Gå til innhold

Flyreise med barn. Noen med gode tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal reise til Kreta i mai, og vi har ikke vært på flytur med lillemann enda, så jeg er litt spent!

Regner med at han ikke får eget sete (han er da 21 mnd) , men skal sitte på fanget til en av oss. Det jeg lurer litt på er i forhold til take off/ landing, da skal man jo feste setebeltet. Hvordan blir dette gjennomført?? Tenker da i forhold til sikkerhet.

Noen som har andre gode tips til "underholdning"? Han er en ganske aktiv krabat, så jeg er litt spent på flyreisen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har flydd mange ganger med småen vår, også på lange turer (den lengste var på 13 timer..). Han er også veldig aktiv, og selv om han ikke er like gammel som din så har vi noen tips:

- Du får eget belte for småen som festes til ditt.

- Du kan få eget sete til ham, men da må du bestille ekstra billett (selvsagt) og han må fremdeles sitte på ditt fang under take off/landing. Vi kommer til å gjøre det med vår på neste flyreise for han liker ikke å sitte på fanget særlig lenge av gangen.

- Hos oss funker det fint at han får en kjeks å gnage på ved take off/landing. Da sitter han iro og svelger sånn at han ikke får dotter i ørene. Får mye vann å drikke.

- Vi kjøper gjerne noen nye bøker han kan lese i på reisen, et puslespill kanskje, små leker han kan pusle med, fargestifter og papir.. Dessuten får han lov til å klatre litt på oss, vi synger litt, finner på tulleleker e.l. Innimellom må han røre litt på seg, så da går vi en tur igjennom flyet. Han er veldig sosial og finner gjerne noen å snakke med på turen, så da går det litt tid der :-).

Det viktigste uansett er at dere ikke blir stresset. Legg opp til at det er spennende og gøy, og hvis han "slår seg vrang" så ikke bekymre dere for de andre passasjerene. De overlever ;-), og stressede foreldre gjør bare situasjonen værre.

Det går helt sikkert kjempefint, det er mye lettere enn man tror på forhånd. Kos dere på ferie!!

Skrevet

Du får et eget belte som festes til ditt eget, som da festes rundt lillemann. Hvis jeg var deg ville jeg ha ringt de du har bestilt reisen hos og spurt hvordan du kan forhåndsbestillt plasser. Det betyr utrolig mye å ha de plassene helt fremst når man reiser med de små. Der er det ekstra fotplass og de kan sitte på gulvet å leke, mens i resten av flyet er du nesten tvunget til å ha han på fanget hele veien.

Vi skal også til kreta, i juni. Da er jenta vår 18 mnd. Vi har forhåndsbestilt setene forrest. Vi har reist mye med fly siden hun var liten, fordi vi bor et langt stykke unna besteforeldrene hennes. Det vi skal ha med når vi reiser til kreta er:

Kjeks

Ulike typer "godt", altså ulike typer frukt f.eks

rosiner

Tutkopp, for at hun skal drikke når vi letter og lander.

Bøker

klosser

Ulike typer leker vi vet hun bruker litt tid på

tegnesaker.

Bleier

stellesaker av ulikt slag

Også vurderer jeg å kjøpe en bærbar dvd spiller og ha med noen filmer som hun liker.

Du må sikkert vandre endel innemellom i midtgangen.

Skrevet

ha med ny, spennende leke, som gjerne kan underholde en stund av gangen (alt etter hva han liker å gjøre) + gå i midtgangen. Spør om dere får besøke flygerne! Evt. se foran/bak hos flyvertene. Se på doen, ut vinduet... :)

Skrevet

Jenta vår har reist masse sammens med oss siden vi også har besteforeldre et godt stykke unna. Og det går stort sett greit. Det er veldig greit hvis man finner en annen unge på omtrent samme alder, da har man noen å leke med.

Vi skal reise til Frankrike i sommer og vi har da bestilt eget sete til snuppa vår. Må betale for billetten, men vi gidder ikke å ha henne på fanget i 4-5 timer i strekk. Så derfor valgte vi eget sete denne gangen. Det går greit å ha henne på fanget på små flyturer oppmot halvannen time, men lengre turer så bestiller vi nå egen billett og sete til henne.

Ha med noen spennende leker som ungen kan leke lenge med. Vi tok med ei bok med bilder av familie og venner sist og det var veldig spennende for jenta vår. Satt å pratet om alle som var på bildet og øvde på navnet deres.

Ang beltet så får du som nevnt tidligere et ekstra belte som skal festes rundt ungen og deretter festes i ditt belte. Hvis du er usikker så be om hjelp til å feste det. Flyvertinnene bruker å spørre om man trenger hjelp, men av og til er dem så stresset at dem ikke spør og da må du bare mase.

Jenta mi er 17 mnd nå, kommer til å være 21 mnd når vi reiser til Frankrike.

Skrevet

vi har reist noen ganger med vår gutt. nå skal vi reise igjen når han blir 2 år så denne gangen må han ha eget sete. :) men vi har en liten en på 7 mndr som ska være på fanget uansett da! :P

det med bærbar dvdspiller var jo faktisk kjempelurt...det tror jeg jammen vi også skal gjøre. :) ellers skal vi ha med puslespill og duplo for det syns han er veldig gøy. og antagelig endel tegnesaker også. her skal en toåring aktiviseres, og det er jo ikke alltid like enkelt. men tror innstillingen er alfa omega. vi voksne må selv holde et godt humør og tøyse og tulle og se noe morsomt i alt. :) det er alt etter hav man gjør det til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...