Gå til innhold

Vil ikke ta puppen!

mammatetogansketette:))

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten er snart 3 uker, får mme fordi melkeprod. ikke har kommet nok i gang plusss at han ikke vil ta brystet hvert måltid. Han skriker bare jeg legger han nedtil, og etter noe krangling tar han noen ganger. Andre ganger gir jeg opp og gir kun mme til dette måltidet. Legger han til noen ganger i løpet av måltidet også men blir mye skriking...

Han er glupsk, viil ha mye mat kjapt, ingenting å si på apetitten.... gir mme fra flaske.

Så mitt problem er vel først og fremst at han ikke tar, har lite melk men hadde han bare tatt puppen mye lettere hadde vel produksjonen kommet bedre igang.... Er forøvrig lettmelket, melken er der med en gang, heldigvis siden han er så utolmodig....

Har vært på sykehus og vært hjemme kun en liten uke, pumpet mere på sykehuset enn her hjemme. Siste uken har jeg pumpet en til to g. i døgnet for å tømme meg i alle fall... er redd betennelse osv. da han ikke ligger lenge nok til å tømme brystet.

Så da lurer jeg på...

- (Når) bør jeg pumpe meg? Og hvor ofte? Er redd for å miste melken siden det kan gå lenge mellom hver gang han tar pupp. I tillegg vil jeg gjerne ha mest mulig melk den dagen han plutselig tar puppen mere!

-tips til å få han til å ta puppen? Han suger godt og får egentlig lett tak bare han er rolig og tålmodig...Han tar tak, men suger to sug eller noe så slipper han taket....

-har altfor lite melk til han tror jeg, har pumpet max 100 ml. om gangen. Han spiser store måltider og sover forholdsvis lenge, kunne tenke meg å opprettnolde den rytmen... er det mulig? Jeg tenker da å gi morsmelk først i måltidet og spe på med mme i hvert måltid, er det jeg har gjort hittill.Er bare så synd han ikke tar puppen hvert måltid...

-Når han tar tak har han ligget til brystet en gang 45 min, ellers ligger han i 10- 15 min pr. pupp, så slipper han taket. Kan det være tomt da eller?

-hvor lenge skal man la de ligge før de raper? Han sluker vel mye mindre luft pra pupp enn ved flasken...?

-Hvor mye fortere spiser babyene fra brystet enn hva en pumpe klarer å få ut?

Tja.. det var det jeg kom på... takknemmlig for svar og delte erfaringer :)

Vil så gjerne delamme i det minste!! Flasker er noe j... styr... gir meg ikke med det første.. :)

Og så drikker jeg ammete og vørterøl. Har prøvd en tabelettkur men fikk voldsomme bivirkninger, så måtte slutte med det. Prøvde med skjold i går da tok han litt (er vel mere lik flasken tenkte jeg...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil bare si at jeg har lest innlegget og forstår frustrasjonen din. Jeg tror det er mulig å løse dette, men det er ganske komplekst. Det vil kreve en veldig lang avhandling, og masse spørsmål fram og tilbake. Dette egner seg myye, mye bedre på telefon! Men kort sagt: Det er sannsynligvis mulig å løse, og det er også sannsynligvis mulig å fullamme etter en liten stund. Det er to ting jeg gjerne vil at du skal gjøre for å redde ammingen deres:

1) Finn ut om babyen har plager som gjør at han ikke opplever ammingen som noe godt og bra. Noen barn har KISS, da vil de ofte ha store problemer med ammingen pga. smerter og stivhet. Det er ikke alltid at leger vil eller klarer å sette denne diagnosen har jeg forstått etter en god stund på ulike mammaforum, men du kan ser her: http://www.kiss-kidd.no/index.php/site/symptomer Under behandlere kan du finne den nærmeste behandleren for dere dersom du mistenker KISS.

2) Ring en ammehjelper! Liste finner du her: http://ammehjelpen.no/asp/hj_sok.asp?show=7&sel=3

Og du: Lykke, lykke til! Oppdater oss gjerne!

Skrevet

Til "klomsa"

Jeg har selv to gutter, en på 4 år og en på 4 uker. Begge to begynte å rase så fort jeg la dem til puppen. På barsel var det sikkert bare velmenende råd og få, men for hver sykepleier som skulle rive og slite (!) i puppen og gutten(e), ble psyken min dårligere og dårligere. Og til slutt begynte jeg å grine bare noen nevnte amming. Jeg følte meg rett og slett dønn mislykket som mor. Det var ingen som nevnte ordet morsmelkerstatning heller faktisk da jeg hadde fått min eldste sønn. De omtalte denne kun som "ekstramelk", og jeg trodde det var morsmelk som kom fra ei anna mor. Da jeg fikk min yngste sønn så jeg raskt at han reagerte på samme måte som storebroren, og fortalte dem på barsel at dette har jeg vært gjennom før - kom med morsmelkerstatninga. Men neida, det skulle dyttes, klemmes, hales og dras i pupp og gutt. Jeg endte også denne gangen opp som en tårevåt nervebunt, så samboeren min måtte ta affære... Flaska med mme kom fram, og gutten min begynte endelig å legge på seg igjen (etter å ha gått ned 1/2 kg den første uka).

Jeg pumper ut det lille jeg har, som ligger mellom ca 10 og 20 ml pr gang (en gang var jeg heeelt opp i 30ml, og det ble vill jubel - hehe), og gir det til sønnen min. Det gjorde jeg også til den eldste. Dette for at de skal få overført det jeg kan gi dem av antistoffer o.l. Det er et slit med den pumpinga når jeg har så lite, men dropper jeg det, får jeg faktisk melkespreng....! Da skal det ikke mye til vettu ;) Men melka kommer så fort jeg tar fram puppen, så det hadde jo vært kjekt om det kom litt mer... :)

Jeg sier IKKE du skal gi opp amminga, men du skal vite at det er flere som også har problemer med å få ungen til å ta puppen! Og det blir unger av oss som har vokst opp på mme også :) Jeg og søstra mi gjorde det, alle mine 4 tantebarn gjorde det, 4-åringen min er høyst oppegående og frisk og rask, og pjokken min på 4 uker ser ut til å ha det meget bra. Det er selvsagt mange fordeler med å amme, men det er også fordeler med mme - som at pappa'n kan gi mat om natta, mens du får sove videre ;-)

Jeg ønsker deg all mulig lykke til!

Skrevet

Takk til dere begge. Jeg leste også at det er mulig å gjenoppta amming etter måneder uten produksjon, da ble jeg litt oppmuntret... jeg har mindre melk nå ser det ut som. kan være derfor han ikke tar..ble av både sykehus og helsesøster oppfordret til ikke å pume når eg kom heim, det ville bli bare stress.... men-- angrer på det nå.

Tenker nå å la amming være amming etpar dager, og bare pumpe og slappe av.. hvis mulig.. og prøve å øke produksjonen slik, så får jeg heller prøve å legge han til når melken kommer mer. Er dette lurt eller dumt? Jeg blir rimelig stressa av at han ikke tar.. Sjønner at stress er lite lurt for å øke produksjonen... Hva tror dere om det?

Skrevet

Har du prøvd å legge ham til, og IKKE putte brystet i munnen hans? La ham søke, smatte, slikke, lukte, suge, slippe igjen, skrike, søke på nytt? Helt til han får tak selv? Det kan funke. De "surrer" kanskje i flere minutter hver gang, men det er helt OK. Kunne du forsøkt det? Poenget her er å ikke stresse for å få ham til å ta puppen, men å ikke hjelpe til mer enn å legge ham i riktig posisjon. Og så bare sitte og nyte synet av en liten pjokk som leter etter puppen sin - og kanskje klarer det helt selv. Ikke gjør det når han er kjempesulten, og heller ikke helt mett. Om han sovner, la ham sove der til han våkner og kan søke litt til...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...