klarte fint og få inn en finger og sikkert en til, hadde jeg bare hatt litt lenger pekefinger..:/ Så, ja sikkert 2 fingre da.. Hva betyr det da? Er det sånn at det fremdeles kan ta par uker før fødsel eller skjer det de nærmeste dagene? jeg vil ha h*n ut...
Lykke X 4 Skrevet 2. juni 2009 #123 Skrevet 2. juni 2009 Anbefaler alle å lese hva Jordmor siri har skrevet om å sjekke åpningen på seg selv, lenger oppe i denne tråden....
ble_mamma_6august 09 Skrevet 19. juli 2009 #125 Skrevet 19. juli 2009 ville kopiere innlegg som jordmor Siri skrev lengre opp! ''Hei! Jeg har fått tips om denne lenken og velger å besvare her, så kan dere alle se hva som er lurt å ikke. Det er ikke så lurt å undersøke seg selv fordi infeksjonsfaren øker betraktelig når man stikker fingre opp i underlivet, det er ihvertfall viktig å vaske seg meget godt på forhånd. En flergangsfødende kan ha ganske stor åpning før hun går i fødsel i 2-3 måneder før fødselen. Det kan godt være så mye som 5 cm også. Åpningen har ingenting å si, det er rieaktiviteten som er avgjørende her. Kynnere blir også værre for hvert barn man får, så det er nok desverre mer plagsomt for mange når de får flere barn. Når man kjenner på seg selv og hvor stor åpningen evnt er, så vil det også kunne gi økt kynner aktivitet. Men å begynne å gjøre åpningen større selv vil jeg absolutt ikke anbefale. Jordmødre og leger er spesialutdannet til dette, vi kan kjenne med fingrene om det kan ligge noen blodårer der, kanskje navlesnoren ligger foran barnets hode og slike ting, noe vi kjenner etter før man evnt. foretar stripping, som er navnet for slike tøyeøvelser. Tøyer man på en mormunn kan dette gi en ganske kraftig blødning og det er derfor viktig å være litt ekstra obs. Så damer, det er riene som er viktige i første omgang. Når det er sagt, så er det også slik at det er kortere vei å gå med en fødsel når det er en åpningen der, enn når det er helt lukket. Derfor føder også flergangsfødende fortere enn førstegangsfødende. Ellers er sex bra. Orgasme hos mor gir rytmiske sammentrekninger som kan gå over i rier og sæden virker modnende på mormunnen. Morgen og aften i noen dager, så vil de fleste føde når de er rundt termin. Dere som greier å kjenne på mormunnen slik selv er forresten ganske myke! Det kan jo være greit i forhold til å få bekkenet max åpent under fødselen og det er bra. Ellers vil jeg ville anbefale dere å holde fingrene av fatet og riktig lykke til med fødslene, etterhvert som de melder seg. Vennlig hilsen Jordmor Siri
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå