Gå til innhold

Ang bæsjenekt...Fortvilet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en gutt som fylte tre år i november. Han har tisset på potte siden i sommer. Etter å ha bæsjet en gang på potte, også det i sommer, har han blånektet å bæsje andre steder enn i bleien. Det er for så vidt greit nok, vet at dette ikke er så veldig unormalt. Men i tillegg har han en lei tendens til å knipe igjen og ikke slippe bæsjen fra seg. Dermed slipper han bare fra seg det han ikke klarer å holde inne....Resultatet er selvsagt både vondt i magen og sår rumpe (siden han bæsjer bittelitt veldig ofte). i lange perioder går det sånn noenlunde bra, men i det øyeblikket jeg eller faren ymter frempå om å bæsje på potte eller do, blir det bare krøll. Vi gir ham levolac jevnlig, slik at han iallefall ikke får hard avføring, vi gir fiberrik kost og prøver å få i ham masse væske. Vi har forsøkt belønning av forskjellig art, omvendt psykologi, undervisning med bøker og tegninger.... Nå kjenner jeg at jeg bare er kjempefortvilet. Det er ikke godt for ham å ha det slik, og jeg skulle ønske jeg visste hva jeg skulle gjøre eller si for at han skal få sin aha-opplevelse og skjønne at det er bedre å slippe ut bæsjen når den vil, og da helst i potten eller do... jeg tror dette er en form for trass... er det noen med erfaring der ute som kan hjelpe meg eller oppmuntre meg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en slitsom periode dette. Kanskje dere nå bare skal la det bero til sommeren. Da kan han jo gå uten bleie, og kanskje dere kan sette potten et litt bortgjemt sted, sånn at han får en litt privat stund. Ellers vet jeg ikke om det er så lurt å prøve så hardt, det skjer når han er klar for det. Men det er sikkert lurt å bare minne han på potten en gang innimellom, selv om det blir litt krøll. Var vel kanskje ikke så mye til hjelp, men det ser jo ut som dere har prøvd det meste.

Skrevet

Takk Gokkel, jeg har igrunnen tenkt i samme bane. Vi har hatt lange perioder der vi har droppet temaet helt, og tror vi må bare fortsette med det...Stakkaren er åpenbart ikke klar ennå. hermed slutter vi å prøve hardt. Vi får tro det går seg til etterhvert!

• 5 måneder senere...
Skrevet

Hvordan går det??

vi har en gutt på snart 4 år, som også nekter bæsje på do/potte..

Han tisser uten problem på do, men thats it. Totalt nekt!!

Frustrert!!!

Skrevet

Hei mamma til liten og stor! Det går veldig bra nå. Vi gjorde som det står over her, og droppet temaet (nok en gang) frem til sommeren. Men samme dag som han fikk ferie fra barnehagen, bestemte vi at nå var det slutt med bleie hver gang han skulle bæsje. Vi kom til et punkt der vi tenkte at nå tar vi denne tyren ved hornene. Gutten vår er et følelsesmenneske av ypperste klasse, med mye dertilhørende dramatikk, men han stoler også fullt og fast på oss. Så selv om det ble mye grining i forbindelse med voksende do-trang, så endte bæsjen etterhvert opp der den skulle. Og så har det bare gått rette veien derfra. Når barnet har blitt så stort som våre, så tror jeg at mye handler om at de har kjørt seg fast i feil spor. Og all verdens fristelser og belønninger vil ikke alltid motivere nok til at barnet selv bestemmer seg. Iallefall ikke i vårt tilfelle. Så vi kjørte en litt hard linje. Det er sikkert mange som er uenige i vårt valg, men det fungerte for oss. Har aldri sett ham så stolt og glad som når det kom i potten!!

Nå kunne vi kjøre denne linjen fordi vi visste han skulle ha ferie i seks uker, og vi kunne ta tiden til hjelp... Jeg vet ikke hva som ville fungere best i ditt tilfelle...?

Skrevet

Det er i alle fall min mening.

Vi hadde den samme konflikten med vår gutt.

Han måtte ha på bleie for å bæsje, fikk jo da ikke gå med bleie, men ventet til han kom hjem på kvelden. Dette er ikke bra for nyre/tarmsystemet.

Vi bestakk og fristet med alt men ingen ting funket.

Så ga jeg han avføringsmiddel og nektet han bleie.

Tvang han rett og slett opp på do.

Mye protester, men da bæsjen kom var han så kry.

Vi opprettholdt likevell løftet om Bæsjemedaljer printet ut av mor som kunne byttes i premie, har ikke hatt problemer siden, og han er ikke plaget med magen lenger.

At det kommer når tiden er inne tror jeg rett og slett ikke at stemmer for alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...