Gå til innhold

Kan hun ha kolikk mon tro?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille frøkna er to uker gammel i dag.

Siden vi kom hjem fra sykehuset har hun vært veldig urolig på ettermiddagen/kvelden. Det begynner etter amming i fem seks tiden og varer til elve tolv tiden om kvelden.

I denne perioden er hun veldig vanskelig å roe ned. Hun sutrer konstant og gråter mye, har derfor lange våken perioder. Opp til fire timer.

Hun romler mye i magen, mye prumping som lukter.

Hun skriker ikke konstant i denne perioden, men sutrer nesten hele tiden. Hun roer seg litt hvis det er noe spennende å se på i et par minutter før hun tuter igjen. Vi prøver alt fra pupp, bleieskift, liggestillinger, kos, sang, småprat, men det tar laaaang tid før hun sovner, virker som ingenting er greit og hun er utrøstelig. Sikkert vondt i magen sin.

På dagen og natten sover hun mye og spiser godt.

Hva tror dere? Kan det være kveldskolikk?

Hva kan hjelpe?

Noe jeg spiser kanskje? Tenkte å kutte ut alle melkeprodukter.

Burde vi kontakte helsestasjonen?

Dere med kolikbarn - Gråter de konstant hele døgnet eller mest om kvelden? Roer de seg i perioder?

Håper på mange svar:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann! Jenta vår var på AKKURAT samme måte. Nå er hun 3 mnd gammel og det har heldigvis gitt seg. Ganske slitsomt. Vi gikk til kiropraktor 3 ganger og det hjalp veldig for vårt barn:)

Ta kontakt med helsestasjonen, det gjorde vi! Der får du mange tips og råd du kan prøve selv hjemme!

Lykke til!

Skrevet

Jeg hadde det på samme måte med min lille. Han er 3 uker nå.. Jeg har kjøpt miniform dråper på apoteket, som jeg gir 10 dråper av før hvert måltid. Det hjalp veldig!!

Men det er ikke alle det hjelper for, men er jo verdt et forsøk.

Helsesøster forklarte meg at morsmelken vi produserer på kvelden er mer fettrik enn den på dagen, og om ungen har umoden tarm, er det vanskelig å bearbeide den fettrike melken.

Tipsene jeg fikk av henne var å bruke god tid på måltidet om kvelden, når han slipper puppen, få han til å rape, så legg han til puppen på nytt, gjerne flere ganger i løpet av et måltid. Også var det miniform dråpene, og introdusere smokk til han om han tok puppen greit.

Alt dette har hjulpet veldig. Nå presser han ikke ut bæsjen og prompene lenger, de bare kommer av seg selv virker det som.

Skrevet

sønnen min ble og plutselig veldig urolig. gråt mye og da trakk han beina opp og jeg så med engang at det var noe med magen. han fikk de miniform dråpene (tror det skrives litt anderledes)... han ble bra igjen etter noen dager da....

har aldri hatt vondt i magen etter det...han er nå 9 mnd

Skrevet

Hei!

Jeg ville tipse deg om KISS. For slik du beskriver jenta di var mi jente på den alderen. Og hun hadde ganske kraftig låsning i nakken. Dette fant vi ikke ut før ved 3,5 mnd alder da de andre symptomene begynte å vise seg.

Hun grein ikke konstant, hun viste bare ubehag. Hun puppet nesten hele kvelden. Hun krøyp sammen etter hun hadde spist, som om det var vondt i magen (noe hun sikkert hadde i tillegg), hun prumpet og gulpet mye.

Hvordan var fødselen din? Var det keisersnitt? Tang eller sugekopp eller kanskje bare pressrier i mer enn 20-30 mins? Dette kan være tegn på at babyens hode/nakke har fått ekstra press... Mange babyer havner i "kolikk" posen selv om de kanskje feiler noe annet.

Ang helsestasjonen... Sannsynligheten er stor for at de vet nada om KISS. Det er stor sjanse for at legen vil le av deg, da de ikke tror på noe som ikke kan bevises. En lege kan heller ikke "se" om barnet har kiss...

Så jeg ville tatt barnet med til en Kiropraktor med spesialutdannelse på barn, eventuelt en manuellterapeaut med spesialisering på KISS. Jeg unner INGEN de siste 6 mnd vi har hatt! 400 kr hos en kiropraktor er vell undte penger... Er det ikke låsning og kiss, så vet du det i det minste...

Jeg brukte også disse dråpene som kommenteres og hadde effekt av dette. Men det var jo ikke pga magevondt hun hadde alle disse smertene. Ifølge osteopaten vi har gått til kan nakkesmerter føre til at barna får vondt i magen...Så det er en ond spiral som påvirker mange ting.

Da jeg var på helsestasjon fikk jeg allmulige "gode" råd om å kutte ut ditt og datt. Til slutt trodde de hun fikk for lite mat og jeg begynte med grøt og allverdens før hun var 4 mnd!!! (selv om vekta gikk godt over det det skulle) I stedet kunne de tipset meg om KISS og hun hadde vært frisk nå... Så jeg er oppgitt over at Helsestasjonen ikke har mer kompetanse. Og utelukker alt annet før det kanskje hintes om at det er KISS (hvis de da i det hele tatt vet hva KISS er).

KISS er jo ingen farlig diagnose og kan i de fleste tilfeller ordnes med bare en behandling... Men jo tidligere det oppdages og jo tidligere det behandles jo bedre er det! Ubehandlet KISS kan føre til at utviklingen av barnet stopper opp...eller at det tar lengre tid å rettes opp når den først oppdages...

Skrevet

I tillegg fant jeg ut i ettertid at de dråpene absolutt ikke anbefales til så små barn. At de ikke opplyser om det på apoteket synes jeg er merkelig... Så ville ikke testet ut dråpene før jeg visste ikke det var noe annet.

Skrevet

Henger meg det TUlla sier. Kan være Kiss. Selv ble gutten vår frisk etter 3 behandlinger hos man.terapeut. Man.terapeut koster forøvrig ingenting.

Skrevet

Er det ikke sånn at hvis det er kiss så beveger de hodet dårlig og ligger kanskje for det meste til den ene siden...?

Skrevet

Symptomene er forskjellig hos barn til barn. Og ja, det du sier kan være noen av symptomene. Men..noen ganger så trenger det ikke være så tydelig å se for et utrenet øye. Jeg reagerte ikke på at gutten min beveget hodet dårlig. Og ja, han lå ofte med hodet til ene siden, men det hører man jo om at barn gjør uten at det trenger å være kiss for det.

Det som gjorde at vi skjønte det var noe galt, var ammingen. Han gråt, spente seg, heiv på kroppen etc. Men han spiste og la fint på seg til tross for at ammingen var unnagjort på få minutter.

Skrevet

Signerer det durbo sier... Sympromene er veldig forskjellig og når barna er så små som noen uker, så er det nesten umulig å se... Så de må ikke ligge med hodet mest til den ene sida for ha kiss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...