Gå til innhold

Jeg tok førekort her for en stund siden, men ingen har lært meg å fylle bensin...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke det mer relevant i opplæringen enn f.eks hvor mange kilo tilhenger du kan trekke eller hvordan du måler mønsterddybden i dekkene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neida, har hatt førerkort i 15 år og ennå ikke fylt bensin, så ikke fortvil... ;p

Skrevet
:) Kom nok bare på det fordi mannen er bortreist. Tanken holder nok til han er tilbake så kanskje jeg greier å unngå det de neste 15 årene jeg også.
Skrevet

Du kan trøste deg med at så lenge du vet HVA du skal ha på tanken, så er resten veldig lett :)

Det blir værre om du fyller diesel på en bensinbil eller motsatt! For all del ikke start bilen da!!! :)

Lykke til :)

Skrevet

herregud, ja! Lær deg nå det med det samme.. Skal du kjøre bil, så må du også kunne gjøre små-ting aom å fylle bensin, eller sjekke olja.. Dessuten krever det sånn 50 i iq for å klare det. Herlighet.. Kjør ned på bensinstasjon, og lør deg det med det samme! Du kan sikkert få hjelp til å det første gangen, spørr om noen kan være snill og hjelpe deg. Men lær deg det selv, ellers fortjener du ikke lappen..

Skrevet

Har ikke peiling på hva jeg skal ha på tanken:) Hade jeg troppet opp på bensinstasjonen hadde de vel ledd seg fillete av meg.

*unnskyld meg, kan du fortelle hvilket drivstoff jeg skal fylle og hvordan jeg utfører det rent praktisk?"

Skrevet

går ikke ann å fylle diesel på bensin da det ikke er lik str på pumpene.. Så det er nærmest umulig..

Skrevet

Se i vognkortet, der står de hva slags drivstoff den bruker. Eller i bilhåndboka..

Skrevet

Har selv jobbet mange år på bensinstasjon, og jo det går fint ann å fylle feil. Har ringt Falck mer en en gang for å si det slik. Det vanligste er å fylle bensin på dieselbiler...

Og, husk; De som jobber på bensinstasjoner har hørt alt av rare spm før ang biler og drivstoff. Så tror ikke de blir å le seg ihjel.

Det er jo en ærlig sak å ikke kan noe, og ikke ha fått opplæring:)

Det bruker også å stå i tanklokket, evt vognkortet hvilken type drivstoff du skal ha og hvilken oktan :)

Skrevet

Men er det ikke rart at man ikke lærer dette på kjøreskolen?

Skrevet

Jo igrunn ganke rart...

Men når jeg tenker meg om så tror jeg ikke vi heller lærte det da jeg kjørte opp... De regner vel med at alle kan fylle bensin, noe som er helt dumt å regne med...

Skrevet

Ja man må jo lære alt mulig unyttig, så å lære å fylle bensin må jo være noe av det mer matnyttige.

Skrevet

Hehe, var så heldig at jeg lærte det på kjøreskolen jeg. Hadde en kjørelærer som hata å fylle bensin, så hun lot alltid elevene gjøre det.

Likevel, skal si jeg og samboer sleit da jeg troppa opp på bensinstasjonen med den nye bilen min for å fylle. Kunne for alt i verden ikke få av bensinlokket, ikke det utenpå, men det inni. Man må bruke nøkkelen, er en helt spesiell tek for å få det til. De ansatte på bensinstasjonen må nok ha begynt å lure da vi sto der og knota et kvarter begge to, løsningen ble å ringe pappa, bilens tidligere eier, som kunne fortelle at man "bare måtte vri litt sånn, mens man holdt der og nøkkelen var sånn". Ikke selvforklarende i det hele tatt!

Skrevet

Enig med deg. Det tok mange år fra jeg tok lappen til jeg fylte bensin på en bil. Ihvertfall 10. Men når man først har gjort det så er det jo enkelt :o)

Så synes jeg også man kan lære å skifte dekk.

Skrevet

Mønsterdybden i dekk er jo litt viktig da, kan være livsfarlig (og ulovlig) å ha for liten mønsterdybde.

Ellers er jeg helt enig. Man burde ikke fått tatt lappen før man har lært ting som å fylle bensin/diesel, skiftet dekk, sjekke olje osv.

Skrevet

Jeg tok lappen for et par år siden, og da lærte jeg å fylle diesel.. Jeg kjørte moped fra før da, så jeg viste åssen man gjorde det, men her er det da vanlig å lære å fylle drivstoff i kjøreopplæringen..

Skrevet

Bensin har jeg fyllt fra jeg var 16 og hadde moped. Og jeg er så gammel at dengang fantes ikke lappen på moped;)

Du kan reise til en bensinstasjon og be dem om hjelp til å fylle. De bruker å være behjelpelige med slikt. Si at mannen din alltid gjør dette, og nå er han borte. Jeg kan late som om jeg er litt hjelpesløs, for å få hjelp til å skifte lyspærer og vindusviskere;) Jeg kan det, men det er så greit at andre gjør det. Det virker best om du finner en mannlig ansatt på bensinstasjonen;)

Men du har rett i det at å fylle bensin burde vært en del av opplæringen, i stedet for hengere osv. Jeg har hatt lappen i ca 20 år, og har aldri kjørt med henger. Men fylle bensin gjør jeg jo hele tiden.

Skrevet

Jeg har hatt lappen i snart 10 år, og aner faktisk ingenting om mønsterdybde eller tilhengere... :-/ Sant å si husker jeg knapt noe fra det teorikurset, annet enn de mest nødvendige skiltene osv.

Men bensin lærte jeg meg å fylle med en gang. Det er kjempelett, så lenge du vet hvordan du får opp tanklokket, og hva slags drivstoff du skal ha. Og disse tingene hjelper de deg garantert med på en bensinstasjon, så lenge du treffer på noen som faktisk har lappen selv.

Ikke vær flau, vi er mange som har vært der og spurt om merkeligere ting :-)

Skrevet

Se i hanskerommet, der ligger vognkortet og er du heldig brukermanual. Det vil stå hvilket drivstoff du skal fylle. Er det bensin kan du fylle både 95 og 98, på nyere biler er det som regel 95 oktan.

Ofte finner du en spake nede i dørken foran sete på venstre side på førersiden som åpner den ytterste luka. Den spretter opp, så er det bare å skru av korken. Du fører bare munnstykket på slangen inn i røret og klemmer på håndtaket. Det vil stoppe av seg selv når tanken er full.

Noen bensinlokk må åpnes med nøkkel, men da ser du jo om det er et nøkkelhull der.

Bare gå ut å se på bilen før du evt kjører på bensinstasjonen, når du først har fått opp tanken er det jo ingen sak å fylle :-)

Skrevet

det er ikke bare til å velge 95 eller 98 oktan som som anonym 13.25 sa.

det er veldig viktig at hvis man f.eks har 95 oktan ikke fyller noe oktan som er lavere enn den igjen f.eks 92 oktan.

men man kan fylle en oktan som er høyere. slik at en bil som vanligvis skal ha 95. kan godt få 98oktan. eller en som har 98oktan kan godt fylle 99 oktan :)

Skrevet

Det er fysisk mulig å bomme og helle bensin på dieselbiler, men ikke diesel på bensinbiler. Dette fordi at røret på dieselpumpen er litt større i omkrets enn bensinpumpen, og passer derfor ikke i påfyllingsrøret på bensindrevne biler.

Med mindre man kjører en gammel Ford Taunus eller en Lamborghini, skal bensindrevne biler ha 95 blyfri. De fleste biler har informasjon om drivstofftypen inni tanklokket. Hvis ikke - prøv å fylle diesel - hvis pumpa ikke passer, skal du ha bensin. Enkelt og greit.

Skrevet

Hvor i alle dager finner du 92 oktan og 99 oktan?? Vi må ha dårlig utstyrte bensinstasjoner i mitt distrikt, for her opererer vi med blyfri 95 og 98, samt diesel.

Skrevet

det finner du jo på alle besin stasjoner det. jeg kunne like godt skrevet 95 blyfri eller 98 blyfri eller diesel hvis det var lettere å forstå? er samme prinsippet uansett. man kan ikke gå ned i blyfri bensin men man kan gå opp..

oktan er jo det samme som bensin..

Skrevet

Men kjære vene, det finnes ingen som selger 92 eller 99 oktan lengre. Det ble solgt da Opel Manta var in, og det er leeenge siden. Slutt å forvirre stakkars HI med valgmuligheter hun i realiteten ikke har. Man har 95 eller 98 å velge mellom til bensindrevne biler, ellers å har du diesel. Enkelt og greit. Wikipedia om oktan: "Oktantall er en betegnelse som brukes om evnen bensin har til å tåle komprimering før den selvantenner. Jo mindre komprimering bensinen tåler før den selvantenner, jo lavere oktantall har den. 95 oktan bensin betyr i dag lite annet enn at det er en veske som tåler like mye komprimering som om den bestod av 95% oktan før den selvantenner." Altså: Oktan er ikke det samme som bensin.

Skrevet

Opel Manta er fortsatt in Ztolfjerten! :) min opel manta og opel ascona står i garasjen enda:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...