fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 21. februar 2009 #1 Skrevet 21. februar 2009 Jeg bare lurer - det er jo fryktelig mange som ikke signerer med nick. Jeg lover: Synes dere at dere er rare eller noe sånt, så skal jeg love at jeg er rarere
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #2 Skrevet 22. februar 2009 Var inne å så på bildene på profilen din, og ja - du er litt rar. :-D
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 22. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 22. februar 2009 Hihi. Husker ikke hva som ligger der lenger, må kikke...
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2009 #4 Skrevet 23. februar 2009 Jeg tror kanskje fordi det er ett litt ømtåelig tema. Jeg sliter med ammingen og med lav selvfølelse rundt dette. Nettopp av den grunnen har jeg valgt å signere med anonym de gangen jeg har hatt spørsmål. Egentlig helt dumt, for hvis jeg ser på det med fornuft, så har jeg prøvd så mye og enda ikke gitt opp, at jeg ikke burde føle det sånn ;-) Også signerer jeg med anonym igjen :-D
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2009 #5 Skrevet 23. februar 2009 Det er litt som anonym over her skriver. Det er kjempe flott med amming, og jeg har ingen ting i mot at det settes fokus på det. Er også veldig stolt av at Norge ligger på ammetoppen i verden. Men..... Ammepresset og all fokuseringen på hvor bra mm er, gjør at vi som ikke får det helt til ikke ønsker å stå frem. Jeg ammer masse, men må gi to flasker mme hver dag til min gutt på 3 uker. Har nok melk, men han spiser seg ikke mett ved puppen (men det var ikke det jeg skulle frem til). Jeg har slitt mye med selvfølelsen pga at jeg må gi mme. Det føltes som et nederlag når jeg måtte gi den første flasken. Jeg har rett og slett følt meg som en dårlig mor som ikke klarer å gi gutten min det som er best for han. Slik tror jeg det er mange som føler det. Jeg er virkelig flau over å gi tillegg fordi "alle" ammer, og ALLE snakker om hvor bra amming er. Så jeg sier det helst ikke til noen. Og da, selv om man har et nick, så signerer man med anonym for å være på den sikre siden. Det er jo en del av oss her inne som går på treff eller kjenner andre brukere på andre måter. Hilsen en som føler seg som en dårlig mor pga mme, men egentlig vet hun ikke er det:)
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 23. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 23. februar 2009 Uff, da skjønner jeg godt at dere vil være anonyme, ja! Men husk: mamming er viktigere enn amming! Amming er vanskelig, og det er så klart sårt når man ikke får det til. Håper jeg kan være til litt hjelp, skal forsøke å svare alle her inne framover!
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2009 #7 Skrevet 23. februar 2009 Hvis du føler deg som en dårlig mor fordi du må gi 2 flasker mme i døgnet, eller gi mme i det hele tatt. Da lurer jeg på hva du synes om meg som har gitt mme til barnet mitt fra dag 1. Kanskje han stuper om og dør plutselig, eller blir sinnsyk og må bli lagt inn på psykriatisk avd. Eller kanskje han får svære røde byller over hele kroppen... hmm. Blir spennnene å se dette her. :-) Forresten, jeg er flaskebarn selv, og er aldri syk, har aldri vondt noe sted, har hatt en sykemelding i hele mitt liv pga influensa, jobbet gjennom hele svangerskapet, var i toppform og hadde en flott fødsel uten noe trøbbel. Det var kanskje derfor ammingen ikke ville fungere, siden alt hadde gått så bra til da. Måtte bare - og ja veldig greit å kunne være anonym her...
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 23. februar 2009 Forfatter #8 Skrevet 23. februar 2009 Selv om amming er det ideelle for ernæring og tilknytning er mme også kjempebra. Og selv om statistikken viser at mm-ernærte barn er friskere enn mme-ernærte, sier jo ikke det noe om det enkelte individ. Et mme-barn kan være kjempefriskt, og et mm-barn kan være mye syk. Men mm-barnet ville trolig vært MER syk uten mm. Når man ikke kan amme er vi heldige som bor her vi bor, og har tilgang på så fantastisk erstatning! Og heldigvis henger ikke mors gode egenskaper bare og dingler foran brystet Hihi, her dingler det i alle fall fint...
Makko med to små gutter Skrevet 24. februar 2009 #9 Skrevet 24. februar 2009 Det er trist å se at det å ikke få til amming eller gi mme på "deltid/heltid" skal være så tabubelagt! Jeg gråt selv (var jo litt hormonell og 1.5 uke etter fødsel) når mannen gikk for å kjøpe mme på apoteket. Men det ble med den ene gangen. Som mannen min sier, det hjelper ikke om du kan amme hvis du er så sliten av det at du ikke orker å gjøre noe med gutten! Nå fikk vi det til når gulsoten slapp tak i gutten, og han fikk litt mer krefter. Mini er fullammet til 6mnd, men vi har brukt mme som "støttehjul" når jeg har vært veldig sliten ol. Man kan være en super mor selvom man ikke får til amming!!!! Men jeg skjønner at de kan være vanskelig å være flaske mamma. Var med en venninne på kafe som gav baby'n sin flaske, det kom en godt voksen dame å spurte hvorfor i allverden hun ikke ammet barnet sitt! Man skal stole på seg selv for å greie å være like frekk tilbake...
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2009 #10 Skrevet 24. februar 2009 Det var jeg som skrev innlegget om å føle seg som en dårlig mor, så la meg rette opp en liten misforståelse.... Jeg mener overhodet ikke at flaskemødre er noe dårligere enn mødre som ammer. Overhodet ikke. Men, jeg følte meg som en dårlig mor når jeg måtte begynne å gi mme til mitt barn. Årsaken er ikke at det er noe dårligere, men fordi å gi flaske er ikke like akseptert av alle. Man skal jo liksom amme. Når man så får stygge blikk av folk hvis man må gi flaske i offentligheten, er det lett å føle at man gjør noe galt. Og damene i kassen på butikken (som har flere barn selv) kommenterer at du kjøper mme, og skal gi masse råd om amming og hvor bra det er. Og familie som lurer på hvordan alt går og om den lille spiser, ender opp med et evig mas om han tar puppen og at morsmelken kommer bare man legger til nok ganger i døgnet. Amming er kjempe bra! Men ammepresset gjør at det er mange som har sine meninger om det å gi flaske! Hilsen en som gir mme og selv er oppfostret på mme!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå