ApriIbaby Skrevet 22. februar 2009 #1 Skrevet 22. februar 2009 Svigerfar gjør dette og mener vi og MÅ gjøre dette når vi får innstallert den nye peisovnen vår til uken. Fordi det er så lettvint og genialt. For meg virker det rart og jeg merker jeg er sterkt i mot det, men har ingen argumenter annet enn at jeg er redd dette ikke er helt bra, Hva tror dere? meg som er fjern eller bør man unngå dette? Hvorfor? er liksom ikke sånn man tenner opp inne synes jeg, men skjønner at det ikke er noe slående argument. Synes det fungerer helt greit med opptenningsbrikketer etc jeg da....
trippeltopp Skrevet 22. februar 2009 #2 Skrevet 22. februar 2009 Jeg ville heller ikke gjort det. Er fort gjort å søle litt, og da er uhellet ute. Spør søsteren min, som gjorde det og havnet på sykehuset med store forbrenninger på hånda.
mamarama og lille banan Skrevet 22. februar 2009 #3 Skrevet 22. februar 2009 jeg hadde aldri ville gjort det...opptenningsbriketter og avispapir er mer enn nok for å få det til å brenne. rødsprit og opptenningsvæske er jo ganske eksplosivt om en ikke er forsiktig med mengden...
vildejenta Skrevet 22. februar 2009 #5 Skrevet 22. februar 2009 jeg har gjort det et par ganger vis jeg har glemt å kjøpe tennbrikketer.. men jeg syns det er veldig skummelt, og ville ikke gjort det til hverdags, for det første er det fort gjort å søle, og for det andre flammer det voldsomt fort opp i ovnen som er litt skummelt.. det er faktisk ikke så effektivt heller for det begynner bare å brenne i væsken og ikke i veden, tar jo såklart fyr i veden ganske fort men vis veden ikke er ordentlig tørr så er det mye mer effektivt med tennbrikketter..
Odine! Skrevet 22. februar 2009 #6 Skrevet 22. februar 2009 Og jeg vil påstå at svigerfaren din er en dårlig fyrer hvis han må ty til Rødsprit for å få fyr. Hjemme klarte vi oss i alle år med avispapir. (Jeg er ikke fullt så flink, må bruke opptenningsbriketter)
Gjest Skrevet 22. februar 2009 #7 Skrevet 22. februar 2009 Hvis du skulle være uheldig og starte en brann vil nok ikke akkurat forsikringselskapet synes at det var en spes lur måte å fyre opp peisen på..... klarer meg fint med avispapir jeg:)
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 22. februar 2009 #8 Skrevet 22. februar 2009 Kjøp tennbriketter på Europris, 39,90. Det er galskap og bruke rødsprit eller tennveske innendørs. Ingen nye peisovner skal trenge det. Er lett som bare det å tenne opp i.
ApriIbaby Skrevet 22. februar 2009 Forfatter #9 Skrevet 22. februar 2009 Jeg er enig med dere, og det med søl er et argunment som kan brukes, Jeg trenger fler.
Dronningen! Skrevet 22. februar 2009 #10 Skrevet 22. februar 2009 Det er ikke tillatt å bruke noen form for tennvæsker til opptenning i ditt ildsted. Bruk av alle typer tennvæske kan medføre eksplosjon i ildsted og skorstein, og i verste fall medføre husbrann. Hentet fra http://www.dovrepeisen.no/system/script/getfile.asp?id=39 Bruk aldri tennvæske, rødsprit eller andre brennbare væsker som hjelpemidler. Er veden vanskelig å få fyr på, anbefales små opptenningsbriketter sammen med litt avispapir; du trenger bare en brikett pr. oppfyring. Du kan selvsagt også bruke bark og mindre vedbiter til oppfyring. Hentet fra http://www.klikk.no/bolig/hus/article350967.ece Du har nok rett Aprilbaby! Print ut disse opplysningene og gi de til svigerfar:o)
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 22. februar 2009 #11 Skrevet 22. februar 2009 Enig med Leader`n. Hvis det begynner å brenne og teknikere finner at det er brukt noen form for brennbar veske......... Kan dere bare glemme å få igjen på forsikringen.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 22. februar 2009 #12 Skrevet 22. februar 2009 si at han er en elendig fyrer! det burde holde! hehe.
ApriIbaby Skrevet 22. februar 2009 Forfatter #13 Skrevet 22. februar 2009 Åh...takk!! Akkurat hva jeg trengte. Må finne det i brosjyren...hvor står det?!?!
Dronningen! Skrevet 22. februar 2009 #14 Skrevet 22. februar 2009 Bare hyggelig:o) I brosjyren du fikk om peisen/ovnen din skal det stå hvordan man fyrer opp... eller du kan bruke linkene jeg hadde i mitt forrige innlegg...
prekæs Skrevet 22. februar 2009 #15 Skrevet 22. februar 2009 Hehe. Det har jeg prøvd. Det smalt så jævlig at døra til ovnen spratt opp selv om den var lukket med slåe. Understreker. Jeg var ung og bodde i utleiebolig og hadde aldri fyrt i noen ovn før. En gammel kæll bør vite bedre. Fungerer greit med avis og litt småved.
Gjest Skrevet 22. februar 2009 #16 Skrevet 22. februar 2009 Vi bruker to stk opptenningsbrikker og jeg synes det er genialt. En skal helst ikke bruke opptenningsveske ol i en peisovn. Det er farlig!
du og jeg og vi to Skrevet 22. februar 2009 #17 Skrevet 22. februar 2009 Uff, det høres skummelt ut! Dessuten er det ikke godt å vite om det er noen giftige avgasser som dannes når det ikke blir god utlufting som det er ute hvor man vanligvis bruker sånt. Er bare generelt sett negativ til å bruke sånne ting på andre måter enn de er ment.
gærne ko Skrevet 22. februar 2009 #18 Skrevet 22. februar 2009 Hørtest ut som galskap. Blir jo en del damp av dette også som går oppover i pipa = stor fare for pipebrann? Gamle aviser og trefliser held i lange baner. Til og med eg får til det, i alle fall med nok avispapir )
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 22. februar 2009 #19 Skrevet 22. februar 2009 kjøp opptenningsbrikketter fra Valiso.no, vi handler derfra to bokser i slengen og det holder lenge. ca et år tror jeg. Eller du kan fyre opp med aviser. Problemet med aviser er at det blir mye aske. Fyrer du med bjørk så er never også fint til opptenning. Din svigerfar er en farlig mann. Dersom det er en ny ovn som dere setter inn så vil dere vel også ødelegge den dersom dere fyrer med sprit eller tennveske, pga den store varmeutviklingen. Du skal heller ikke fyre teks sponplater eller planker med maling.
Lillebror og stoerebror Skrevet 22. februar 2009 #20 Skrevet 22. februar 2009 Mannen min har gjort det lenge til tross for han har hørt om andre som har gjort dette med peisovner (med glass) og glasset kan sprekke og det kan eksplodere. Vi har en gammel jøtul peis 4, sånn en stor gammel grønn stygg en som de ikke engang selger lengre. Vi har alltid brent ut av ovnen før vi har lukket døra, men alikavel ble eksplosjonen stor nok til å ødelegge døra og vi må ha ny ovn og det ble en dyr måte å tenne opp på for å si det sånn. Ikke bruk avispapir i ovner med vindu da får dere sorte vinduer og mye aske. Bare et tips. Tennbriketter er bedre eller den gode gamledagsemåten med fliser fungere like godt. Du får gi svigerfaren din noe å tenke på. Hørt at forsikringsselskapene heller ikke er begeistret for å tenne opp med tennvæske ol. Kan fort bli dyrt å ikke bli enige med de i en eventuell sak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå