johannaa Skrevet 23. februar 2009 #1 Skrevet 23. februar 2009 Har vel hørt noe om at det går ann å sjekke åpningen selv.... men vet at man kanskje ikke burde?????? Ihvertfall bestemte jeg meg for å prøve dette ettersom jeg er veldig plaget med sterke kynnere og blodslim. Var på sykehuset sist uke og fikk målt livmortappen som var litt kortere enn normalt (4cm). Samme dag gikk også slimproppen. Så med store forbredelser, nydusjet og ren så prøvde jeg å kjenne litt selv. Fant den gummistrikk- lignende åpningen...... Er det den som er åpningen??????? kunne få minst tre fingre i bredden der.... ellers var alt mykt og klarte liksom ikke finne ut noe mer.... Noen som vet???? Er selv tredjegangsfødende og har hatt to greie svangerskap. Minstemann ble født 3 uker før termin. Kan ikke huske at jeg hadde så mye smerter og plager, som det jeg har nå. Har akkurat begynt på uke 37.
Gjest Skrevet 23. februar 2009 #2 Skrevet 23. februar 2009 Denne posten regner jeg med var ment for meg... Om du fant en gummistrikk-lignende hinne å kjendte noe hardt innfor denne åpningen så er dette livmorhalsen. Høres ut som du har 3 cm åpning å kan føde når som helst. Du burde kanskje ta deg en tur på sykehuset å sjekke om du har rett,for i så tilfelle du skal du føde snart. Du kan kjenne etter om denne åpningen ligger i midten,om du greier å kjenne hodet å om du kjenner vannhinnen som er foran hodet. Lykke til...
La07<3Sl09 - overtid Skrevet 23. februar 2009 #3 Skrevet 23. februar 2009 hvordan får dere til dette? jeg aner ikke hva jeg skal kjenne etter, men føler ikke at jeg kommer til skikkelig! Spurte jordmoren min om det og hun sa at det ikke går an å kjenne den selv. men jeg hører jo stadig om damer her inne som klarer det!!!
johannaa Skrevet 23. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 23. februar 2009 Takk for svar! Syntes egentlig det er rart om jeg har tre cm åpning allerede egentlig. Da tar det jammen lang tid ;-) men det er kanskje slik det er i starten.... Det er litt langt inn til denne gummistrikken ja ;-) og man må liksom sitte litt opp for å nå så langt. Tok litt tid før jeg fikk det til. Er denne "gummistrikken" egentlig helt lukket den da eller?
La07<3Sl09 - overtid Skrevet 23. februar 2009 #5 Skrevet 23. februar 2009 klarer ikke å kjenne den jeg altså. måtte få sambo til å assistere! hvis han kjente riktig så har jeg 1 cm åpning. er jo lov å håpe!!! har også slitt mye med sterke kynnere! Håper det er åpning hos deg da! så skjer det nok noe i løpet av kort tid! Heldiggris =)
Kliko Skrevet 23. februar 2009 #6 Skrevet 23. februar 2009 Hahahahaha, holdt på å daue av latter!! Jeg fikk også samboer til å sjekke, og det var morsomt ( første gang han ikke tente på å ta på meg der sa han!).. Hehe, men i hvertfall så kjente han noe som kjentes ut som "toppen av en kondom" rundt hele.. så jeg tror han kjente den berømte gummi strikk kanten, men han greide da å stikke tre fingre inn videre og butta i "noe"?... Hva betyr det da? Er i uke 39 så hadde ikke gjort noe om det var litt åpning
Gjest Skrevet 23. februar 2009 #7 Skrevet 23. februar 2009 Liten guttimagenmin*Fødeklar* Det samboern din kjendte var hodet..Å du har sikkert 1-2 cm åpning men med veldig myk kant.. Veldig god beskrivelse han kom med forresten....Toppen av en kondom men med et lite strikk nede... Du burde få ham til å tøye litt denne kanten din..
Gjest Skrevet 23. februar 2009 #8 Skrevet 23. februar 2009 LeonAlexander07<3SeanLucas09 Han har sikkert kjendt rett...Da burde han kjenne et ganske hardt gummistrikk som ikke er så bøyelig å tøyelig alle veier.. Dette betyr også at du ikke er fullt moden ennå. Men 1 cm er bra for deg nå. Lykke til.
Gjest Skrevet 23. februar 2009 #9 Skrevet 23. februar 2009 johannaa Denne gummistrikk greia er helt lukket før man blir gravid å den trekker seg oppover når du nermer deg termin. Mannfolk vet som oftes hva de leter etter sier jordmødre. Man greier ikke finne denne selv uten at man sitter skikkelig godt. Men det beste er å la samboer gjøre dette siden de ofte kan bruke hele fingeren å har litt mer tolmodighet.
Gjest Skrevet 23. februar 2009 #10 Skrevet 23. februar 2009 Hvordan sjekke åpningen selv: * Vask fingrene,klipp neglene å vær for all del forsiktig. * Be helst samboer/ektefelle sjekke for deg siden de når litt bedre til. * Ta inn 1 eller 2 fingre alt ette hvem som sjekker. * Åpningen ligger som oftes litt langt oppe i venstre siden før fødselen. * Let etter en gummistrikk-aktig hinne(ligner en kondomtopp med et strikk rundt). * Prøv å få 1 finger oppi dette gummistrikket eller kjenn etter om den er myk/sentrert/moden * Om denne åpningen er sentrert finner du denne gummistrikkhinnen i midten av skjeden din. * Slapp godt av * Om du får 2 eller flere fingrer oppi hinnen burde du kontakte føden.
*toppris* Skrevet 23. februar 2009 #11 Skrevet 23. februar 2009 legger til her at når man er på stripping da er det den åpningen dere beskriver her man røsker litt i og stikker fingeren inn i og "roterer"... det var ivertfall forklaringen jeg fikk da jeg var på stripping med nr 1;) gjøres for å irritere slik at det skal påskynde modningsprossessen....
Gjest Skrevet 23. februar 2009 #12 Skrevet 23. februar 2009 Jepp...Den er helt korrekt * TOPPRIS* De drar å tøyer litt i denne kanten slik at den skal irriteres i gang sånn at riene skal komme i gang. Takk for at du tilføyde det
*toppris* Skrevet 23. februar 2009 #13 Skrevet 23. februar 2009 og her funket det:) så finner dere den og er like ved terminen er det bare å røske i vei;) hehe, kanskje er dere like heldige som jeg var:)
baby ventes 11 mars :) Skrevet 23. februar 2009 #14 Skrevet 23. februar 2009 håpefull jente mamma er du sykepleier eller noe sånt siden du kan så mye om dette ?? er det ikke farlig og gjøre det så lenge man bare er helt ren og forsiktig kjenner???
Gjest Skrevet 23. februar 2009 #15 Skrevet 23. februar 2009 Jeg er ikke sykepleier nei...Jeg har bare hatt en jordmor som har vært ekstremt lei av meg siden jeg hadde rier uten effekt siden uke 30 å var inn å ut av sykehus med regelmessige rier. Hun gav min mann instrukser å vi slapp utallige turer til sykehuset etter dette. Så lenge du er forsiktig å vasker deg godt å KLIPPER neglene så er dette helt trykt. Det er liksom dine egne bakterier. Du skal helst ikke sjekke åpningen før du har passert 36-37 uker. Det er litt vansklig å sjekke åpningen selv pga at du ikke når helt tak i oppi der når du bøyer deg ned. Derfor anbefaler jeg deg at sambo eller ektefelle hjelper til.
baby ventes 11 mars :) Skrevet 23. februar 2009 #16 Skrevet 23. februar 2009 ok, takk er i uke 38 så da kan jeg sikkert sjekke litt
Bilba og gutta :) Skrevet 24. februar 2009 #19 Skrevet 24. februar 2009 Herregud, måtte jo prøve dette jeg også da... min første reaksjon når jeg leste dette innlegget var: "For noen gærne jenter....", men ja - måtte prøve selv til slutt Jeg fant en "åpning" som kjentes ut som en sånn strikk som er i en ballong. Den var ganske trang, men jeg kunne få en finger inn... ellers kjente alt velig mykt ut rundt der. Men det sier meg ingenting om jeg er moden, har åpning osv.... men slik jeg har forstått det så er jeg moden og har 1 cm åpning? Eller? Er i uke 37, andregangsfødende. Har hatt veldig mye kynnere siste dagene, så kanskje de har hjulpet litt?
Gjest Skrevet 24. februar 2009 #20 Skrevet 24. februar 2009 Bilba venter nr 2_høygravid Du har helt rett....Det er veldig likt strikket som er i en ballong, å den er veldig trang i begynnelsen men om den er myk å om du finner den i midten inne i skjeden din så er den også sentrert(gjør seg klar til å føde å gjør at hodet kan synke lenger ned i bekkenet) Om du får ca 1 finger oppi å greier å tøye littegrann så er det nokk 1 cm åpning å denne strikken skal fortsatt bli veldig tøyelig å skal under fødselen åpne seg hele 10 cm å forsvinne opp gjennom skjeden slik at hodet kommer ut. De som blir strippet som en har sagt her tidligere i innlegget tøyer litt i denne strikken å drar litt i den for å sette i gang fødselen etterhvert.
Coraline Skrevet 24. februar 2009 #21 Skrevet 24. februar 2009 Skal man i det hele tatt fikle sånn? Jeg har hørt at man slettes ikke skal drive på å stikke fingrene inn sånn når man er gravid.
Gjest Skrevet 24. februar 2009 #22 Skrevet 24. februar 2009 Så lenge man er etter uke 36-37 så er ikke dette NOE farlig... Du skal vaske godt fingrene å klippe neglene før du gjør dette. Det er trossalt dine egne bakterier. Det er mye verre å ha sex gjennom svangerskapet enn å sjekke åpningen. Hva tror du skjer om du skal på sjekk på sykehuset etter uke 37? Jo,de sjekker åpningen din å tøyer å bøyer litt i åpningen for å hjelpe i gang.
lillemeg har fått prinsen sin! Skrevet 24. februar 2009 #23 Skrevet 24. februar 2009 Noen som har klart å gjøre dette SELV? uten samboer? åssen har dere "sittet/ligget/stått for å kjenne dette strikket" Fant ikke "frem" der nede lengere jeg
Gjest Skrevet 24. februar 2009 #24 Skrevet 24. februar 2009 Det er ikke lett...Det kan hjelpe å sitte på knærne i dusjen... Men det er veldig vansklig om åpningen er langt oppi. den kommer lengre ned jo nærmere termin du kommer.
lillemeg har fått prinsen sin! Skrevet 24. februar 2009 #25 Skrevet 24. februar 2009 er i uke 38 i dag! så er bare 2 uker til termin... så håpet jeg kunne prøve å lage litt "liv" begynner å bli lei a å vente
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå