Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det siste har sovingen gått så fint - han sover i sin egen seng fra sjutiden til ca åtte neste morgen (selvsagt minus pupping og et par små oppvåkninger i åtte-ni-tiden, da trengs bare smokken), så kommer han over i senga vår i åttetiden, og vi sover til ca halv ti-ti.

Men nå, derimot... De siste dagene har han vært helt umulig å legge, han er overtrøtt (selv om vi virkelig forsøker å legge ham tidsnok!), og kveldene blir et mareritt. I går brukte vi fire timer på å få ham til å sove. Til slutt endte vi med at han sov i vår seng, og til og med da var det bare såvidt at det gikk. I tillegg spiste han tre ganger i løpet av natta (ett, tre, seks - en gang mer enn han pleier), og klokka åtte var han kliss våken, umulig å lure ham til å sovne igjen.

Jeg er helt utslitt - etter så mye skriking natta før, våken mye om natta pga amming, og så får jeg ikke engang sove ut på morgenkvisten, de timene med søvn som har holdt meg gående fram til nå.

Hva gjør vi? Han er 4,5 mnd gammel - skal vi begynne med grøt? Helsesøster sa at vi måtte begynne med grøt hvis han spiste oftere om natta enn han gjorde på forrige kontroll (ca hver tredje-fjerde time) og det gjør han nå. Samtidig er jeg redd vi kan skaffe oss enda flere problemer da, hvis han får vondt i magen pga grøten...

Er denne alderen en problemtid/overgangstid i forhold til soving? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror jeg ville avventa situasjonen og sett det an. Tror det er veldig vanlig at de får en urolig periode på den alderen. Har i allefall lest om mange andre som har det på samme måten.

Lille var også slik på den alderen men etter noen uker så roa han seg igjen og nå sover han nesten som før.

Jeg tror at så lenge de legger på seg og eller er i godt humør så får de nok mat...

Lykke til uansett :)

Skrevet

Tja. Hvis han legger seg i syvtiden, syns jeg det er litt urealistisk muligens å forvente at han skal sove til ti! Dere er vel heldige som har fått det til nå, men tror ikke det vil vare. Jeg syns åtte høres helt fantastisk ut! Det er jo tretten timer kvinne:)

Jeg har ikke mer erfaring enn deg. Mindre faktisk. Tjukken er en måned yngre enn din gutt og har siden nyttår sovet godt om natten. Lett å legge, og våkner en par, tre ganger for mat. Legges syv, åtte og våkner i sekstiden. Har hørt fra flere at det kan bli litt tull i legginga rundt fem måneders alder. Det er kanskje bare en fase som dere må holde ut.

Om grøt kan hjelpe på problemet vet jeg ingenting om.

Skrevet

Må si den forventningen om at en liten en på 4,5 mnd sover fra 19 til 10! er litt vel behagelig. Det "vanlige" er vel ei natt på mellom 10 og 12 timer, gjerne med mat hver 3. time. Har jo selvsagt noe å si hvor mye han sover på dagen da.

Vi har fått beskjed om å begynne med grøt pga vektoppgang (mini her er og 4,5 mnd), fikk i han litt, men det hjalp ikke på nattesøvnen akkurat. Har avslutta grøtprosjektet for ei stund nå da, han var tydeligvis ikke klar for det...og da ønsker jeg å fullamme litt til.

Ville sett det an noen netter til jeg, her er det i alle fall en del økenetter og tullesoving nå, så kan virke som om det er en overgangsfase igjen ja. Hadde en når han var akkurat 3 mnd og.

Skrevet

Jeg forventer jo ikke at han skal sove fra 19 til 10, men det er det han har gjort tidligere, det var derfor jeg skrev det. Vi har lagt ham når han begynner å bli trøtt på kvelden, og det har vært problemfritt. Hovedproblemet er ikke at han nå vil stå opp tidligere, det er at han er klin umulig å legge om kvelden fordi han blir overtrøtt. Vi kan ikke ha fire timer med skriking og hyling hver kveld. :( Jeg kan stå opp klokka åtte jeg, ikke noe problem, men det ER et problem å stå opp kl åtte hvis jeg må slite hele kvelden med å få lagt ham i utgangspunktet. Han driver og kjemper mot søvnen hele tiden, selv om jeg ser at han er kjempetrøtt.

Nå i ettermiddag er det samme greia - han er trøtt og skal ha ettermiddagsluren sin, men hyler og nekter og sove.

Skrevet

Nå sovnet han endelig, etter å ha blitt puppet i søvn. :/ For vår del stemmer det virkelig det med at søvn avler søvn... Får han ordentlige lurer på dagen, sovner han lettere på kvelden. Jeg er forresten enig i det med å avvente grøten - vi skal til helsesøster om et par ukers tid, jeg hadde uansett tenkt å vente og høre hva hun sier hvis dette fortsetter. Jeg trives fint med å fullamme, og er egentlig litt redd for å starte med grøt - jeg er redd for at han kan få vondt i magen etc. Det var som sagt helsesøster som anbefalte å starte med grøt hvis han begynte å spise oftere.

Vi får håpe dette med skriking halve kvelden bare er en overgangsfase. Vi er nok litt bortskjemte som ikke har hatt kolikkbarn - det må være grusomt.

Skrevet

Hihi, jeg fikk akkurat råd fra en venninne - som ikke har barn - om at fire timers legging var veldig ineffektivt, og at jeg burde bruke TVen som barnvakt. ;)

Skrevet

HI

her ble det snudd ved 4 mnd alder og, hun er nå 5,5 måned. Legges kl 19 hver kveld, begynte å våkne i 22-23 tiden og slik var det i flere uker før jeg begynte å gi henne grøt. Har fått grøt nå i 2 uker, i småe mengder om kvelden.

Tror det er vanlig i 4 mnd alder at de blir litt mer urolig med soving og mat... Men har ikke vært borti deres problem....

Her våkner hun fremdeles selv om hun har fått grøt, så lurer på snart å venne av nattspisingen. Hadde en natt som var helt fantastisk, gav henne vann når hun våknet og bysset henne. Sov hele natten. Neste natt prøvde jeg det samme, men våknet flere ganger. Da gav jeg opp og gav henne mat og la henne ned ved siden av meg... Var bare så trøtt....Så reiste vi på tur og alt ble spolert, hadde ikke overskudd til å jobbe mot nye netter... Så tenker jeg skal begynne på igjen ikvled når hun våkner.

Skrevet

Det er ikke lett dette med spising, jeg gruer meg faktisk til å gi ham noe annet enn pupp. :( Her er det ikke nattspisingen som er problemet, det er nok lenge til jeg kommer til å starte med natt-avvenning (aner ikke engang når man "skal" gjøre det). Takk for innlegget ditt, greit å vite at andre fikk problemer ved omtrent samme alder.

Skrevet

Det jeg har å komme med er ikke noe råd, bare en mager trøst om at vi er flere som har det som deg.... Vår lille gutt har vært dårlig på å sove helt fra han var noen få uker. Vi har brukt hele kvelden i flere mnd på å få lagt han og få han til å roe seg. Forferdelig slitsomt! Sosialt liv er ikke eksisterende! Det er jo ikke noe vits for oss å be inn til besøk når hele kvelden likevel går til å legge barn og få de til å sove. Ikke tør vi reise bort på kveldstid i redsel for å rote til søvnen og rutinene ennå mer. Når barnet endelig sover er det om å gjøre å stupe i seng selv i håp om å få litt søvn og hvile.

Når vi en sjelden gang har en rolig kveld eller dag kjenner jeg så godt hva de mener de som sier: "Det finnes en trøst: Det går over!" Det er jo sant, men det kan ta tid og mens det står på er det det søvnmangelen som er det eneste som betyr noe.....

Ingen skal si at det er ferie å være hjemme med baby!

Skrevet

Hei!

Husker bare at jeg hadde store problemer med vesla rundt fire mnd alderen med soving om natten og fikk høre på helsestasjonen at barn har en ekstra stor vekstøkning rundt 4mnd og bruker å få behov for mer mat(økeperiode (ikke som vanlig økedag))..tabba meg ut litt der og innførte flere nattamminger(ufrivillig) trodde det skulle gi mer søvn...det var ikke bra ;) tok sin tid før jeg fikk litt mer nattesøvn tilbake..men startet med litt grøt og da ble det bedre..

men så kom de små søte tannebissene og da var det påan igjen ;)

Men så mye sammenhengende nattesøvn som deg har jeg aldri hatt og snuppa er snart 11 mnd.. sluttet med nattamming ved 9mnd og nå sover hun fra 8 til 4 ( sover urolig fra 4 til 6 så får hun litt pupp) også er det bare å smile og stå opp :) gjesp!

Men hun er verdens snilleste baby når hun er våken, smiler og ler hele tiden! Så nyter det og håper at det aldri vil ta slutt :) det er gir ekstra energi til en sliten mamma :)

Skrevet

I går kveld spiste han hver time(!), og annenhver time i hele natt. Lykkeligvis sovnet han greit i går kveld, opp klokka sju i dag tidlig, slitsomt pga lite søvn, men det viktigste er egentlig å unngå fire timer med skriking om kvelden... Det er mulig de har en økeperiode rundt fire mnd? Sambo snakket også om å begynne med grøt i dag tidlig, men jeg vil vente og se litt. Kanskje denne hyppige nattspisingen går over. Jeg hadde liksom håpet å fullamme til seks mnd... Sambo og alle hans søsken fikk de første tennene rundt fire mnd alder også, så har vi ekstra flaks, så er det de første tennene som er i anmarsj snart. *hehe* Håper han har arvet tannfrembrudd etter meg, som var ni mnd da jeg fikk første tann!

Skrevet

Æsj. I natt ammet jeg syv ganger fra han la seg klokken syv, til han våknet for dagen klokka seks:( Andre natten på rad, så ser ut til at det er en tendens. Men jeg satser på at det er en økeperiode, og at det går seg til etter hvert. Er vel bare å holde ut. Men, jeg ser definitivt for meg at jeg kommer til å introdusere noe fast føde før seks måneder er gått. Så lenge tjukken liker det og det ikke innebærer magetrøbbel.

Skrevet

Kveldsflaske med MME/ utpumpa morsmelk anyone...??

Skrevet

Prompen har kastet seg på trøblete soverutiner og har nå laget seg en ny rutine hvor han våkner kl 22.00 og er lys våken etter han har spist. I tillegg våkner han kl 03 og så igjen kl 07. Og jeg som trodde engelen min ville fortsette å sove rundt fra 20.00 til 07.00, men neida. Og her er det slettes ikke økeperiode, dessverre, han spiser mindre enn noen gang, men er LIKE blid og aktiv. Så han fikk to teskjeer grøt i dag, før han er 4 mnd gitt.

Skrevet

hmmm...etter snart 2 mnd som flaskemamma har jeg TILSLUTT funnet ut hvordan jeg kan få lurt i snupps litt mer melk enn det hun i 1.omgang sier seg fornøyd med (for det er ikke veldig mye melk som skal til før hun kniper igjen og nekter plent å drikke mer når hun sitter på fanget mitt..) Jeg lager en stor flaske melk som jeg drøyer veldig. Det vil si, bruker laaang tid på å mate henne med den, med et par pauser underveis.

Først litt på fanget, deretter skifter vi kanskje bleia, tar på pysj el koser litt, tilbyr deretter litt mer melk, gjerne mens hun ligger på stellebordet. Oftest drikker hun da litt til, fordi hun rett og slett "glemmer" seg litt der hun ligger og kikker opp i taket osv...Siste resten tilbyr jeg gjerne etter å ha lagt henne ned i senga si, og da kan det ofte gå ned en hel del ekstra faktisk (igår drakk hun hele 190ml på denne måten, og DET er jo en god del, og sovnet som en stein med en gang:)

Skrevet

Men synes du ikke det er ekkelt å gi det til henne når hun ligger flatt på ryggen? Jeg må ærlig innrømme at jeg ser gjennom fingrene med dette selv når jeg er dødtrøtt, men synes allikevel ikke det er helt trygt... Da det er sagt, jeg gjør akkurat det samme som deg. Vi er litt som påskerennet på hytta. Flytter oss rundt på stasjonene. Som en konsekvens så finner du også en sti etter oss av halvtomme flasker, smokker, kosekluter og mammas lackerol. Hvor er hushjelpen sier nå jeg.

Skrevet

Nei, er det så farlig da...? Man ligger jo og ammer, det blir vel akkurat det samme?? Virker dessuten som om hun har en ekstremt god lukkemekanisme baki der, og ofte får hun faktisk melka lettere i halsen når hun sitter oppreist virker det som!

Skrevet

Trådkuppere, det er det dere er. Tror dere alt dreier seg om F&A?

Glaaaaad jeg har en pupp som det ikke er millilitermåll på. Hadde blitt smånevrotisk av å alltid vite hvor mye melk tjukken til enhver tid har fått i seg. Like greit å leve i uvitenheten og la han regulere det selv. Plutselig en dag er boobs'ene stappfulle og sprengte, mens neste dag er de som to inntørka rosiner (store rosiner riktignok.....kanskje mer som en hoppeball det er gått hull på...og med bare ett sånn håndtak, har jo ikke to brystvorter per pupp), så tydelig at det går opp og ned her i verden.

Skrevet

hehe, ja du vet, selv om vi nå har fått vår egen tråd her inne, klarer jeg ikke alltid å legge bånd på meg selv, sorry sorry meg80;) Men når det er sagt, var det jeg skrev istad om å drøye måltidet virkelig bare ment som et tips til dere begge, og ikke et kuppforsøk! For jeg våger å tro at hvis du hadde fått i klompen ca 200ml melk fra flaska før leggetid, så hadde du nok fått deg en langt roligere natt (men så var det jo dette med å opprettholde produksjonen og blablabla bla bla;)

Skrevet

Hehe, helt greit å kuppe tråden "min", ikke noe problem. :) Men ang å gi flaske på kvelden, ser jeg ikke helt poenget med det hvis han driver og øker - da må jeg få la ham gjøre det, ellers utsetter jeg bare problemet, tenker jeg... Og helsesøster sa at etter at han var 4 mnd, burde jeg gi grøt hvis han trengte mer enn bare mm, ikke mme. Når han har spist på dagtid er det så lite melk igjen, at å pumpe for å gi mm på kvelden, vil være et evighetsprosjekt... Dette er et problem som har dukket opp plutselig. Jeg tenker at enten så driver han og øker, og det vil gå over av seg selv ganske snart, eller så trenger han faktisk mer enn bare mm nå, dvs jeg burde starte med litt grøt. Vet ikke om jeg tenker riktig, men får vente og noen dager og se...?

Skrevet

Jeg hadde akkurat samme problem som deg meg80. En gutt som var utrolig flink til å sove. Sluttet med nattamming da han var 2 mnd og han sov fra ca 20-07 uten mat. Men da han ble 4 mnd..... Ville ikke legge seg på kvelden. Uansett hvor trøtt han var. Hyling og skriking. Når han først sovnet, så sov han hele natta. Jeg introduserte grøt like etterpå, men det ble ingen endring. Fremdeles umulig å legge. Det enkleste ble at jeg la meg sammen med han i senga mi, da sovnet han ganske raskt. Men han våknet etter ca 30 min og oppdaget at jeg var borte. Og skrek. Inn igjen og han sovnet. 10 minutter søvn og han skrek igjen. Slik holdt vi på frem til ca kl 23 på kvelden, da sov han endelig resten av natta. Perioden varte frem til ca 7 mnd.... Slitsomt, kanskje spesielt når vi er bortskjemt med et sovebarn i utgangspunktet :-)

Lykke til!

Skrevet

Ja, kan nok være lurt å gi det noen dager før man iverksetter eventuelle tiltak! Men vil bare advare mot å ikke ha for høye forhåpninger om at grøt er en slags "vidundermedisin" som kurerer alle søvnproblemer- det har nemlig vi erfart at det IKKE er, hehe (se tråden min lenger nede)..

Skrevet

Ikke godt å si hva du skal gjøre, men alle babyer tror jeg forandrer sovemønstret litt i løpet av det første året. Det har tuppa på 11 mnd her gjort hvertfall. Hun var kjempegrei å legge inntill hun ble så gammel at hun ville snu seg rundt og opp å stå i senga. Det er så mye som skjer med kroppen at de liksom ikke har tid til å sove plutselig! Hun sov en liten periode over hele natten når hun var 2-3 mnd. Så plutselig ble det tydeligvis en økeperiode, der hun våknet hver tredje-fjerde time. Men mest av alt så har hun sovet 5 timer sammenhengende om nettene. Våkner sent på kvelden eller tidlig om natten, og deretter igjen om tidlig morgenen og utover. Så vi har bare endt opp med å amme liggende og samsove en del. Har ikke ville nattavenne for jeg tror litt på naturlig avvenning, og det har vært lik så lettvindt å bare slenge ut puppen som å ta den kampen. Da får vi jo bare sove videre. Prøver alltid smokken først, og er ikke det bra nok så har hun fått pupp. Leste i boka til Gro Nylander at når de er 10 mnd så trenger de ikke noe nattmåltid lenger, men at de minst må regne med å nattamme til de er 6 mnd, noen kanskje lenger. Så jeg tenkte på om jeg skulle prøve å avvenne litt da hun passerte 10 mnd, men har ikke gjort det ennå. Får se når det blir, alt etter hvor tussig det blir når vi begynner i barnehage og på jobb igjen.

Jeg tror heller ikke grøt trenger å være svaret på mer søvn om natten. Det er normalt at babyen våkner om natten og vil ha mer.. Men ofte er det nærheten de vil ha også da. Det er jo helt naturlig. Les mer på denne siden, den synes jeg er fin!

http://sovlillebaby.com/generelt.htm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...