Mini LK Skrevet 23. februar 2009 #1 Skrevet 23. februar 2009 jeg har en stor gutt på 4,2kg som er 5 dager idag. Hvis han får spiser han stort sett hele tiden, er vel 2 ganger i døgnet han sover rundt 3 timer i strekk, ellers smålurer med puppen. På sykehuset sa de det kunne være øke døgn men hvor lenge skal d vare da? Noen som har råd? Har fått ham til å sovne med smokk nå etter amming. Har jo masse melk etter all amming så ikke der problemet ligger. Trenger råd for å få noe rutiner inn i ammingen og ikke bare konstant mating.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2009 #2 Skrevet 23. februar 2009 D samme "problemet" hadde jeg og.Satt og ammet hele dagen, skikkelig slitsomt. Plutselig så blir d bedre. Jeg merket mer rutine etter en ukes tid men dagene e fremdeles ulike og min gutt e 6 uker.
lille sprelle Skrevet 23. februar 2009 #3 Skrevet 23. februar 2009 har dysmatur og prematur som var sulten konstant, særlig om kvelden. situasjonen var dermed ikke helt lik, men et par tips som kanskje kan fungere: ved måltid: gi en pupp - bleieskift og deretter en pupp til bære i bæresjal (elastisk - så det blir tett og godt inntil deg), så nærheten er der men at du slipper å få gåen rygg/armer og ha puppen fremme hele tiden. lykke til!
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 23. februar 2009 #4 Skrevet 23. februar 2009 Fem dager er bittelite! Når babyene er små, vil de oftest ha pupp hele tiden. Det er slik det er, slik vi er laget. De kommer fra livmorens varme, mørke og trygge hule, hvor de har fått KONSTANT berøring, nærhet, mammalyder og ikke minst næring. Så kommer de ut - og det "eneste" de synes er trygt er mammas kropp og puppen. Så de vil ha pupp, pupp, pupp. Og det er ingen fare å gi. Når de ikke vil ha pupp, vil de ha nærhet, det er det heller ingen fare å gi. Denne første tida er dyrebar, koselig og den går over. I løpet av ca. åtte uker er mange allerede ferdig med "puppen-ute-hele-dagen"-perioden. Plutselig sover de lenger, spiser mer effektivt, er mer kjent i verden utenfor livmoren. Å få "rutiner i ammingen" er litt risikabelt. Det beste du kan gjøre er å gi ham mat når han er sulten, enten det er et kvarter eller fire timer siden sist. Etter hvert vil du kanskje se et mønster. Presser man gjennom klokkemating er risikoen for at melkemengden stuper absolutt tilstede! Det er rett og slett en veldig gammeldags holdning til amming. Selvregulert amming er det som er mest sikkert for alle parter, men det oppleves litt slitsomt dersom man føler man må ha kontroll over tider og mengder. Jeg anbefaler: Slipp kontrollen, ikke tenk på antall timer og milliliter. Kos dere sammen, og så er han plutselig større og dere ammer sjeldnere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå