Gå til innhold

Termin i mai- Øko situasjon?

Gjest

Anbefalte innlegg

Det er tydligvis mange som lurer på det samme hva angår svangerskap, fødsel, utdanning og økonomi. Jeg føyer meg inn i rekken i påvent av et svar (hvor kan man ellers henvende seg foruten Lånekassen, og evt. NAV?)

Min situasjon er følgende:

- Jeg går nå siste år på en 3 årig høgskoleutdanning.

- Jeg har termin i slutten av mai, mens skoleåret er ikke over før midten av juni. Etter dette føler jeg at jeg står på bar bakke..

- Jeg har ikke jobbet noe ved siden av skolen dette året.

- Så langt er alle eksamener bestått, men jeg har fortsatt igjen 4 stk, som jeg skal klare før termin. Det er allikevel ikke sikkert om jeg får vitnemål før våren 2010, da jeg mest trolig går glipp av diverse godkjenninger.

Samboer har fast 100 % stilling, og har hatt det i flere år.

Hva kan jeg/vi eventuelt få fra Lånekassen og/eller NAV, etter fødsel- og i året som kommer?? Hjelp mottas med stor takk, da jeg føler at Lånekassen og NAV, ikke kommer med alle muligheter.

Fortsetter under...

Hei. Jeg skal prøve å svare deg så godt jeg kan...Du kan kontakte skolen din, de kan opplyse deg og gi deg gode råd.

iom at du har termin i mai så blir du jo ikke ferdig med skolen, du må altså ta permisjon fra skolen. Lånekassen gir deg da fødselsstipend i 42 uker, men det forutsetter at du har opptak på en skole, noe du har. Hvor mye du får blir utregnet fra hvor mye samboeren din tjener, men mener det er inntil 9700 kr i mnd. I tillegg får man jo en engangsstønad fra staten på ca 36000.- etter man har født.

i tillegg til dette kommer jo barnetrygden som jeg tror er rundt en tusenlapp.

Håper dette var noe til hjelp...det er mye å sette seg inn i.

Takk for svar!

Jeg blir ferdig med eksamene mine i april, men godkjenningen for våpen og operativ leir (3 uker) må vente til våren 2009. (Politihøgskolestudent) Skolen kunne ikke hjelpe meg med opplysninger og råd vedr. spørsmålene mine. Og ettersom jeg har skjønt det finnes noen alternative løsninger her og der, lurte jeg på om disse kunne komme meg til gode. Takk for de svar du ga meg. Vet ikke om jeg har krav på fødselsstipend, da jeg er usikker på godkjenningen ikke er å anse som en "eksamen". Jeg skal høre med Lånekassen. Takk igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...