Gå til innhold

Det med å sjekke åpningen selv??????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ikke en grunn til at de fleste går ca til termin og så kommer barnet selv når det er klart og ferdig???

Går med min andre og vet at det er lange dager på slutten, men babyen kommer vanligvis av seg selv når den er klar, Er ganske sikker på at man får en lettere fødsel også om det får gå av seg selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

storebrorstolt

De små kommer når de er klare..Men noen trenger litt hjelp til å sette i gang fødselen..Jordmor bruker ofte å strippe noen eller som oftes etter uke 37 sjekke åpningen din om du kommer inn med kynnere eller om du har problemer i svangerskapet.

Det er opp til hver enkelt...

Men noen er mer på sykehuset enn hjemme pga kynnere å for de er bekymret for fødselen er i gang. Om man tror noe er på gang kan man alltids sjekke litt sånn man slipper en tur inn igjen..

Fødselen min gikk fort for å være 1gangs mamma pga alle kynnerne å riene jeg hadde før fødselen.Men jeg vet ikke. Jeg bare svarer på det noen lurer på.

Skrevet

forstår mange forsøker dette på egen hånd, det er ytterst viktig at dere er forsiktige. En bør ikke med mindre man er fagpersonell forsøke å dra og manipulere i mormunnen, denne strikken dere omtaler. Særlig om vannet er gått er det stor fare for infeksjon om dere undersøker. Selv om dere får inn både to og tre fingre betyr ikke dette at dere har en åpning på 2-3cm. Livmorhalsen skal trekke seg oppover mot livmoren og deretter flater mormunnen ut og åpner seg. Da kommer man rett inn på hodet og kjenner dette i senter i åpningen. Hjelper ikke å få inn to fingre om denne delen ikke har trukket seg sammen. Man skal heller ikke måtte presse inn fingrene, da er det ikke noe reel åpning, åpningen kjennes når man kommer rett inn i en åpen sirkel. Vanskelig å forklare. vær no bare forsiktige!

Skrevet

Tessa-81

Takk for at du legger til dette..Veldig viktig det du sier..

Om vannet har gått burde dere IKKE sjekke åpningen selv...

Etter uke 36-37 så er det normalt at man får 1-2 cm åpning. Men ikke tving 1 finger oppi åpningen om du ikke får til. Dette må få gå av seg selv.

Skrevet

Jeg sjekket litt oppi der på tirsdag, og da fant jeg denne "gummiåpningen" helt til venstre. Jeg fikk en finger inn. Jeg har hatt en del kynnere siste dagene og sjekket på nytt i dag. Fikk en finger inn i dag også, men nå var åpningen sentrert - altså ikke til venstre. Betyr dette noe? Vil det si at jeg er moden? Helt grønn på dette jeg altså...er andregangsfødende hvis det har noe å si :) Er i uke 37.

Skrevet

Bilba venter nr 2_høygravid

Det vil mest sannsynlig si at du er på god vei til å bli moden men at livmorhalsen er sentrert å myk.

Om du får en finger oppi betyr at du har rundt 1 cm åpning, men må skuffendes si at det kan fort gå 3 uker til eller det kan skje over natta før fødselen er i gang.

Om du er i uke 37 kan det godt være at du føder snart om du har mye kynnere.

Skrevet

Okey, takk for svar :) Morsom tråd dette, hehe...

Vil helst ikke føde før om 2-3 uker jeg da, så er ingen hast. Men er jo litt moro å sjekke litt da. Men nå skal jeg vente noen dager før jeg roter oppi der igjen - vil jo ikke sette i gang noe, hverken rier eller maserier.

Skrevet

I dag måtte jeg sjekke litt igjen, for har hatt omtrent konstante kynnere siste dagene. Noen ganger er de ganske vonde også, omtrent som riene jeg hadde heeelt i starten sist gang. Men i dag kjentes det helt annerledes ut oppi der. Alt var kjempemykt og vanskelig å skille fra hverandre....jeg fant ikke den trange gummistrikkåpningen som sist gang var sentrert. Jeg lette virkelig godt, men den var ikke der.... hva vil det si da??

Skrevet

akkurat sånn er det jeg har et også.. har aldri funnet denne strikken jeg da. Og jeg har letet etter den flere ganger, uten å ha funnet noe som helst.... Alt er bare mykt å skikkelig rotete oppi der..

Skrevet

Kan ikke si noe sikkert men det kan være at dere nærmer dere fødsel...

Om alt er mykt kan det være at det er litt *oppblåst* der nede pga at skjeden forbreder seg..

Jeg har ikke selv opplevd dette men veninna mi hadde noe lignende å med henne var det hodet som hadde gått så langt nedi bekkenet,vannsekken som begyndte å gi mer åpning, å hun fødte iløpet av et par dager etter dette.

Skrevet

Oi, sier du det ja.... går over i uke 38 i morgen, så det er jo forsåvidt greit om det skulle skje noe, men kunne allikevel tenke meg å vente et par uker til. Men har sinnsykt mye kynnere og har vondt helt nede ved skambeinet der hodet er. Hmm....får vel bare vente å se da. Bagen er pakket i alle fall :) Takk for at du alltid svarer meg foresten, Håpefull_jente-Mamma-.

Skrevet

synes dete er den beste diskusjonen noen gang må le litt men har selv prøvd etter jeg leste dette.. men må spørre hvor langt inn må du for og kjenne denne strikken så vi kaller den? etter jeg var på sykehuset sa legen jeg hadde 2 cm åpning og var moden.. så etter jeg leste dette, så måtte jeg gå og kjenne etter men det er bare veldigt mykt oppi dær.. men ingen strikk. hvor langt må du opp i sjeden for og kjenne den??

Skrevet

oi ja.. men ja jeg er no klar som ett egg jeg.. hehe.. Men jeg er jo ikke kommet lengre en uke 36 da, men. skulle det skje så går det nok fint. selv er jeg født 6 uker før tiden å jeg hadde det helt fint så..

Hadde jo og vært veldig greit å få ut lillemann før samboeren reiser ut igjen på jobb. han reiser på torsdag og jeg gruer meg noe helt forferdelig.. huff,. Gruer meg til å være alene med begge mine to gutter å denne magen + sinnsyk bekkenløsning så..

Vi får se... kanskje lillemann vil komme litt før.. :D siiter no her nå med noe sterke kynnere eller rier eller hva det noe er, så hele magen blir stein hard å nermest løfter seg litt.... Verker i magen gjør jeg og..

takk for svar.. Lurer veldig på om jeg er moden eller ei jeg da.

Skrevet

Det stod litt lengre inni tråden at denne strikken skulle sitte en langfinger lengde oppi. og vil komme lengre ned ettervert. når det nermer seg termin eller noe. men om dette stemmer vet jeg ikke for jeg har ikke funnet min jeg..

kjenner bare ett lite hode jeg.. hehe.. ikke noe strikk eller noe. alt er bare veldig mykt å forvirrende liksom, men vet det er hodet, for han beveger seg opp og ned om jeg trykker forsiktig oppå toppen av magen samtidig.. hehe

Skrevet

litt flaut dette, men etter å ha lest denne tråden så ble jeg nysgjerrig jeg også.

jeg rota litt opp i der i dag, gorde ingenting spes, jeg bare kjente etter. fant denne appelsingreia som kan være hodet, men ingen gummistrikk.

MEN når jeg tok ut fingen var det blod på den, litt slimete blod... fikk beskje fra jordmor at det kunne være slimproppen.... turte ikke si jeg hadde vært oppi med fingen....:-( men har jeg framprovosert at slimproppen gikk? noen som vet?

Skrevet

hehe ok nei det har jeg ikke prøvd hehe.. det er son foskning på osse damer ja hehe.. nei jeg syns jeg kjente den en kveld men den var liksom så langt nede syns jeg har kjent hode også..

dette er bare spennende er sont jeg nesten går og sjekket igjen nå hehe er så spent og håper ting sjer snart

hvor lenge har du igjen *trollmor*

Skrevet

jeg hadde slikt etter de hadde stripa meg på sykehuset.. men er ike sikker på om det bare er livmorhalsen som udvier seg eller slimproppen for min slimpropp var ganske gul og hvitaktig.. og ikke jenomsiktig kan enn si.. hvor langt er du på vei madelene?

Skrevet

er 37 uker nå...

nå etterpå har jeg hatt litt rødlig å brunlig utflod...

men det var tjukkt blod til og begynne med, kanskje slimete om du skjønner.

men jm sa det hørtes ut som slimproppen, men vet ikke... men hva vil det si at livmorhalsen utvider seg (om det er det som har skjedd?)? jeg gjorde ingenting inni der, så det var merkeli...

Skrevet

ebeline:

Jeg synes også denne tråden er veldig morsom....hehe...min første tanke var at disse damene var gærne, men måtte altså prøve selv også. Nå sjekker jeg ca hver tredje dag, for å se om det forandrer seg. Og det gjør det gitt... men greier ikke helt å tyde forandringene da.

Men svar til spørsmålet ditt: Min "strikk" lå så langt opp at det var så vidt jeg kjente den da jeg stappa inni langefingeren. Kan være enklere å ta oppi både pekefinger og langfiner, du får prøve deg fram. Men den ligger veldig langt opp, sånn at man liksom må streve litt, hehe.

Skrevet

Jeg er i uke 36 nå. Så har en måned eller noe igjen... jaja.. Kan bare komme for min del, å tror nok han velger det selv.. om han vil komme altså..

tror så lenge du ikke har "dradd" i noe oppi der så er det nok ikke verre en slimproppen. For da hadde det sikkert skjedd om du hadde hatt sex også, og tror sex sliter mer en å bare stikke en finger inn for å kjenne. Men finner du denne gummistrikk tingen så Ville jeg ikke slitt å dradd i den liksom.. hehe Eller presset noen fingre inn dit om det ikke er plass..

Skrevet

Madeline

det er nok bare slimproppen. og det er ikke noe og bekymre seg over for den kan gå uker før du får.. når fødselen nærmer seg modnes livmorhalsen, altså at det tykke seige vevet er myknet og stuket slik at livmorhalsen blir flatet ut vis du sjønner? og da løsner slimproppen som regel.. men det er jo som sagt ikke sikkert tegn på at fødselen er i gang.. ta det helt me ro du ;) det betyr kun at du modnes vennen ;) og det er jo bra

Skrevet

HEHEHE ja vet dere hva... haha ler litt av meg selv jeg.. har nettopp vært i dysjen så mens jeg va i dysjen tenkte jeg og sjenne etter denne strikken hehe.. og dette var ikke lett.. ja dere vet jo hvordan det er med denne magen som står i veien till alle tider og jeg sku liksom få til dette.. det ente jo me at jeg måtte sette meg på rompa og vippe meg til en av sidene får og komme meg langt nok inn til og kjenne noe.. og jeg er ganske sikker på at jeg kjente hode.. men det er denne strikken jeg er så usikker på.. vis jeg kjente rett da så nådde jeg den så vidt og de var en liksom en sirkel jeg kunne kjenne og den va egentligt ganske vi... tenkte og slite litt i den liksom dytte den litt mott sidene, men den var ike son myk... hehe vet ikke om det va den men den var vi altså... morsomt dette her forskning på egen hånd er ikke altid like lett hehe men legen sa på fredag at det var 2 cm åpning og at jeg var moden.. vet du?

Skrevet

ebeline

Om du har 2 cm åpning nå så er det nok ikke lenge igjen til du føder..

Jeg vil råde deg til å slappe mye av å gjøre ferdig litt babyting de neste dagene..

Det er ikke lett å finne frem selv,men å be om hjelp fra kjærest/mann eller samboer. Dette fordi de har lengre fingre å vet somoftes hva de leter etter.

Men denne strikken kan også minne om en bitteliten fingerkondom..Om du skjønner..Det er som en hinne med et strikk nede(strikket blir mykere å vanskligere å kjenne ettersom fødselen nærmer seg)

Skrevet

Madelene

Dette høres ut som om slimproppen din går..Om blodet blir mer tyntflytende å fortsatt litt sånn slimete å kommer ofte kan det være at vannet ditt går gradvis.

Ha gjerne på deg et bind et par timer å se om bindet blir vått eller fuktig.

Skrevet

LYKKE TIL FREMOVER...krysser fingrene for at du snart får treffe nurket ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...