Gå til innhold

Slutte å amme? men jeg vil ikke (samme som ammedeb.)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har styrt me ammingen siden gutten min ble født og han e no 6 uker. Han sovner hver gang han spiser og da blir han ikke ordentlig mett. Dette gjør at han ikke sover så lenge om gangen og blir urolig og skriker mye. Han klarer ikke finne roen når han e trøtt. Synes dette er kjempe trist for jeg vil så gjerne fullamme han. Men etter at vi begynte å gi flaske etter amming ble han roligere og klarer å sovne selv uten at vi bærer han i en til to timer før han finner roen.

Vet at han og vi foreldre har d bedre når vi gir han flaske så vurderer å slutte å amme for jeg stresser så mye me dette og føler meg mislykket. Synes og d blir mye stress og gjøre begge deler.

Trenger litt moralsk støtte :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg både ammer og gir flaske med mme, men vet at det er bare noen uker så er det slutt på melka. Tulla mi er bare 12 dager gammel, og jeg har alltid hatt lite melk til alle ungene mine. Jeg har alltid missunt de som fullammer og har nok melk! :-) Men, når man ikke har nok så har man ikke nok! Jeg synes flaskemating er helt ok, og det viktigste er at ungen er mett og fornøyd, vokser som de skal og sover godt med full mage!

Alle mine unger er flaskematet med unntak av de første ukene, og alle er friske og raske! :-)

Jeg har ikke dårlig samvittighet for å gi de mme, og det burde ikke du ha heller!

Dessuten har ungen best av en mamma som er avslappet og trygg på matinga, og ikke stresser og føler seg mislykket!

Lykke til!

Skrevet

Jeg synes du skal bite tennene sammen og holde ut med prøving litt til jeg (",) Fullammer uten problemer (vært av de heldige jeg da), og det er så utrolig koselig!! For ikke å snakke om praktisk og sunt for babyen.

Vi fikk høre fra helsesøster at det ofte skjedde en stor forandring med de små når de er rundt 8 uker, og det stemte iallefall veldig her!! Så kanskje prøve et par uker til?

Ble automatisk litt mer "rutine" på ting da, hun spiste mer og mer "ordentlig", og ikke riktig så ofte (snuppa vår sovnet også ved puppen de første ukene). Jeg lot henne ofte bare ligge på armen min og sove når hun hadde sovnet ved puppen, da sov hun lenger enn når vi la henne ned. Var jo tidvis litt kjedelig å sitte "stuck", men igrunnen ganske kos også.

Men for all del, jeg er ikke noen amme-fanatiker, det viktigste er jo at både mamma og baby har det bra (",) Men siden du skriver at du har lyst til å fullamme, er det kanskje verdt litt prøving til?

Ønsker deg iallefall massevis av lykke til uansett!!

Skrevet

Vet ikke helt hva som er grunnen til at du egentlig har lyst til å fullamme, selv om du opplever det bedre for dere alle sammen å gi flaske?

Men her kommer litt moralsk støtte, uansett

-Er det kosen? Husk at barnet får hudkontakt også under flaskemåltid, nyter maten og i tillegg kan ha øyenkontakt

-Er det pga av helsegevinst med morsmelk? Husk at du kan pumpe og gi i flaske noen ganger til dagen, dersom dette er veldig viktig for deg. Uansett vil jeg påpeke at i land der unger flest blir flasket opp - feks søreuropa - blir barna likevel påfallende friske og intelligente. Mye av forskningen rundt morsmelk bruker også ordlyden "kan tyde på" - altså er ikke alle funn like tydelige. Husker ikke om det er atopisk eksem eller astma - men undersøkelser har også konkludert med at amming kan øke faren for en av de to. Så - tror kanskje ikke helsegevinsten er så stor som man gir uttrykk for i norge - selv om bryst er best, og alt det der.

- Er det fordi du er redd for mas og press? Min erfaring er at folk faktisk driter i om du ammer eller ikke, ikke unnskyld deg - si: jeg ammer ikke, det fungerte rett og slett ikke for oss

- Er det fordi flaskekjøret virker veldig stress? Det ER stress den første tiden, men alt blir enklere når det blir færre måltider etter hvert og en ikke behøver å koke

- Er det angsten for at du i en gitt situasjon ikke skal være i stand til å mette barnet ditt? (Jeg var kjemperedd for at noe skulle oppstå slik at jeg ikke skulle få tak i mme - men det går fint!

- Er det fordi du føler du mister en viktig side av å være mor? Selv var jeg veldig redd for at jeg kunne erstattes, på en måte - men mor er best uansett melk i puppen eller ikke.

I tillegg er det noen fordeler med flasking - barnet får et jevnere blodsukker, sover tidligere rundt og knytter seg lettere til far også.

MEn alt dette vet du jo!

Lykke til! Husk at delamming er et godt alternativ, dersom man klarer å slappe av med det.

Skrevet

Jeg ville prøvd litt til, men alt avhenger jo om du faktisk _vil_ amme?

Jeg sleit utrolig med ammingen de første 6 ukene - det var pumping og flasker og styr og mas! Mini var som din, sovnet fort, og var naturlig nok sulten igjen kort tid etterpå. Dessuten hadde han feil sugeteknikk og jeg hadde dårlig utdrivningsrefleks + en del andre problemer.

Jeg var veldig nær ved å gi opp MANGE ganger, men jeg holdt ut, og nå går alt mye bedre. (han er straks 4 mnd). Det var verdt det - både med tanke på min samvittighet, det praktiske rundt ammingen og det å vite at han får i seg den næringen som er best for ham.

Så, om du orker noen uker med pumping og flaske så tror jeg ikke du kommer til å angre den dagen det ordner seg for dere :)

Lykke til :)

Skrevet

Takk for motiverende ord.Har veldig lyst å få det til så skal fortsette å prøve.Får amme han oftere å håpe at det ordner seg.Pumpet nettopp ut 130 ml og han er 6 uker,har jeg mye melk da-?

Så også at det kom ulik mengde melk av puppene, den ene hadde bare 1 stråle og den andre flere.Dårlig utdrivingdrefleks?

Skrevet

Lotta - Ble litt usikker på hva du mener når du skriver at "Det var verdt det - både med tanke på min samvittighet, ...". Mener du at man skal ha dårlig samvittighet om man ikke ammer?

Ikke at dette skal bli en sånn debatt for eller mot amming - for alle er vel enige om at det er bra å amme - hvis man kan.

Hadde jeg lyktes med amminga selv hadde jeg sikkert sagt at jeg var glad for alle tårene, stå opp på natta for å øke produksjonen med pumping annenhver time, besøk på ammepoliklinikk og hos lege - og at det var verdt det. Men jeg lyktes ikke - og må si at det eneste jeg angrer på (rent bortsett fra at jeg skulle bitt meg fast på barsel til jeg faktisk fikk til å amme) er at jeg ikke ga opp FØR. For vi har det helt strålende med mme, og jeg ble utslitt og ulykkelig av at alt handlet om amming og min egen ufullkommenhet. Skullle gjerne hatt mer fokus på at jeg har ei NYDELIG FRISK OG FORNØYD jente, de første ukene.

Skrevet

Er enig me deg FRØKEN at man ikke skal ha dårlig samvittighet hvis man ikke ammer. En hver må gjøre d de mener er best for seg. Jeg vil amme fordi jeg synes d er praktisk og koselig. Men d viktigste e at mor og barn har d bra.

Skrevet

Nei, for all del. Håper ikke de som ikke får til å amme går rundt med dårlig samvittighet. Men _jeg_ gjorde dessverre det. Jeg hadde på en måte gitt opp, og pumpet meg med mål om å få gitt han mm frem til han var 3 mnd. Men dette med å gi opp ammingen gikk mye mer førlelsesmessig inn på meg enn hva jeg noen gang hadde trodd.

I venninnegjengen min er vi 5 med barn, og 3 av dem fikk ikke til å amme. Mamma klarte ikke å amme verken meg eller søsteren min, så før mini kom til verden var jeg veldig avslappet mtp amming, og tenkte at går det ikke så går det ikke. Så alle fordelene med flaske, og følte vel egentlig at det ville vært helt greit om jeg ikke fikk det til - så jeg overrasket meg selv veldig da jeg tok det så tungt ...

Så ja - med dårlig samvittighet så snakker jeg for meg selv, men jeg regner ikke med at jeg er den eneste som får det.

Og jeg vet at mme-barn vokser opp like godt som mm-barn, noe jeg er et fint eksempel på selv :)

Skrevet

Det var vel egentlig det jeg trodde du mente! Jeg hadde gyselig dårlig samvittighet selv i et par måneder, men det gikk heldigvis over. Men blir fremdeles litt misunnelig på de som ammer i blant:)

Skrevet

Jeg ville også ha fortsatt å pumpe litt å se hvordan det går. 130 ml til en på 6 uker er nok vil jeg tro. Har en vennine som også slet med amming,brystbetennelse osv..hun har en jente på 6 uker. Har fått beskjed om å gi 120 ml til hvert måltid. Det er vel egentlig bare å prøve å se hovr mye babyen din vil ha. Og hva med å pumpe å gi litt mm og litt mme hvis du ikke har nok til hele døgnet. Da er babyen god og mett.

Amming (mm) er IKKE alfaomega for at babyen skal ha det bra. Jeg også er vokst opp på mme og regner meg selv som gj.snittlig intelligent,frisk og rask :-)

Utdrivingsrefleksen min er også forskjellig - det h.brystet er best..hehe..

Hvis du virkelig vil amme,så ville jeg anbefale deg å prøve litt mer. Men kanskje si stopp hvis du blir for sliten,får det ikke til osv...En glad og opplagt mamma er mye mer verdt enn en sliten og utmattet en!!

Lykke til!!

Skrevet

Ungen er jo bare 6 uker, puppa har ikke begynt å produsere den mengden ungen trenger enda.. varierer vel fra person til person..

Når ho ble to måneder hadde jeg jevn flod med melk..

Når de er tre måneder stabiliserer produksjonen seg så den dekker behovet til ungen... prøv å dra det 6 uker til å se?

Iverstefall, delamme? Her går det i pupp og flaske, pumper nå ut mm, men gir også mme på kveldene...

De fleste sliter i begynnelsen, hvis du ikke vil slutte å amme ser jeg da ingen vits i å gjøre det? Hold ut litt til å se.. går det ikke så har du da prøvd, og så lenge ungen blir mett og god er det det viktigste!

Og de første ukene suger de mye og klager/sutrer, de har også mange økedøgn.. legg ungen til puppen så ofte du orker, så kommer produksjonen seg... Prøv å gi smokk i mellom slaga!

Vei ofte på helsestasjon, så kan du følge med om du burde legge til litt mme...

Dette går så bra så:)

Jeg ville bare gi pupp, men har nå måtte tydd til litt mme... pga puppenekt på høyresiden;)

Skrevet

får du ut 130ml og ungen er 6 uker synes jeg det er supert!

mi er snart 3 mnd og her kommer maks 100 ml fra ene og 20-40 på andre (høyresiden..pumpes hver 2 time)

Men igjen da, det er det snuppa mi krever av mat...ikke så stor og storspist av seg...

de første ukene vil de gjerne ha pupp ofte, og om de sovner med puppen er det den de vil ha når de våkner også;)

Derfor tar jeg alltid henne opp etter vi har spist, raper og gir smokk... SÅ sovner hun...

Hun skrek alltid etter puppen når hun våknet (da hun brukte den som smokk/sovnet med den)...

Skrevet

ja ska fortsette å prøve. Jeg synes og 130 ml e veldig mye, han veier jo bare 4 kilo og så e ikke store karen heller. Jeg gir litt mme om kvelden og da sover han bedre og lengre, men ska pumpe meg litt så øker ihvertfall mengden me melk.

synes d e vanskelig å vite om han e mett eller ikke. I sted var han ikke fornøyd etter amming så jeg gikk ut på trilletur. Han protesterte en liten stun men har no sovet i 2 timer. Han må vel være mett og fornøyd hvis han sover???

Kjenner jeg har litt "matangst". Tror han e sulten hver gang han griner, men vet jo innerst inne at d kan være noe annet som plager han.

Skrevet

Jeg tror ikke det er uvanlig det du beskriver. Har du prøvd å holde ham våken ved å gni under føttene eller i håndflatene? Om ikke lenge blir han mer våken, og vil spise mer. Jenta vår småspist de første ukene hun også, man føler seg som en vandrende melkemaskin - men plutselig øker sugekraften og våkentiden, og ting blir veldig annerledes.

Skrevet

hvis du sliter litt med utdrivingen er den nesesprayen man får på resept hos legen veldig effektiv... amme te er også veldig fint for å øke melkeproduksjonen...

hvis du ønsker å amme, så forsøk å prøve... som sagt over her, så skjer det gjerne noe rundt 8 ukers alderen... men hvis du ikke får det til så vær så snill å ikke ha dårlig samvittighet... barnet ditt har det bra så lenge du har det bra...

Skrevet

Hei!

Har prematur baby som ikke var sterk nok i starten.

slik gjorde vi det.:

kopp i starten

deretter pupp og flaske

deretter avvenning med flaske med kopp og kun flaske om kvelden

jeg har stort sett pumpet ut all melken hun har fått på kopp og flaske.

et godt tips: legg inn et bleieskift etter første pupp. stimuler hendene hans om han holder på å sovne (masser)

jeg var ikke i mål med fullamming (uten flaske) før ved 5 mnd. Men synes absolutt det var verdt det. Ammer mye fremdeles ved 11 mnd

Skrevet

jeg stevde også mye med ammingen med junior han la veldig lite på seg til og begynne med, han gråt endel, men var mest slapp pga lite næring. Jeg vill og skulle amme fult i seks mnd hadde jeg bestemt, jeg ble helt utslit og mistet nesten melken. Fikk da råd av hs om og amme først også gi mme etterpå, etter det fikk jeg en helt ny unge. Han la godt på seg og sov godt. Jeg gav mme etter pupp i seks mnd til han begynte å spise masse grøt. Så det går ann og gi begge deler uten at melka forsvinner. Så ikke stress, kos deg med ammingen og gi mme ved siden av slik at gullet blir mett og fornøyd.

Skrevet

Synes også det fortsatt er sårt at jeg ikke kunne amme, men sånn ble det bare. Er en MYE bedre mor i dag enn da hvor jeg var utslitt av både pumpe, flaske og amme....

Ønsker deg masse lykke til!! Håper du får det til, og hvis ikke: Utrolig hvor mange fordeler det er med flaske også!!

En liten digresjon:

Har jobbet med dyr og regner med at: siden kuene, hestene osv ikke har samme næring i melka har ikke vi det heller, og det er faktisk ikke en sannhet at bryst er best.... Kommer ann på hva melka de inneholder av næringsstoffer. Brystmelk er stort sett langt fra perfekt, men BRA nok i masse hvis, og tilpasset barnet ditt. Jeg synes å amme var enklere enn å flaske, og derfor best! Men flaske er helt greit det også og man får mer søvn :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...