Gå til innhold

Hvorfor feirer vi egentlig fastelaven?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan sikkert også google dette, he-he. Men, jeg ble inspirert av et fastelavens innlegg her og det fikk meg til og tenke.

Har bodd i utlandet de siste 15 årene og hadde helt glemt fastelaven. Liker gåsungene m/kyllingfjærer som barna har med hjem. Men litt usikker med bollene m/tyt inni, he-he.

Gjor dere noe spes. til fastelaven?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje Jesus og disiplene lagde boller den dagen ;P

Skrevet

Ha-ha!!! Kanskje det var det? (håper det var en spok forresten...!?! Er ikke spesiellt religios selv.)

Skrevet

Er ikke det festoppkjøringen til fasten da? De tre dagene?

Skrevet

Ordet fastelavn stammer fra det tyske ordet Fasten-Abend, og betyr kvelden før fasten. Dette var opprinnelig en tre-dagers festperiode, som bestod av fastelavnssøndag, blåmandag og askeonsdag. I tillegg til disse, så kjenner vi også til uttrykket feit-tirsdag som en del av fastelavn.

Fastelavnssøndag: Denne dagen ble også kalt fleskesøndag, og var dagen for fråtsing. Her hører en at skikken var at en skulle spise 9 ganger i hvert hjørne av stua, for dette skulle gi mat hele resten av året. Flesk og feit suppe med melboller var måltidet.

Det at vi i dag spiser fastelavnsboller er rester av denne gamle skikken. Fastelavnsboller er ekstra gode boller som skal fylles med noe godt, som f.eks. syltetøy og/ eller mye krem, eller med mandelfyll. Å bake fastelavnsboller var først et velstandsfenomen i byene. På landsbygda i Norge hører vi først om dette i begynnelsen av dette århundre.

Skrevet

det er oppkjøring til fasten som varer i tre dager....

risen er jeg litt usikker på, men lurer på om det liksom er et symbol på at fasten er i gang eller noe i den duren.

tirsdagen før er fete tirsdag, pan cake tuseday eller noe(?). markeres ikke så mye her i landet annet enn at det ofte er salg på svinekjøtt den dagen...

Skrevet

oi - takk! Interessant lesing. Mulig jeg har hort dette en gang, men det var nytt for meg i dag.

Skrevet

he-he, litt festlig - og veldig typisk amerikansk, men de av dere som har vært i USA kjenner kanskje til baren 'Fat Tuesday'? De har en i Florida, også en i new Orleans, sikkert flere steder. Det er en 'slush bar', 'frozen drink bar'. Usikker på sammenhengen nå som jeg horer den ordentlige historien bak.

Har aldri tenkt over det, men var veldig glad i 'Fat Tuesday!'

Skrevet

Risen skulle kvinnen gi til mannen sin, for å øke sin egen fruktbarhet.

Men om de skulle rise mannen sin med den, ja det vet jeg ikke.

Skrevet

Dette er ikke en amerikansk skikk.

Fastelaven kommer av at man i 3 dager skulle feire at den 40 dager lange fasten startet. Da skulle man virkelig fråtse i mat, slik at man klarte fasten bedre. Fasten varer fram til søndag før påske (palmesøndag). Så fastelaven vil komme på ulik tid hvert år, ettersom påsken er til ulik tid:)

Fettirsdag blir som regel "feiret" med saltkjøtt, kålstappe etc.

Skrevet

I tillegg til det som er nevnt ovenfor kan det nevnes at det også feires karneval i forbindelse med fastelavn. Karneval betyr "farvel til kjøttet" og innleder altså den 40 dager lange fasten.

Pannekakene og resten av den hvite maten som man spiser/spiste på feittirsdag/hvittirsdag, kommer av at man måtte spise opp mat med kort holdbarhet (melk, egg m.m) før fasten begynner på onsdagen.

Mandag i kalles også blåmandag. Navnet kommer mest sannsynlig av to ting; ved messen som ble holde denne dagen ble alteret dekket med et blått klede. I tillegg kan man anta at det var mandagen var dagen derpå, etter et stort etegilde med dertilhørende drikke på fastelavnssøndag...

De 40 dagene med faste er for å markere israelsfolkets 40 års lange vandring i ørkenen.

Fastelavnsriset har i utgangpunktet ikke noe med den kristne fastelavnsfeiringa å gjøre. Det er en hedensk skikk i forbindelse med en vårfest for å feire kvinnelig fruktbarhet. Hundyr ble blant annet pisket med ris for å framkalle fruktbarhet. Etterhvert ble disse to tradisjonene samlet, og man pynter riset i forbindelse med fastelavn.

Skrevet

I tillegg til det som er nevnt ovenfor kan det nevnes at det også feires karneval i forbindelse med fastelavn. Karneval betyr "farvel til kjøttet" og innleder altså den 40 dager lange fasten.

Pannekakene og resten av den hvite maten som man spiser/spiste på feittirsdag/hvittirsdag, kommer av at man måtte spise opp mat med kort holdbarhet (melk, egg m.m) før fasten begynner på onsdagen.

Mandag i kalles også blåmandag. Navnet kommer mest sannsynlig av to ting; ved messen som ble holde denne dagen ble alteret dekket med et blått klede. I tillegg kan man anta at det var mandagen var dagen derpå, etter et stort etegilde med dertilhørende drikke på fastelavnssøndag...

De 40 dagene med faste er for å markere israelsfolkets 40 års lange vandring i ørkenen.

Fastelavnsriset har i utgangpunktet ikke noe med den kristne fastelavnsfeiringa å gjøre. Det er en hedensk skikk i forbindelse med en vårfest for å feire kvinnelig fruktbarhet. Hundyr ble blant annet pisket med ris for å framkalle fruktbarhet. Etterhvert ble disse to tradisjonene samlet, og man pynter riset i forbindelse med fastelavn.

Skrevet

Raych - kjære deg. Har ikke sagt det var en amreikansk skikk. Da har du missforstått. Sorry...en ordentlig dårlig spok fram min side mtp 'Fat Tuesday'. Noen hadde nevnt 'fete tirsdag' over. Og jeg kom til og tenke på 'Fat Tuesday' frozen drink barene i USA. Men jeg 'tror' jeg nevnte at det ikke var noen sammenheng!?! Kanskje ikke. Vel, vel.

Det var interessant og hore fra så mange som kunne fortelle litt om fastelaven.

God fastelaven sondag alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...