Gå til innhold

Ammeslutt - skal, skal ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter så med amming, Gutt nr 2 kom for to uker siden. Vi har slitt med amming siden dag 1, rett og slett pga at jeg blir så enormt sår. Har store sår på brystknoppene, spesielt det ene, og amming er et mareritt. Det som er positivt oppi det hele er at jeg har mye melk, og at lillegutt spiser og legger på seg. Problemet er at han tuller så mye med puppen. I det jeg føler jeg har fått han gått innpå, begynner han å dra hodet bakover (med et jern-suge-grep på brystet) slik at han kommer helt utpå tuppen, og der vil han være. Jeg hooker han av med en gang jeg merker han gjør det, men da blir han sint, og det ender til slutt med at han nekter å ta puppen i det hele tatt. Dermed tar hver ammestund så lang tid, fordi det er så mye tull. Og dermed blir jeg altså veldig sår..

Jeg måtte gi opp amming med forrige gutt også, da for noen av de samme grunnene, men den gangen mistet jeg også melka til slutt, antagelig fordi jeg ble så stressa og oppspilt pga smertene og alt dette. Jeg har klart å holde roen denne gang, og var innstilt på at det ville bli en liten kamp, men nå begynner jeg å gi opp troen på at det noen gang skal bli greit for meg å amme.

Er jeg egoistisk som tenker på å slutte? Bør jeg holde ut lenger? Hvor lenge er det vanlig at det skal være så vondt? Skal jeg bare bite i meg, og satse på at det herdes snart? Vil det herdes nå lillegutt behandler knoppene mine så hardt? Jeg trenger litt råd og oppmuntring...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei jeg synes ikke det er egoistisk, det er bare du selv som kan vite om du klarer å fortsette eller om det er for mye stress for deg. Men når det gjelder det, så vil jeg annbefale å prøve litt til HVIS du klarer, for det er sååå mye enklere (feks om natta) å gi pupp når man får det til (jeg synes det er så slitsomt å stå opp om natta for å lage flaske..)

Herdes? Trur ikke at du kommer til å herdes, det må heller øves på sugeteknikken til babyen for å få det til å gå.

Har du feks prøvd ammeskjold siden du er så sår? Det kan hjelpe for at du skal klare å amme til du ikke er sår mere. Her hadde vi en periode hvor jenta ville følge med på ALT, så hørte hun en lyd så snudde hun hodet (uten å slippe taket...). Ble veldig sår, men da hjalp det å bruke ammeskjold noen dager til jeg ikke var det mer. Hadde nok ikke klart amminga uten dem.

Når du hooker han av, blir han da også sint hvis du skifter side? Jeg gjør det avogtil for å avlede jenta mi, som også blir sint hvis jeg får henne til å slippe. Men med en gang jeg bytter pupp, så prøver hun ta nytt tak igjen.

Og du sier du har mye melk, har du mye spreng også da? I begynnelsen hadde jeg mye melkespreng, og da slet jenta med å få tak, og holdt på sånn som din (ville bare ha tuppen). Dette varte ikke lenge for meg så ble aldri noe problem, men jeg har hørt at det går ann å håndmelke for å få vekk sprengen før man legger til, slik at brystet blir mykere og det blir lettere å få tak i mer av det brune.

Sorry dette ble litt langt, og vet jo ikke om alt er relevant for deg heller. Håper du får det til, for jeg har vært gjennom noen flaskeperioder (har jo du også), og synes det er så mye enklere med pupp. Men det er ikke noe galt hvis du gir deg heller, det er mye bedre å ha en opplagt mamma!!!

Skrevet

ooops, ang ammeskjold, det bør ikke brukes for lenge for det kan gjøre sånn at du får brystbetennelse, og det er IKKE artig! Grunnen til det er at babyen ikke klarer tømme brøstet like godt som uten.

Skrevet

Jeg har egentlig ikke så mange gode råd. Jeg har også vært veldig sår, ikke sånn at jeg har sår på brystvorta, men det føltes ut som om noen prøvde å stikke en gaffel i brystvorta når snupp tok tak.

Nå har sårheten heldigvis gitt seg av seg selv etter 3 og en halv uke. Mens det sto på som værst hadde jeg hjelp av lanolin (Purelan).

Skrevet

Ring en ammehjelper. Mulig at noen kan treffe dere slik at du kan få skikkelig veiledning. Amming skal ikke gjøre brystvortene såre. Det er ingen grunn til at ikke du og din gutt skal klare det. Sier ikke det for å gi deg dårlig samvittighet om du slutter. Men alt blir så mye greiere om du klarer det. Det er jo store fordeler for gutten din å få mm, så ikke gi opp helt ennå. Ammehjelpen.no. Jeg fikk selv veldig god hjelp der. Det er mye bra å lese på nettsidene også.

Skrevet

takk for fine svar, alle!

Jeg har prøvd "alt". Begynte å bruke ammeskjold allerede fra dag 2 pga sårhet, men måtte slutte med det, rett og slett fordi jeg mista melka av det.. han klarte ikke tømme brystet ordentlig.. Jeg har snakka med ammehjelpen - de kommer med velmenende råd - men har hørt alt, og kan teorien, problemet er vel at jeg ikke får det til å praksis når jeg sitter hjemme alene.. Har også oppsøkt hjelp på helsestasjonen, og hun viste meg en god ammestilling, som forsåvidt har vært til hjelp, men som ikke hjelper så mye når han begynner å dra seg bakover med hodet. Lufttørker brystene etter hver amming, smører meg med salve anbefalt av ammepoliklinikken og har ammeinnlegg av ull. Føler jeg gjør alt riktig... samtidig som jeg har innsikt nok til å forstå at jeg kan jo ikke gjøre det, siden jeg blir så sår.

Men jeg har uansett tenkt å vente til gutten er en måned. Er det ikke bedre innen da, så kommer jeg til å alvorlig vurderer å gå over til flaske. Jeg skjønner de som sier at det er jo så mye enklere å amme enn å gi flaske, men for meg, som KUN assosierer amming med noe driiiiiit, noe vondt og noe fælt, så syns jeg det høres ut som å komme til himmelen å få gå over på flaske, og faktisk kose meg med måltidene, som tross alt er mye det det går i nå i starten...

Vel, takk for råd. Åpen for flere synspunkter, om noen har det! :)

Skrevet

har ikke lest svarene dine nå, men jeg svarer likevel.

da trollet var 1 uke + så blødde jeg som bare det fra puppene.. det gjorde litt vondt kan du si..

jeg leste MASSE inne på ammehjelpen.no så på videoer med ammeteknikker o.l

jeg la mini ofte til puppen for å øve. for da var hun ikke sånn kjempesulten hver gang å det ble ikke sånt styr. for hun tok det sånn med ro.

når hun haler og drar i puppen så sjekker jeg om det må rapes, om hun har noe i bleia, om hun ligger ubehagelig eller om puppen er "tom" gjør hun det bare for "gøy" så holder jeg bare hodet hennes. hun kan bli så oppspilt at hun mister helt kontrollen å veier med hodet og armer alle veier. så da må hun bare holdes på.

det funka det :) nå er hun syv uker å vi har ikke hatt problemer siden.

vet ikke om dette gjorde deg noe klokere da. men ammehjelpen hjalp meg masse :)

Skrevet

Det kan være at du har en utålmodig liten tass som absolutt ikke har lyst å vente til melka kommer, så derfor drar han i puppen. Prøv å få fram utdrivningsrefleksen før du legger han til. Rull brystvorten mellom langefinger og tommel til melken kommer, eller håndmelk det til det begynner å renne skikkelig.

Om ikke det hjelper, så tipper jeg det er fordi han ikke har godt nok tak i puppen. Har du prøvd tvillingstilling? Det var eneste måten å få tulla mi til å ta riktig grep på puppen, ellers bare dro hun hodet bakover med puppen i munnen, au!

Prøv deg fram, og ikke gi opp så altfor fort, det går som oftest greit til slutt med de fleste. Jeg og tulla mi brukte 4-5 uker før ammingen var i orden. Jeg hadde også mye sår, og hadde virkelig lyst å gi opp. Men er så glad for at jeg ikke gjorde det for nå går det kjempe greit:)

Skrevet

Virker som du egentlig har lyst til å amme, hvis det ikke gjorde vondt, så da kommer jeg bare med et råd til. Få resept på syntocinon nesespray, som får melka til å komme med en gang. Kan jo være derfor mini river og sliter i puppen. Anbefales virkelig. Tok ca 1 mnd for meg før det ikke gjorde VELDIG vondt å amme lenger. Lykke til!

Skrevet

Jeg visste ikke om denne nesesprayen, og selv om sønnen min styra 2 timer pr amming, så ble jeg jo faktisk herdet til slutt, så det går godt an! Og jeg hadde blemmer på puppene og tårene spruta og det var rett og slett et helvete!

Skrevet

HEi serina - har ikke giddet å lese de andre svarene, så du får unnskylde om jeg skriver det samme som de andre.

Jeg ga opp amminga etter 8 uker. Var sikkert veldig hormonell - men jeg ble faktisk ganske deppa av hele greiene - av å mislykkes, ikke få det til, at "alle" hadde råd å komme med, og fortalte meg at amming er best.

Hadde jeg vært "meg selv" i den perioden ville jeg nok gått for delamming, men jeg angrer ikke på at jeg ga opp. Jeg burde gitt opp før. Klarte ikke glede meg over å være mor før fokuset på amming forsvant. Nå har jeg en frisk og rask jente på snart 6 måneder. JA - det er bra å amme, men i Norge har dette tatt helt av. Jeg er barnevernpedagog og tør vedde på at det er bedre med en uthvilt og lykkelig mor som gir mme enn en utslitt og ulykkelig en som gir pupp.

Det er bare du som kan bestemme om du vil kaste inn håndkleet eller om du vil prøve litt lenger - og det du bestemmer deg for er rett for deg. Lykke til!

Skrevet

Jeg har overhodet ingenting å bidra med, men alternativt kan du jo pumpe deg og gi det til han på flaske. Jeg må ærlig innrømme at det var pumpingen som knakk meg. Mer det enn at jeg hadde lite melk, men det å måtte pumpe hver halvannen time osv tok all energien jeg hadde. Så ære være de som ORKER det.

Skrevet

Ja, jeg er enig med Frøken Freken. Om dette gjør deg ulykkelig så er det ingen skam å gå over på flaske. Og du skal ikke føle deg som en dårlig mor som gjør det. Du gjør det som er best for deg og ditt barn.

Det er iallefall veldig viktig med en uthvilt og lykkelig mamma, og om ammingen hindrer dette så er det kansje bedre med flaske...? Men dette er noe du må bestemme selv. Du kan jo delamme en stund og se om sårene gror bedre også kansje prøve å amme fullt igjen etterpå?

Ønsker deg iallefall lykke til:) Klem:)

Skrevet

Har skummet gjennom svarene dine, så vidt jeg kunne se så jeg ingen som foreslo at du kan prøve å ligger på ryggen når du ammer, la barnet ligge på magen, støtt oppunder barnets rumpe med et bøyd bein eller bare hold fast :-)

Dette var det eneste grepet som fikk mine sår til å gro. Barnet får munn full og "problemer" med å vri seg unna med brystet i munn.

Sikkert ikke den mest behaglige ammestilling hverken for mor eller barn, men etter et par uker var vi tilbake til normalen :-)

Du vil kanskje tenke at barnet drukner i brystet ditt, men bruk en finger å klem ned akkurat der barnets nese er :-)

Og om det ikke funker for dere å amme er det ikke noe tap å finne frem flaska. Du skal tenke på at du alt har ammet i 2 uker, to viktige uker ;-) Vær stolt av det!

Skrevet

Har heller ikke lest alle svar, men skummet for det meste - tenker at det viktigste er at du får en pause for såre bryster - synes joika hadde et godt forslag. Tar babyen flaske? Kan du pumpe og gi litt så du ikke blir så sår? Kanskje gi en kombinasjon av flaske og bryst så det ikke blir så ofte? Kombinere tillegg og amming? Men tenk på deg selv midt oppe idet hele også - jeg er selv tobarnsmor, så jeg vet hvordan det er å sjonglere - og situasjonen din virker vanskelig. Om du synes det er for mye - så er det det, om du vil fortsatt prøve så kan man kanskje kombinering være en ide, og så kan du prøve å øke når sårhet gir seg. Har ei venninne som gjorde det.

Skrevet

Høres nesten ut som at du sliter med at han skal få rett tak. Har du prøvd å skise sammen brystet med fingrene og dytte inn i munnen på han? Kanskje det blir lettere for han å få et bra tak når han får mer av brystet inn i munn. De er jo små og ikke like sterk til å suge før de blir litt gamlere.

Pass på å luftetørke og smøre brystvortene.. Håper du kommer deg over kneika og kan amme lenger!:)

Skrevet

Har du tenkt tanken at lillegutt kanskje har vont i nakken? Når de er så små kan man ikke se symptomene på KISS så godt som man kan når de blir større... Her var hun forferdelig med puppen til å begynne med... Vet om en annen her inne som kun merket KISS pga ammeproblemer... Siden du sier han drar hodet bakover...

Hadde du en tøff fødsel? Keisersnitt, tang eller sugekopp eller bare lang presstid, over 30 mins... ? Har han ellers litt favorittside med hodet (dette er jo vanskelig å se når de er så små da)... Dette er i tilfelle ting som gjør at det burde sjekkes. Så kanskje det løser seg og han blir en drøm å amme :-) For det er ikke kos med amming når det bare blir styr!

Ville bare tipse deg...

Skrevet

Tulla:

Lillegutt er bare 15 dager, er det ikke for tidlig å tenke på KISS eller? Har vært innom tanken ser du, men konkluderte med at de måtte være litt eldre. VI hadde ganske OK fødsel, det eneste jeg kan komme på som var litt komplisert var at etter at hodet var kommet ut, stoppet riene opp, og dermed stod han der en stund før jeg fikk en sprøyte som fikk gang på riene igjen. Men jordmor/de på sykehuset sa ikke noe om at det skiulle få noen følger..

Ellers kan jeg jo si at jeg føler egentlig det går bedre med amminga nå, føler jeg er litt mer herda, spesielt på det ene brystet, og tåler dermed mer. Men han tøyser fortsatt mye. Skal til helsestasjonen i morgen og få litt hjelp av en "ammeekspert" der. Men er ved mye bedre mot, og ser for meg å fortsette lenge å amme! Så sant jeg har melk og gutten legger på seg, så skal jeg tåle litt smerte...

Skrevet

Vil bare tipse om at melkeoppsamlere kan hjelpe på sårhet. Jeg var kjempesår, men ble fort bedre (i løpet av et døgn) da jeg byttet ut ammeinnleggene (ullinnlegg kan gi fin grobunn for bakterier...) med melkeoppsamlere. Da får brystvortene lufte seg og bli holdt tørre hele tiden, bortsett fra akkurat under amming. I tillegg til disse var jeg nøye på at gutten ikke fikk suge mer enn ti-femten minutter på hvert bryst til hvert måltid, og at det gikk et par-tre timer mellom hvert måltid.

Kjekt å høre at det går litt bedre nå. Lykke til videre! :)

PS. For meg forsvant vel de verste smertene fra rundt tre uker etter fødselen. Får håpe det samme skjer hos deg! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...