Gå til innhold

Dere som trener, kontrollerer dere vekten ?

Anbefalte innlegg

Hei :)

Dere er inne som har et aktivt svangerskap hvor dere trener regelmessig, eventuelt erfaringer fra tidligere svangerskap hvor dere har trent; har dere klart/klarer dere å kontrollere dere helt fra den "o store vektoppangen" eller har det ingenting å si ?

Dere som har født før og trent i svangerskapet; blir kroppen restituert fortere (kroppen tilbake til det normale) etter fødsel, eller hvordan er dette ?

Jeg er 19+2 idag og har vært aktiv igrunn hele mitt liv. Formen min i svangerskapet er upåklagelig, så jeg fortsetter med å trene som før nå også mens jeg går gravid. Jeg trener 3-5 ganger pr uke. Hovedsak lett jogging, aerobic og step. Må si jeg frykter kiloene for mye, rett og slett, noe jeg syns er leit for min egen del egentlig, for jeg fokuserer på det omtrent hele tida. Jeg har dager hvor jeg føler jeg ikke kan kontrollere det jeg putter i munnen, hvor mat og snop går ned på høykant for jeg bare MÅ ha det, og da sitter jeg igjen med kjempedårlig samvittighet etterpå og tenker med skrekk og gru den dagen kiloene skal av igjen...Har altid vært litt lubben, men klare blir "normalvektig" for ett år siden ved å endre livsstilen. Siden har jeg klart å holde vekten nede helt til jeg nå ble gravid. Mange sier man skal ta det med ro og gi blaffen i vekta, for "det blir borte mens man ammer", men ettersom jeg har skjønt, er jo det individuelt også...Nei, mange bekymringer over egentlig noe som betyr så lite i forhold til det jeg har i magen....

Fortsetter under...

Hei

Jeg er gravid med nr to, og var akkurat som deg forrige gang. Stresset veldig med vekten og var redd for å ikke "bli meg selv igjen". Slitsomt når det er helt naturlig og nødvendig å legge på seg, om man er fullt klar over det, men likevel ikke helt klarer å akseptere det.

Jeg trente 4 dager i uken sist, og gjør det nå også. Jeg trente mye spinning og styrke, spesielt styrke på rygg for å gjøre den klar til ekstra belastning.

Denne gangen er jeg mye mer avslappet, kiloene rant ikke akkurat av med amming som så mange sier, men jeg begynte å trene igjen kort tid etter fødselen og ble raskt meg selv. Jeg føler absolutt at jeg fikk tilbake min gamle kropp, også magen.

Nå er jeg 19 uker på vei, har såvidt begynt å få litt mage, trener og unner meg godteri når jeg har lyst på.

Det høres ut som du er i god driv med trening! Det er veldig godt å holde seg aktiv, mange sier også at det ofte kan gi en lettere fødsel, noe jeg helt klart kan skrive under på.

Lykke til!

Først har jeg lyst å si at du absolutt ikke skal stresse med kiloene, men samtidig ville jeg ha prøvd å kutte ned på type mat som ikke er så bra for oss og barnet som f.eks snop, kaker, brus osv. Det påvirker ikke bare vekta men også barnet, også når vi ammer.

Jeg er selv gravid med nr. 3 og jobber som Personlig Trener og gruppeinstruktør. Trener ganske mye og har et sunt og fornuftig kosthold (spiser litt snop jeg og, men prøver å holde meg til helgene og små mengder:-) Lurt å spise mye frukt og grønt, dette hjelper på søtsuget. Allikevel la jeg på meg rundt 16 kilo begge de første gangene. Men begge gangen gikk vekten mot det normale igjen etter ca 6 mnd. Dette vil allikevel avhenge av hvor mye som er fett av det du legger på deg, hvor aktiv du er etter fødsel og hvor flink du er med kostholdet. Alder har også noe og si, lettere for en 20 åring enn ei godt inn i 30 åra å finne den gamle kroppen igjen. men ingenting er umulig.

Vi vet at trening før, under og etter svangerskap gjør graviditet, fødsel og restitusjonen etter mye lettere, med noen individuelle forskjeller selvfølgelig. Lykke til

Jeg tenkte ikke noe på vekta første gangen, og spiste det jeg hadde lyst på, men trente 3-5 ganger i uken helt frem mot fødselen. Ungen min kom ut med hele 4530g. Så dette gangen forsker jeg litt på om mitt matinntak har noe å si på størrelsen på babyen, så spiser kun godter i helga, gjerne en av dagene, og spiser ellers veldig kontrollert. Hva det har å si på vekta mi bryr jeg meg ikke så mye om, er mer for å se om jeg kan påvirke babyens størrelse med kjernesunt kosthold.

Tok meg fire-fem mnd å komme tilbake til normalvekt sist, da stresset jeg ikke med det, men startet treningen veldig kjapt etter fødsel og det har utvilsomt mye å si på kroppens restitusjonperiode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...