Gå til innhold

Gravid og nattarbeider???

sue80

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om det er noen som jobber natt her? Hvor langt er dere på vei? Jobber dere fortsatt natt? Når ble dere evt sykemeldt.... Leser så mye rart på nettet ang. nattarbeid og gravid... har ikke vært hos legen enda, siden jeg ikke er så langt på vei. Vet at man kan få tilpasset arbeidstid... men tror ikke det lar seg gjøre i min jobb...

Håper det er noen her inne i samme situasjon...

Fortell fortell..

Fortsetter under...

Hei :)

Jeg er gravid i 7.uke, og jobber 75%natt som sykepleier.

Jeg har forstått det slik at nattarbeidende har høyere risiko for abort, og at man ofte får lavere fødselsvakt, og gjerne før tidligere.

Men jeg tror at det er farligere for barnet at man jobber turnus i dag-kveld-natt, enn at man jobber kun natt. Jobber man kun natt trenger man ikke snu døgnet like ofte som man må i turnus. Min mening er at det nok er greit å jobbe natt så lenge man er flink til å sove ut mellom vaktene. Da planlegger jeg ingenting når jeg er på jobb, kun jobber og sover. Men vi har også rett til å få tilrettelagt arbeidet slik at vi får jobbe til bedre tider. Personlig foretrekker jeg natta, da jeg er veldig flink til å sove godt ut på dagen, og har ingen problemer med det. så er det også godt å ha så mye fri som det å jobbe 75%natt medfører.

Hvilken jobb har du da?

Hei!

Takk for at du tok deg tid til å svare.. har hatt et kjempebehov for å höre om noen andre i lignende situasjon. Jeg er selv sykepleier, men har en veldig rolig nattjobb. Er ca 7 uker på vei nå jeg også:)

Ja, det er vel noe höyere risiko for abort, men håper og tror at nurket i magen har det bra... har iallefall alskens symptomer;) Födselsvekt bekymrer meg ikke så mye da min förstefödte var over 4 kilo.. vil gjerne ha en litt mindre baby nå;).Håper selvfölgelig å jobbe lengst mulig i stillingen min siden jobben betyr veldig mye for meg.

Jeg synes også det er utrolig godt å ha såpass med fri og bedre bet. man tjener jo ikke allverden som sykepleier.....iallefall ikke etter å ha sett hva de tjener her inne på bim. Jeg föler også at jeg er flink til å sove på dagen.. har et godt sovehjerte! Hörte og om ei sykepleier som hadde jobbet kun natt fram til uke 34.. så da er det vel mulig for oss også!!

Lykke til med svangerskapet..

Fortell meg gjerne hvordan det går med deg?Kjenner ikke så mange gravide nattsykepleiere...

sue80

Jeg jobber også natt, jeg visste ikke det er høyere risiko for abort da. Hvorfor det?

Jeg jobber 80% som resepsjonist og alle mine vakter er natt, en uke på en uke av. Jeg har ingen problemer å sove på dagen og jeg passer på å spisse bra. Jobben er rolig så jeg sitter en del.

Håper jeg kan forsette å jobbe, men bør jeg be om å få jobbe på dagen?jeg synes det er verre å jobbe turnus, jeg har en rutine ihvertfall og må bare bytte døgnrytmen en dag i uken og foreløpig er det ikke noe problem.

Hei! Jeg snart 7 uker på vei med nr 3. Jeg jobber 100% dag, kveld og natt.

Sa i fra på jobb at jeg var gravid i forrige uke. Fikk fri fra netter med en gang, men jeg får fortsatt natt tillegg. Arbeidsgivern får ju ersattning fra nav når de tilrettelegger.

Jeg vurderer jobbe 75% natt når jeg begynner jobbe igjen etter permisjon (om alt går bra). Hvordan ser deres turnus? Noen andre tips eller....?

• 1 måned senere...

Jeg er også sykepleier på sykehus i 100% 3-delt turnus. Hos oss har det vært vanlig at gravide slipper nattevakter hvis de ønsker, men har liksom ikke lyst å si noe enda pga er bare noen uker på vei. Kanskje vente på hva legen sier? Kommer vel ann på hvordan en føler seg i form

Annonse

• 3 uker senere...

Hei!.. nå er det lenge siden jeg begynte denne debatten og ha blittt litt klokere...

i mitt arbeidsforhold har de begynt å flytte vaktene mine til dag og aften ettersom de har behov. Da bytter jeg natt mot dag/aften. Dette har ingen betydning så lenge de flytter på mine faste vakter økonomisk. jeg skal få utbetalt det samme. hvis jeg evt. ønsker å ikke gå natt i det hele tatt må jeg gå over på aktiv sykemelding. da må jeg gå time mot time, på dag og aften.men skal ha utbetalt samme lønn som tidligere. jeg anbefaler å gå i dialog med din arb.giver!!lykke ti;)

sue80

• 1 måned senere...

jeg jobber en uke natt og en uke ettermiddager og så har vi en uke fri, , er i uke 24 nå og har begynt å jobbe 50 % for uansett om jeg får de roligste jobbene å gjøre blir jeg så sliten at jeg er helt gåen dagen etter, men jeg går på graderte svangerskapspenger fordi jeg er proppfull av leddgikt og bekkenløsning,, men netter er slitsomt synes nå jeg=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...