Gå til innhold

Noen flere med en tvilling med vekstavvik?

Sushi

Anbefalte innlegg

Den ene tvillingen har hele tiden vært litt mindre enn den andre. På siste UL lå han 200g under vekstraten sin, og legen mente at dette må følges opp nøye. Så ny UL om ei uke.

Alle målinger er normale, blodgjennomstrømning ol. Men likevel vekstavvik. Legen nevnte at siden de deler morkake, kan den minste ha tilgang på en mindre del av morkaken enn den andre. Hvis så er tilfelle, blir dette mer og mer synlig jo lenger ut i svangerskapet man kommer.

Transfusjonssyndrom er også en mulighet, men vil det da ikke være andre indikasjoner i tillegg enn vekstavvik??

Noen med erfaringer rundt dette??

Fortsetter under...

Hei du! Jeg har også tvillinger med vekstavvik (ca. 20 - 30 % vekstavvik). Er nå i uke 34, men ble lagt inn til på observasjonsspost for gravide da jeg var i uke 31 pga. vekstavviket som kom frem på ultralyd. Som deg fant de at alle målinger ellers var som normale, men man blir jo fulgt opp tett, og jeg fikk også lungemodning på sykehuset i tilfelle det måtte gjøres et keisersnitt raskt og før uke 34.

Du sier at de deler morkake og da er vel dine tvillinger eneggede? Mine er toeggede så innvirkningen på videre vekstavvik når de er eneggede vet jeg lite om..

Jeg ønsker deg lykke til!

Heisann

Hvor langt er du på vei da?

Hos meg har det vært vekstavvik på tv2 hele tiden. Ble de siste 5 ukene før fødselen fulgt opp med Ctg hver dag ( kom inn på sykeh og dro hjem igjen) Og UL og blodstrømsmåling x 2 pr uke.

På det meste var tv2 34% mindre enn tv1. Men trass i dette virket det som om de begge (toeggede) trivdes godt i magen min.

Ble først fortalt at jeg ville bli igangsatt i uke 39, men en annen lege satt meg igang da jeg var i uke 37+5. Tv1 var da 2600g mens tv2 var 2000g.

Nå 4 uker etterpå er de 4 og 3 kg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...