Gå til innhold

Tøybleier?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei

Dette er vårt første barn også, og vi har tenkt til å bruke tøybleier. Det er nok jeg som er mest innstilt på dette, men også jeg som skal ha lengst permisjon og er den som gjør unna klesvasken. Jeg har begynt å kjøpe inn litt for å teste ut, og når jeg vet hva som passer best for oss, kjøper jeg flere av den typen. Tror nok det blir en del brettebleier i begynnelsen, og så formsydde etterhvert. Mamma har nå begynt å strikke ull-bukser, og så har jeg noen sperrelag også.

Jeg må si det er interessant å se reaksjonene til våre nærmeste når de får med seg at planen er å bruke tøybleier. Men jeg synes det gir en god følelse å ta litt mer var på miljøet, og dessuten er det jo mye bedre for huden. Og ettersom jeg har veldig sensitiv hud selv, ønsker jeg å ta ekstra vare på huden til den lille med mest mulig rene materialer rett på huden. Man kaller ofte engangsbleier for papir-bleier, men det er ikke mye papir igjen, kan like gjerne kalle det plastikk-bleier.

Jeg synes du skal test ut tøybleier en periode, og så får man se om det kan fungere.

PS. Ville bare kommentere til den over her som kommenterte mye bæsjebleier, i dagens tøybleier er det vanlig å legge rispapir på innsida. Og så kaster man da dette med bæsjen rett i do. Skal visst være veldig greit, men jeg har jo ikke prøvd enda, altså.

Tenkte på det samme jeg også i begynnelsen med nummer en. Men etter erfaring (venter nummer to) vil jeg aldri begynt nå med tøybleier. Bæsjen vil i begynnelsen sjelden komme på papiret men alle andre steder :) Den er flytende med gul sur lukt. Bleiene blir gule og ikke rene. Har selv også sensitiv hud men min lille datter, nå 10 mnd, har ikke reagert i det hele tatt. Bleiene i dag er veldig milde mot huden. Hvis man er flink å skifte ofte får man ikke utslett mm.

Bare tips. Kanskje begynne med tøypleier når de er større og avføringen mer sammenflytende :)

Annonse

vis man vasker tøybleier på 90 grader og bruker tørketrommel er det nok ikke så lønnsomt.

Men 60 grader og litt oppheng + eventuelt bruker til flere barn så er miljøgevinsten mye større.

man skal jo også ikke bare tenke på "utslipp" bleier lager, men også plass..

papirbleiesøppel skaper stor mengde søppelberg som faktisk bruker mange tiår på å bli borte.

Andre ting.. det er bare å ha litt eddikvann i en bleiebøtte, så samle opp litt før man vasker.. blir ikke værre (men bedre )... enn papirbleier som ligger i bleiebøtta...

Tøybleier til større barn er foresten suuupert.. de blir fort bevist på avføringen også og blir fort tørre (barnehagen synes lommebleier var helt fint).

Vi skal bruke tøybleier til våre tvillinggutter som kommer til sommeren. Det er flere grunner til dette:

- økonomi. Det koster ca. 1000,- å kjøpe inn til tøybleier per barn. I Bergen kommune, hvor vi bor, gir renovasjonstjenesten kostnadsdekning med inntil 1000,- per barn dersom man benytter tøybleier. Varianter av denne løsningen finnes mange andre steder, sjekk www.gronnhverdag.no

- helse I. Synkende fertilitet blant unge menn er satt i sammenheng med plastikkbleier (statistisk sett, lavere fertilitet i årskull hvor plastbleiebruk har vært utbredt). Plastikken puster ikke, noe som gjør at temperaturen i bleia blir høy. Dette hemmer naturlig utvikling av testiklene.

- helse II. Mindre sår og irritasjon på barnets hud - man har best av naturlige stoffer mot huden. Forskning viser at tøybleiebarn er langt mindre plaget av bleieutslett.

- miljø. Ved å bruke tøybleier sender vi fra oss 1-2 tonn mindre avfall de neste årene.

- vi har ikke prøvd noe annet. I og med at dette er våre første barn, så har vi ingen "normal" å forholde oss til, og må finne ut hvordan vi vil ha det når ungene kommer. Dersom vi forholder oss til at tøybleier er "normalen" for oss, tviler jeg på at det blir mye ekstra stress.

Men - vi har tenkt oss om, og kommer til å sørge for å ha noen flere bleier enn det som anbefales, i tilfelle vi ikke er så effektive som vi tenker at vi skal være :-)

Squiggly

Ang at tøybleier ikke er bedre for miljøet enn papirbleier er jeg helt uenig i. Selv om en det blir mer vasking og også tørketrommel, så er det vann og strøm det er snakk om.

Papirbleier bruker en veldig mye råstoff totalt for å produsere pr barn siden det er engangs. I tillegg så går det nok med bra med strøm i den produksjonen også. Og så er det jo søppelberget etterpå da..

Her er jeg innstilt på å bruke tøybleier både for økonomien og miljøet sin skyld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...