*lykkelig med lilleprinsemann* Skrevet 22. februar 2009 #1 Skrevet 22. februar 2009 Sliter med å bli kvitt en del overflødige kilo etter fødselen, de første ukene etter fødselen raste jeg ned i vekt, men nå etter snart 4mnd har jeg faktisk lagt på meg Har enorm apetitt noe som jeg håper skyldes ammingen men prøver allikevel å spise sunt og variert. Så amminga er hvertfall ikke noe slankekur for meg. Går også en del turer med barnevogna, men legger på meg allikevel. Nå veier jeg nesten like mye som jeg gjorde da jeg var på mitt tyngste under graviditeten! Nå skal det nå sies at jeg la på meg 7 kg under graviditeten. Vet at en ikke skal slanke seg bevisst mens en ammer,men jeg trenger sårt å gå ned ett par kilo. Blir helt deprimert når jeg trår på vekta og selvbildet stuper, jeg vil ikke ha det sånn jeg vil være en glad mamma til lille gutten min! Så kan jeg så smått begynne å spise mindre og trene mer uten at babyen min skal påvirkes av det? Begynne så smått så smått å slanke meg? Og er det noen andre der ute i lignende situasjon med råd eller tips?
FrøkenJ Skrevet 22. februar 2009 #2 Skrevet 22. februar 2009 Ville nok ikke anbefale å slanke deg...det sier jo alle "eksperter"...Jeg begynte å trene igjen etter jul, og syns at vekta har gått seg til. Er ikke flink til å spise sunt for tiden (herregus så sulten og godtesyk jeg har blitt),men håper at jeg greier å holde vekta med trening og amming... Gikk fra null til 3.4 treninger i uka og lille snuppa har ikke reagert på det...så jeg tror ikke babyen skal påvirkes av det...Har hørt at melka kan smake litt annerledes hvis man kjører max treninge,men min lille har ikke kjent forskjell iallefall (utenom en svett pupp under en svett treningstopp :-) ) Har ingen råd ang spisinga,sliter som sagt selv med å begrense meg...uff...
*LilleTroll + spira Skrevet 22. februar 2009 #3 Skrevet 22. februar 2009 Det er visst ikke noen fare ved å gå sunt ned i vekt mens man ammer, det er aktiv slanking man ikke skal bedrive. Et sunt kosthold med riktige mengder har både du og minsten utbytte av I tillegg må man bevege seg da! Å legge på seg 7 kg i graviditeten er "ikke no" Nå vet jeg ikke hva ditt utgangspunkt var før graviditet, men baby og alt som hører med veier jo over 7 kg.. Ha for øvrig litt tålmodighet, husk det tok 9 mnd å få kg på For meg har 9 mnd på, 9 mnd av stemt ganske bra. La på med 26(!) kg, men er kun noen kg ifra trivsels vekten nå. Jenta mi er 9 mnd. Er selv aktiv på vektklubb.no og synes det fungerer bra for meg. vektklubb.no Man skal egentlig ikke melde seg inn så lenge man ammer, men vi er mange som "bryter" den regelen der... Vi tar høyde for amming ved å spise litt ekstra ila dagen, og med ekstra mener jeg et eple og en brødskive f.eks. Er ikke så mye mer som skal til hvis du har et normalt, sunt kosthold utenom. Det er forresten ikke slanking med omlegging av vaner som gjelder der! Har god erfaring derfra i allefall, men man må jo betale litt. For meg hjelper det å bli klar over hva jeg faktisk putter i munnen og mengde. Lykke til
*LilleTroll + spira Skrevet 22. februar 2009 #4 Skrevet 22. februar 2009 Det er forresten ikke slanking, men omlegging av vaner som gjelder der! En liten trykkleif i teksten over du gitt..
*lykkelig med lilleprinsemann* Skrevet 22. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 22. februar 2009 Takk for tips, vektklubb skal prøves! Nei 7 kg er ikke mye men jeg veide myyyyye da jeg ble gravid og under hele svangerskapet var jeg bevisst på sunt kosthold og trening for å ikke legge på meg for mye og for å ikke få for stort barn. Så da ble det me de 7 kiloene. Derfor er det veldig demotiverende at jeg nå som ikke gravid og ammende ikke tar av men legger på meg .. Huff.. Og det til tross for at jeg spiser helt greit og går turer..
blockarella Skrevet 23. februar 2009 #6 Skrevet 23. februar 2009 Kjenner meg igjen i det du skriver, jeg raste også ned i vekt like etter fødselen, men pilen pekte sakte men sikkert oppover igjen. Jeg vil absolutt anbefale et Grete Roede kurs for deg, det er den tryggeste måten å gå ned i vekt på mens man ammer. Der er det fokus på å spise sunt og ofte, et ekstra ammetillegg og trygg vektnedgang på 0,5-1 kg i uken. Rask vektnedgang er det som kan være farlig, fordi musklene da skiller ut avfallstoffer som går i melken. Jeg har selv gått et Grete Roede kurs med jeg ammet med stor suksess, og måtte faktisk spise mer (oftere) på kurs enn jeg gjorde før. Og ett eple eller en brødskive ekstra fordi man ammer er langt ifra nok, nærmere 500 kcal er det anbefalte... :-) Lykke til! :-)
*LilleTroll + spira Skrevet 23. februar 2009 #7 Skrevet 23. februar 2009 Et eple pluss brødskive Spørs hva man har på skiva og ikke minst hvor tykk sikva er, hihi.. Legger til 4-500 kcal ved amming. VK kjører og på vektnedgang som er max 1 kg i uka, samt at man skal spise regelmessig. Tror egentlig det er ganske "like" kurs, men lagt opp forskjellig. Vektklubb er kun nettbasert, så får ikke personlig oppfølging i samme grad som grete roede, men er billigere. Bruker forumet der aktivt og får mye god støtte og tips. Er en smaksak! Jeg er strålende fornøyd med vektklubb
Sara Maria Skrevet 23. februar 2009 #8 Skrevet 23. februar 2009 Miljøgiftene som er lagret i fettvevet ditt blir frigjort og går over i melka hvis du går ned i vekt mens du ammer. Uansett om det er slankekur eller du går ned i vekt ved å trene og spise sunt. Sånn er det dessverre...
*LilleTroll + spira Skrevet 23. februar 2009 #9 Skrevet 23. februar 2009 Så alle de som kanskje ufrivillig går ned i vekt under amming skader barnet sitt? Den kjøper jeg ikke... Et sunt kosthold balansert ved mosjon er og har aldri vært skadelig
Sara Maria Skrevet 24. februar 2009 #10 Skrevet 24. februar 2009 Fra naturens side er vi laget sånn at vi legger på oss under graviditeten for å ha litt å gå på når vi skal amme, og sånn sett er det "meningen" at vi skal gå ned i vekt. MEN: På grunn av forurensning har vi fått i oss mange miljøgifter gjennom maten vi har spist, og disse lagres i fettvev. Disse frigjøres når man går ned i vekt, uansett om det er gjennom slankekur eller sunt kosthold balansert ved mosjon. Ingen tvil om at sunt kosthold om mosjon er det beste for mor, men for barnet er det best om mor spiser så mye at hun ikke mister så mye av fettvevet.
blockarella Skrevet 24. februar 2009 #11 Skrevet 24. februar 2009 Hehe, da er vi enige... :-) Jeg for min del trenger det sparket i baken som de ukentlige møtene gir! ;-) Men dyrt er det dessverre... :-(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå