Gå til innhold

Gud så deilig! Ser ut at vi får GJELDSORDNING!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har over lenger tid slitt med myyee gjeld, det bare hopet seg opp og ble mer og mer. Angrer så på at vi ikke var mye flinkere med pengene våres før. Ettersom alt har hopet seg opp så er det umulig å ordne opp i dette selv :(

Var først i møte med økonomisk rådgiver i kommunen, hadde noen møter der, dro så videre namsmannen i kommunen våres som sitter med gjeldsproblemene rundt omkring.

Jeg ringte han opp idag da han egentlig skulle ringe tilbake for en uke siden.

Da sa han at han syns det beste for oss hadde vært å få til en gjeldsordning.

Han sa at vi skulle søke sånn at vi ikke må selge huset eller bilen (huset er ikke overklasse på akkurat) og betaler mindre i boliglån enn vi hadde gjort om vi hadde leid. Har 2 barn.

Bilen er kjørt veldig mye siden den ble kjøpt så den går vi i stort tap om vi selger den.

Det eneste som er at gjelden våres ikke er flere år gammel, det er i løpet av 07/08 at det har hopet seg opp.

Lurer på om det er namsmannen som avgjører hvem som får gjeldsordning eller ikke.

Skal snart i møte med han igjen og da får vi videre beskjed på hva som skjer men han mente at det beste var en gjeldordning og han er klar over at gjelden våres er "ny"

Dere som bare er ute etter å kjefte og slenge dritt, vær så snill å ikke gjør det! jeg er fullt klar over hva vi har stilt i stand og dette er noe jeg gråter meg i søvn med hver eneste kveld! Så ikke si at hvor uduglige vi er og alt sånt, vet at vi har driti på draget men vi vil ikke noe annet enn å gjøre opp for oss!

Noen som har hatt gjeldsordning her eller er oppi nå?

Fortsetter under...

Skrevet

Hei.

Først , Gratulere. Så deilig at det forhåpentligvis ordner seg for dere.

Er i samme båt her, men samboer har gjelda fra før av.

Han har over 1 million i gjeld, uten å eie noe som helst! Jappe gjeld, som ble mye gjeld. Utrolig slitsom. Nå er det slik at Han , og jeg klarte å drege meg også over på minus siden.

Ca 150. 000 i gjeld . Han skulle betale regningene... Å siden han hadde så mye gjeld fikk han ikke telefon. abb, forsikring, osv.. Alt stod på meg... Å når da regningene ikke ble betalt... gikk det ut over meg. Men men.

Vi HÅPER så at han får seg en Gjeldsordning.

Han har fått avslag før, siden gjelden har vært så ny. Men nå skal vi søke igjen. Håper så at det går igjennom, vanskelig å se på lillemor å tenke: Skal du ikke få arve noe annet en gjeld av foreldrene dine??

Vi har vært sløv. Men så fikk vi en stor omvending i livet vårt, å skjerpet oss. Dessverre ble det i seneste laget , men det kom iallefall.

Men vi lider ingen nød :-)

Skrevet

Skulle gjerne harr det selv.

Jeg klarer desverre ikke styre meg når det kommer til penger.

Jeg var faktisk gjeldfri for 2 år siden, ikke husbanken, men inkassoregninger og andre lån.Men når en har hvert nede i dritten så lenge og ikke hatt mer en til smør i grøten så er det en så fantastisk følelse og dumme meg skulle bare teste kredettverdigheten min og jeg søkte om to kredittkort og kjøpte data, 40" flatskjerm, og det ene og det andre. Og tok 90.00 i lån. Nå sitter jeg her igjen, Lånet er gått til inkasso for lengst, og kredittkortene og, for jeg brukte pengene på andre ting. Hadde jo så masse penger, så jeg klarte ikke å styre meg.

I følge Psykologen min så er det det som er medaljens bakside når en blir kvitt gjelden.Så dette er bare en advarsel til dere. Husk dette når dere plutselig råder over pengene deres igjen. Jeg må nå betale ned alt på nytt. Utrolig hvor dum det går ann å bli. Er så vanvittig skuffet over meg selv. Men det var dette som gjorde at nå har jeg lært.

Lykke til med gjeldsordningen.

Skrevet

hei. jeg og min mann er også i gjeldsordning, vi har nå snart godt de 4 måndene som man er i først før man skal starte på de neste 5 årene. vi tapte så mye på et hus som vi solgte som gjorde at vi fikk med så mye over i et annet hus. vi har masse masse gjeld. når disse fem årene for oss er over får vi sletta ca 1,5 mil. og da sitter vi enda med 1,2 mil men det er jo mer normal gjeld vil jeg si. jeg går hjemme med unger også det har gjordt at vi har tatt opp kort. og i høst så hopa det seg opp med regninger så da gikk vi også på en smell. jeg tror nok at dere også får gjeldsordning. lykke til videre. vi er veldig glade for at vi gikk til det skrittet med å søke om gjeldsordning.

Skrevet

Bare som en trøst, ingen trenger å arve gjeld. Om dere ikke har penger/verdier til å gjøre opp gjelden når dere dør blir resten av gjelden slettet. Barna trenger ikke å overta den.

Skrevet

Jeg syns det virker litt for enkelt å få gjeldsordning for dere hi. Syns rett og slett ikke at dere fortjener det! Du sier jo at alt dere har i lån kom i tidsrommet 07/08! Kanskje vi også skal gjøre det da? kjøpe alt vi har lyst på, reise på dyre ferier og fråtse i forbrukslån for deretter å krype til kommunen og få sletta gjelda etter 5 år! Nei fytti grisen alså. Her spinker og sparer vi for å reise på ferie, teller på kronene hver måned for å få det til å gå rundt! Jeg klager ikke, vi spiser godt, har fine klær men stort huslån. Vi har aldri en ubetalt regning å bruker vi kredittkort så er det fordi vi vet at vi har råd til å betale alt tilbake neste mnd før det renter seg.

Jeg skjønner ikke at voksne folk med barn kan være så utrolig dumme og naive!

Annonse

Skrevet

Kan jeg spørre hvor mye gjeld du har HI? Og inntekten deres??

Og så vil jeg bare gratulere med at ting begynner å løse seg for dere!! :)

Skrevet

09:58!! Du måtte selvfølgelig komme m dritt, tross hi ber pent om å slippe unødvendige flåse innlegg?

Er du misunnelig kanskje? :)

Vet du i det hele tatt hva en gjeldsordning er?

På deg høres det ut som de skal få slettet gjelden sin!

De skal tross alt bare få hjelp til nedbetaling,

og en ordning de kan leve m!

Syns du skal a deg sammen, og snakke til folk m respekt!

De som sitter i denne situasjonen, vil det selvfølgelig IKKE!!

Skrevet

Anonym 10:08

Ja de får en nedbetalingsplan i 5 år der de lever på minstesatsene. Men når de 5 årene er gått, blir resten av forbuksgjelda sletta! Ikke huslån osv. men forbruksgjelda! Det er derfor jeg sier, kanskje vi også skal leve noen år i luksus åsså få en gjeldsordning å få sletta alt etter 5 år!

Jeg skjønner at de ikke vil være i den situasjonen, men mista de hjernen mens de shoppa flat-tv og luksus ferier i mexico da??? De gjorde det helt bevisst, gang på gang på gang. Enda regningene hoper seg opp så fortsetter de å shoppe! Hvor dum går d an å bli???

Skrevet

Dette er ikke ny gjeld for 08 om du tror det, men at det har gått til namsmannen i 08.

Dette går ikke på at vi er dumme nå, men at vi var det da! Og ha den innstillingen at man kan shoppe uten penger for å så kunne gå å få gjeldsordning er bare kvalmt!

Jeg visste ikke om at denne gjeldsordningen fantes før vi møtte namsmannen engang, så nei er ikke noe jeg har gjort med vilje for å få kjøpt mest mulig for å så betale det på en enkel måte.

Dette systemet er for å hjelpe folk, og når namsmannen sier til meg at han tror at den beste løsningen for oss er en gjeldording så hører jeg på han, fordi det er han som kan dette.

Og nei vi har ikke fortsatt å "shoppe" når regningene hopet seg opp, fordi det har vi ikke hatt penger til! Ha levd på minimalt, det som er langt unner normalen og namsmannen sier at vi ikke klarer det på en annen måte fordi vi kan ikke leve på så lite penger så langt frem i tid.

Men du skjønner det ikke før du har opplevd det selv, man tenker ikke at vi gidder ikke å åpene regningene fordi vi trenger ny tv eller vil dra til syden, det blir en vond sirkel og du "fortrenger" regnigene men det ligger og gnager HELE tiden.

Og jeg er så gla og letter fordi vi endelig har tatt tak i det og en lusen anonym skal IKKE få ødelegge dette ved å si hvor dumme vi er!

Har 600 000 sammlet i året før skatt.

Bolig 1560000

Gjeld (regnigner og div) Nesten 400 000

Bil 170 000

Det ser kanskje ikke så mye ut men må betale UFATTLIG mye på all gjelden på 400 000.

Skrevet

Ikke had gledsordning, men klarte å rote det til en gang for noen år sia. Men tok tak og ringte de jeg hadde penger utestående med og fikk en nedbetalings avtale, jeg brukte bare halve tida på å betale ned, skar ned til beinet og betalte ned de ca 100 000 jeg skylte på knapt 1år.

Må huske på å holde dere i skinnet nå da, jeg har blitt svært økonomisk og har nå 100 000 på konto i buffer, fra å være en ødeland som sløste i øst og vest har jeg nå nesten blitt litt gjerrig. Men sover betydelig bedre på natta og klarer meg fint selv om jeg ikke har nyeste sveisen eller nyeste garderoben og spiser lunsj på resturant lengre.

Skrevet

Ja vi skal virkelig være forsiktige! Vi er allerde vant til å leve gjerrig nå i det siste så har allerde fått det inn.

Nå vil jeg bare kunne legge meg om kvelden og slippe denne vonde klumpen i magen :(

HI

Skrevet

Det ordner seg nok for dere :))

Lån og økonomi er en utrolig stor stressfaktor, hadde vært godt å vunnet noen mill i lotto ja :D

Vi har gått gjennom en tøff periode hvor mannen min ble permitert fra jobben sin, det var ikke noe sææærlig. Han fikk 62% av sin vanlige lønn og jeg 80% siden jeg har mammaperm. Er en del tusen i mnd'en det som vi har vært vant til å ha.

Også den renten i tilegg !!

Men vi lærte å bli svært økonomiske på den tiden, var heldigvis ikke lange tiden da mannen min fikk seg ny jobb.

Men å bekymre seg for økonomien er noe driiiit.

Masse lykke til !!

Annonse

Skrevet

Tusen tusen takk for fint svar ☆:*´¨`*PuseTøsa*´¨`*:☆

HI

Skrevet

Hei, vi tja, har ikke vært der, men er på meget god vei.

Vi håper i det lengste å slippe en gjeldsordning vi da, og jobber vett og sanser av oss i stedet for å betale alt rusk og rask som har samlet seg opp.

Det er beintøft mens det står på, og mange av kreditorene er lite samarbeidsvillige.

Husk på at det ikke er sikkert kreditorene går med på gjeldsordningen, det er en viktig faktor mange "glemmer" når man begynner å ane at endelig ting skal ordne seg.

Dersom en eneste en sier nei vil dere ikke få gjeldsordning.

Men jeg håper for deres skyld dette ordner seg!

Lykke lykke til!

Skrevet

Jo for det har seg sånn at om alle kreditorene går med på gjeldsordningen så blir det en frivillig gjeldsordning...

Men om noen kreditorer skulle nekte så blir det tvunget gjeldsordning og det går ikke ut over dere uten over kreditorene, se de kan ikke avgjøre om dere skal få hjelp eller ikke, det eneste som da kan skje er at det kan ta litt lenger tid før dere får begynnt å betale ned gjelden deres.

Men det går heller ikke ut over dere fordi gjeldsordingen begynner å tikke ned med engang dere har fått den godkjennt og varer i 5 år.

Lykke til HI dette går så bra så! :)

Skrevet

Ut i fra det du sier HI, så tror ikke jeg dere kvalifiserer til å gå under Gjeldsordning.

Hvis dere tjener 600.000 kr tilsammen, og har et hus til 1,5 mill og bil til 170.000 kr.

Hvis billånet er misligholdt, krever kreditor bilen tilbakelevert hvis dere ikke kan betjene lånet. Er dere under Gjeldsordning får dere beholde en bil som ikke er verdt mer enn rundt 50.000 kr til nødvendig bruk.

Hvis huslånet er misligholdt, vil dette bli takstert, og evt tvangssolgt.

Dere får ikke sitte på noe av verdi under en gjeldsordning.

Å ha 1,9 tilsammen i gjeld på bil, hus, og diverse, synes ikke jeg er overstadig med gjeld hvis man har 600.000 i inntekt. Slik er det jo mange som har det, og verre....

Men for deres del, så får man jo håpe dere får, selv om jeg tror det høres ulogisk ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...