Makko med to små gutter Skrevet 22. februar 2009 #1 Skrevet 22. februar 2009 Mini er 6mnd og jeg har stort sett hatt godt med melk. Normalt når jeg pumper får jeg ut mellom 200-300ml. Fredag ettermiddag når jeg pumpet (i tolvtida) kjentes begge brystene ubehaglige ut, og jeg fikk lite ut... Dro hjem fra jobb, og fikk ammet flere ganger før mini la seg. I går var jeg hjemme med mini, og ammet som normalt, -ingen problemer. Jeg var i dårlig form, pumpet i ti tida, og gikk å la meg (ergo gav sambo flaske i tolvtida). Natta var den dårligste vi har hatt siden vi sluttet med nattmåltid (mellom tolv og åtte)... Kvart over seks stod vi opp, gutten var sulten (han har ikke fått mat før åtte på snart 2mnd). I dag har han spist ALT ekstra han har fått tilbudt (har alltid ammet først), og ubehaget i puppene er der (ikke kjempe vondt). Har pumpet to ganger i kveld og har fått ut stakaslige 75 og 80ml. -Siste gang var med nesespray. Har prøvd å holde brystet varmt med slik rispute som man putter i micro'n. -Holder jeg på å miste melka eller holder jeg på å få brystbetennelse? What to do????
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #2 Skrevet 22. februar 2009 De gangene jeg har hatt brystbetennelse har jeg hatt rimelig høy feber. Har du feber i tillegg til ubehaget?
Makko med to små gutter Skrevet 22. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 22. februar 2009 Ingen feber, men trøtt og uopplagt...
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #4 Skrevet 22. februar 2009 http://www.lommelegen.no/321197/brystbetennelse Fant dette, så det ser ut som det kan være noe av dette også uten feber. Håper en av dere ammehjelpere her inne kan være mer til hjelp. Men hvis det kjennes ut som om noe kan ha tettet seg (klump i brystet, rødflammet hud), så amm/pump for all del, og ta varm dusj/bad, forsøk å få løsnet opp tettheten. Brystbetennelse er nemlig vondt! Lykke til, og håper det ordner seg fort :-)
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 22. februar 2009 #5 Skrevet 22. februar 2009 Ømme pupper og mindre melk kan godt være mensen som kommer... Det hender også at det er slik i forbindelse med hormonsvingninger før mensen kommer. Kan det rett og slett være det? Eller ny graviditet? Det er det første som slår meg når jeg leser innlegget ditt. Kjenner du kuler eller områder som ikke blir tømt skikkelig i brystene dine, eller har du hatt skikkelig spreng i løpet av de siste dagene? Det kan også gi ubehag. Om en eller flere melkekjertler blir overfylt begynner det å lekke litt melk ut i vevet omkring. Dette tar ofte noen dager før forsvinner helt. Det blir litt sånn "blåmerkefølelse", og det er jo nesten det også. Ved blåmerker er det blod som har lekket ut i vevet, men her er det melk. Når melken opptas i kroppen igjen (gjennom blodbanen) regner kroppen dette som fremmedlegeme, og man kan bli slapp og evt. få litt feber. Hva tror du - er vi inne på noe her, eller skal vi nøste litt videre?
Makko med to små gutter Skrevet 23. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 23. februar 2009 Takk for svar! Har endel klumper, men synes de løsner litt når jeg ammer... Har vel egentlig konkludert meg at uansett hva der er, er løsninga å amme/pumpe masse til "systemet" kommer opp igjen. Skal prøve 2hver time på dagen i dag. Var oppe en gang i natt Mensen kan jo være en mulighet, den hadde ikke slått meg engang, det vil vel vise seg iløpet av noen dager ;-) En ny på vei tror jeg ikke, selvom sambo ville vært fornøyd (går på p-piller).
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 23. februar 2009 #7 Skrevet 23. februar 2009 Klumpene bør ut, ja! Det er sannsynligvis de som plager deg siden du har det. Varme, avslapning og ro - og amming, pumping og *forsiktig* massasje kan hjelpe. Her er om tette melkeganger på ammehjelpens sider: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå