schubidu Skrevet 22. februar 2009 #1 Skrevet 22. februar 2009 Jeg har på tross av iherdig innsats aldri hatt nok melk til å fulamme vår 5 mnd gamle datter. Derfor har vi begynt litt tidlig med grøt, det har resultert i mindre nattamming. Nå ammer jeg 1-2 ganger mellom 2100 og 0600 mot 3-4 før. Jeg har begynt å pumpe en gang før jeg legger meg mellom ti og elve, likevel har melkeproduksjonen stupt. Jeg hadde klart å karre meg opp til rett under 100ml etter to timer, nå er jeg nede i 60ml igjen. Er det noen som har noen tips?
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 23. februar 2009 #2 Skrevet 23. februar 2009 Jo mer barnet suger, jo mere melk produseres det. Så "enkelt" fungerer det. Men det er en annen faktor også: Om natta er hormonnivåene høye, og amming om natta har en sterkere "øke-effekt" enn amming om dagen. Derfor er nattamming gunstig for å holde produksjonen oppe. Jeg tror den enkleste måten å øke på er å øke nattamming, det vil si å redusere matmengden på kvelden. Det er jo deiliig når de sover lenge, men om du vil øke bør du jo tilstrebe det motsatte. Vil du det? En annen mulighet er å ikke tenke på hvor mange milliliter du produserer, men bare amme i vei når snuppa di vil. Og gi litt grøt eller annet om du synes hun er sulten etter en amming. Å ta bort press og fokus på mengder, slappe av og ikke følge klokka - det er økende i seg selv. Stress bort, barn bestemmer. Da går det ikke galt!
schubidu Skrevet 23. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 23. februar 2009 Tusen takk for svar! Jeg vil veldig gjerne fortsette å amme lenge! Jeg har hatt henne i senga i tre netter nå, og latt henne få suge så mye hun vil, uten at jeg har merket noe bedring. I og med at jeg har hatt for lite melk har jeg ammet 10-14 ganger i døgnet. Nå er det nok 8-10 ganger i døgnet. Nå er det også et problem at hun ikke gidder å suge mer enn det minuttet det tar å tømme brystet. Jeg vet at for å øke melkeproduksjonen skal man amme annenhver time, kan det være at jeg må amme så ofte døgnet rundt for å oppretholde produksjonen? Jeg skulle aller helst ha fullammet, men har som sagt ikke klart å få opp produksjonen uansett hvor mye jeg har ammet.
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 23. februar 2009 #4 Skrevet 23. februar 2009 10-14 ganger i døgnet er ganske så normal ammehyppighet. Og suger hun kort får kanskje brystene for lite stimulering. Har du nerver til å bare kutte mme en dag eller to for å øke stimuleringen av brystene til et maksimum? Om du ikke vil det - gi da ikke nok mme til at hun blir skikkelig mett. Da vil hun fortere bli klar for nytt måltid. Men følg med på tissinga - hun må få nok til å ikke bli uttørret! Jeg tror løsningen ligger i å lure henne til å suge lenger - klarer du det? Amme i halvsøvne, om natta, i mørket... fred og ro rundt i en overgang. Suger hun lenge nok til å sette i gang utdrivingsrefleksen din? For den må i gang om det skal økes...
schubidu Skrevet 26. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 26. februar 2009 Takk igjen! Kanskje jeg skulle legge bort mme noen dager. Vi begynte med mme etter tre uker da lillemor kun hadde lagt på seg 200 g etter at vi kom hjem fra sykehuset, tross iherdig amming. Det skal også sies at hun gulper ekstremt mye (vil anta omtrent like mye som hun får mme...). Hvor ofte skal jeg da amme ved økedøgn? To ganger i timen, annenhver time? Det er veldig vanskelig å få henne til å suge lenger (bortsett fra på natta), det gidder hun rett å slett ikke. Men jeg prøver å pumpe rett etter amming for å stimulere mer, og for å få ut de siste dråpene. Produksjonen har tatt seg litt opp igjen etter enda noen netter med mye amming:)
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 27. februar 2009 #6 Skrevet 27. februar 2009 Jeg ville ammet hver gang hun viste tegn til å ville ha pupp, jeg. Noen ganger er det to ganger i timen, andre ganger annenhver... Pumping er flott om du orker - da går økinga fortere. Kjenn litt etter om hun suger seg gjennom en utdrivingsrefleks! Og så sammenlikner du med pumping. Forklarer fort med min historie: Når jeg pumpet på en ganske full pupp kom det først ca. 40 -50 ml. Så en liten pause før utdrivingsrefleksen kom i gang etter et minutt eller så. Da kom det 100 nye milliliter i full fart. Barn er mer effektive til å få ut melk enn pumpa er, så jeg visste da at dersom hun klarte å suge seg gjennom EN utdrivingsrefleks (og den kom nesten umiddelbart ved amming) hadde hun fort fått i seg 100-150-200 ml på kort, kort tid. Så jeg sluttet å forvente en lang amming, jeg slappet av med at amming MED utdrivingsrefleks = nok mat for et måltid. Hvordan kan du kjenne deg igjen i dette?
schubidu Skrevet 28. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 28. februar 2009 Jeg har også to utdrivningsreflekser når jeg pumper ja, men ikke like mye melk som deg. Etter to timer er det kanskje 60-80ml totalt på begge puppene. 40-50 på den ene og 20-30 på den andre. Jeg synes det er vanskelig å si når babyen er sulten. sutte på fingre gjør hun jo hele tiden... Har du noen formening om hvordan det vil gå med melkeproduksjonen når det etterhvert blir mer annen mat og mindre amming? En ting er jo å øke produksjonen, men det virker som jeg må amme like mye for å opprettholde produksjonen. Tusen takk for at du tar deg tid til å svare! Det er en motivasjon i hverdagen!
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 28. februar 2009 #8 Skrevet 28. februar 2009 Det er jo slik at man produserer nok (1-2% klarer ikke det av fysiologiske årsaker, resten har forutsetningen for å klare det rent fysisk) melk til babyen - jo mer de suger, jo mer produserer man. Når man etter hvert gir mat, suger de mindre, og man produserer mindre. Om plutselig etterspørselen øker (barnet blir sykt) suges det mer, og produksjonen øker igjen. Jeg ammer en toåring som spiser masse mat selv. Jeg ammer ham om natta, en gang eller tre om dagen (på en vanlig dag,) og til legging. Resten av dagen spiser han selv. Men blir han syk, da er han over på nesten bare pupp igjen. Og han har våte bleier, så det er masse han får i seg. Det handler bare om at han vil suge, suge, suge kanskje en gang eller to i timen en stund, så kommer det mer melk. Utrolig system det der. Det ER en ting som gjør at noen kanskje har litt vanskeligere for å øke produksjonen enn andre, og det er ammestarten. De aller første døgnene setter faktisk standarden for resten av ammeperioden. De nyfødte som får suge, suge, suge, suge på "tomme" pupper og ikke får tillegg eller begrenses på annen måte - de får mammaer med "fulle pupper" som lett lar seg øke. Det er ikke uvanlig at de tilbringer mer tid ved puppen enn uten den de første dagene. Der ammestarten har vært litt mer kludrete, gjerne med lite stimulering de første dagene eller mme - der blir ofte puppene litt mer trege. Vanskeligere å øke, og man har kanskje bare akkurat nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå