Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Når jeg pumper ut melk, og lar den stå noen timer i kjøleskapet, så skiller den seg... Når jeg rister den, ser den helt fin ut igjen. Dette er vel vanlig, er det ikke?

Det samme skjer med melk jeg tiner fra fryseren...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er helt normalt. Den er ikke homogenisert (er det et ord? "homogenized" på engelsk), så den skiller seg. Kumelk gjør det samme om den ikke er homogenisert. Bare rist og bruk. :-)

Skrevet

Tror det er vanlig. Det samme skjer med meg iallefall....

Skrevet

Flott - tusen takk for svar. Har ristet og brukt hittil, men fikk det plutselig for meg at jeg burde spørre noen om dette... :)

Skrevet

Som flere sier, helt normalt. Ren ubehandla kumelk gjør også dette ;-)

Du bør egentlig varme den opp før du rister den. Hvis ikke blir mye fett sittende igjen i boksen/flaska som ikke vil "gå i ungen".

Skrevet

Når man lar melk stå skiller den seg. Fløte på toppen, fordi den er fettrik og demed lett. Samme skjer med kumelk som ikke er homogenisert som flere nevner her (har en haug i kjøleskapet akkurat nå forresten...). Det er feit og god fløte, og det bør lunkes litt på melka så baby får det i seg. Ikke varm for mye, da ødelegger man mye av de levende egenskapene i melken.

Man kan førøvrig lage smør av morsmelkfløte, men ikke ost. Kanskje krem om den er skikkelig avkjølt og tykk ;o) Moro, men jeg tror det ikke er så mange som gjør det *hihi*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...