Gå til innhold

Flere dagers pause i ammingen = ammeslutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Om et par måneder skal jeg bort med jobben. Vi skal være borte to døgn, men i praksis vil det si at jeg er borte fra datteren min tre dager, siden vi drar rett fra jobb onsdag og kommer hjem sent fredag kveld, etter at hun har lagt seg.

Hun er 14,5 måned, og jeg ammer fortsatt en god del. Vanligvis tre ganger i døgnet de dagene jeg jobber (morgen, ettermiddag og kveld), mer i helger og på fridager. (Nå er hun syk, har vært syk en drøy uke og går på penicillinkur nå, så det blir en del amming, også noe om natta, men det er jo litt unntakstilstand).

Noen som har erfaringer fra lignende situasjoner? Er det sannsynlig at et slikt avbrekk nå betyr slutt på ammingen? (Jeg kommer ikke til å gå inn for å opprettholde melkeproduksjonen, men bare melke ut evt spreng for å unngå brystbetennelse). Bør jeg gå inn for å trappe ned/slutte før jeg drar? (Så overgangen ikke blir så brå) Eller går det sannsynligvis greit å gjenoppta ammingen igjen dersom hun fortsatt er interessert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nesten umulig å svare akkurat hvordan det vil gå, men jeg vil TRO at hun hiver seg over deg så fort hun får mulighet!

Jeg hadde jo en til som opprettholdt produksjonen, men snuppa mi slutta (på mitt initiativ) i ca. tre måneder før hun begynte på'an igjen. Hun hadde bra sugetak når hun var trøtt, sliten og lei seg, men ikke når hun "bare ville ha litt pupp". Det tok seg fort opp til å bli bra igjen i alle situasjoner - og da snakker vi tre måneder, ikke dager. Hun var tre og et halvt år da. Erfaren liten sugemaskin.

Ja, unngå for mye spreng - det er både ubehagelig og litt skummelt.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Takk for svar (litt sent ute, men bedre sent enn aldri håper jeg) :-)

Tenkte jeg kunne oppdatere med hvordan det gikk. Det gikk visst rimelig greit på hjemmefronten, bortsett fra på morgenen. Hun er vant til å få litt morrapupp på morgenkvisten, og så sove litt til. Så når puppen ikke var tilgjengelig holdt hun show for pappaen i stedet, så det ble et par tidlige morgener for ham :-)

Jeg hadde skikkelig spreng første morgen borte (ca ett døgn uten amming), melket ut sprengen, og hadde spreng igjen på kvelden. Så melkeproduksjonen var tydeligvis ganske grei fortsatt. Men ikke mer spreng i løpet av turen heldigvis.

Da vesla våkna grytidlig lørdag morgen og det var jeg som plukket henne opp var hun lallende lykkelig, og ville bare ligge og die i sikkert en time :-) Ammer som før turen, bortsett fra at hun har vært mye ivrigere på morgenen nå, tror hun har drevet med litt øking av melkeproduksjonen. I dag var det tilbake til noen minutters amming og så sove videre, så håper hun holder seg til det.

Skrevet

Har prøvd opphold i 1,,5 døgn. Men jeg pumper da når jeg skulle ha ammet. De fleste hoteller har minibar - bare dra ut et par ølflasker og putt melka der.

Er det melk med alkohol - bare skyll rett i vasken.

På denne måten opprettholder du produksjonen

PS! Snuppa kastet seg over puppen da hun ble tilbydt da jeg kom hjem og hmmmet - hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...