Anonym bruker Skrevet 21. februar 2009 #1 Skrevet 21. februar 2009 Min datter er nå 3 år og 2 måneder. Jeg har altid vert til stede på badet når hun er i badekaret. Men hun bader jo så lenge. og jeg har så mye annet å gjøre. Er det ok å la henne være alene i badekaret nå? -Med åpen dør da så klart, slik at jeg kan gå litt til og fra, og vi kan komunisere osv. Badet er nede og stue/kjøkken oppe. Hun pleier ha relativt mye vann, slik at det er omtrent opp til brystet hennes når hun sitter. Hun koser seg i badekaret, men jeg blir så lei av å sitte der og se på i 30-45 minutt lissom.......... Hva gjør dere? Og foresten, jeg kom til å tenke på det her forleden, jeg har ikke lært henne å vaske seg selv. -Hun sitter nedi badekaret og leker, og så når hun er ferdig så vasker jeg håret hennes. JEg vasker ikke kroppen hennes med klut...... hun er jo ikke så skitten lissom. På tide å begynne å lære henne å vaske seg selv med klut hver gang hun bader? Er det vanlig når de er 3 år? *førstegangsmamma*
blond Skrevet 21. februar 2009 #2 Skrevet 21. februar 2009 Hun kan fint vaske seg med klut selv nå, men du bør sjekke at hun er ordentlig ren. Det er også viktig mht evt skade eller sårhet på huden. Jeg ville aldri latt en så liten unge bade alene. Det skal lite til før det kan gå galt og hun har ingen sjanse til å gi beskjed om det skulle skje. Hun trenge kanskje ikke bade så lenge hver gang? Kan du lese for henne eller for deg selv? Du kan vaske badet eller brette håndklær og kluter mens hun bader eller du kan lese en bok, sende sms, sjekke nettet på mobilen.
Gjest Vims Skrevet 21. februar 2009 #3 Skrevet 21. februar 2009 Jeg hadde ikke giddet å sitte på badet så lenge.... Mine jenter (3 og 5 år) bader ca. 1 gang i uken og da vasker vi håret også. De får leke litt også, men det er nok max 30 min. Ellers dusjer de, og det går en del raskere! Det hender jeg går fra når de bader eller dusjer, men bare for å hente klær o.l. (dessuten er de to sammen, så jeg regner de sier fra hvis det skjer noe i løpet av det minuttet jeg er borte). De har vel vann ca. til navlen når de sitter + antisklimatte i bunnen. Det er lettere å miste balansen med mye vann og de skal jo ikke kunne svømme oppi der heller. Når det gjelder å vaske seg, gjør som regel vi det, men de får lov hvis de vil. Bare nedentil vil jeg at de skal vaskes skikkelig, så det gjør vi voksne hver gang.
♥ En jente og en gutt ♥ Skrevet 22. februar 2009 #4 Skrevet 22. februar 2009 Jenten min er 4 år og jeg ville aldrig gått fra henne når hun er i badekaret! Er ikke meningen å høres krass ut men, det holder med 2 cm vann for at et barn skal drukne. Hvis de sklir i badekaret og slår hodet så er det ikke mange sekunderne som trengs for at de små skal trekke inn vann i lungene og bli bevisstløse...tenk på det neste gang du går fra jenten din. Her hjemme dusjes det som regel hver dag med bading et par ganger i uken, da den ene gangen blir i helgen når man har litt bedre tid. Og det er ikke nødvendig å la de bade 30-45 min hvis ikke du har tid til å sitte der. Her tar badingen maks 15-20 min og det sitter jeg mer en gjerne med jenten min, heller det en å finne henne død i badekaret. Her bruker vi ikke klut, bare såper inn med hendene over kroppen, hun hjelper gjerne til og er flink til å vaske under armer og på rumpestompen=)
Gokkel (26) pp MA) 32 pp Skrevet 23. februar 2009 #5 Skrevet 23. februar 2009 Gutten min på snart 4 år elsker å bade, og jeg må inrømme at jeg ikke sitter der hele tiden. Jeg går til og fra, og dette tør jeg fordi han er en smule pratesalig av seg. Når jeg hører praten hans så føler jeg meg trygg, blir det stille så roper jeg - og da svarer han. Får jeg ikke svar så er jeg på badet innen 10 sek maks. Men han er svært rolig av seg, og koser seg som regel med båten sin, han vimser ikke rundt om kring i badekaret. Tror dette har med trygghet å gjøre. Føler du deg ikke trygg, så må du for all del ikke gå fra henne. Vi har faste badedager hver onsdag og lørdag eller søndag, dusjing etter behov. Han har vaskeklut i badekaret og syns det er gøy å vaske seg selv. Her i huset bruker vi ikke så store mengder med såpe - rent vann holder i massevis. (vi er nesten aldri syke - lurer litt på om dette henger sammen - og ja, han går i barnehage)
Tokatter_USA Skrevet 24. februar 2009 #6 Skrevet 24. februar 2009 Hun får være alene på badet, men jeg står som regel rett utenfor og bretter sammen tøy eller noe sånt. Ørene mine står på stilk, og hvis det blir for stille, sjekker jeg. Hun er også veldig rolig og dukker ikke under. Hun reiser seg ikke engang, sitter bare og leker med lekene sine. Når hun er ferdig meg å leke, vasker jeg henne over hele kroppen med klut og en mild barnesåpe (økologisk) og skyller godt, og vasker håret hennes med en shampo av samme merke. Hun bader en gang i uken. Ellers vasker vi henne hver dag med en våt klut uten såpe. Noen ganger vasker hun seg selv, noen ganger hjelper vi henne.
Nuss Nuss Skrevet 28. februar 2009 #7 Skrevet 28. februar 2009 Jeg går fra mine barn i badebaljen (dreng 3 og pige snart 2) men kun korte turer hvor jeg kan høre de da vores lejlighet ikke er så stor. Bliver det stille går jeg straks og ser. Men havde vi hatt større hus eller flere etager ville jeg ikke ha gjort det for det skal ikke mye til før det går galt. Men du må gjøre hva du føler deg komortabel med. Men tror ikke korte turer er skadelig.
"min villemo" Skrevet 28. februar 2009 #8 Skrevet 28. februar 2009 Hei, jenta mi bader så lenge av og til hun også, jeg kan gå fra henne ett raskt øyeblikk men jeg begynner ikke med noe for da blir en fort oppslukt og kanskje ikke får med seg at ho sklir i badekaret f.eks...d kan jo skje noe,at de besvimer osv...osv...så d er ikke så lurt selv om de er flinke.. jeg synes også d kan være litt kjedelig å sitte der å bare se på....så jeg har av og til tatt en ansiktsmaske eller noe, jeg bader ilag med henne av og til nå, hun har begynt å si at hun vil jeg skal bade ilag med henne slik at hun kan vaske ryggen min og putte shampoo i håret mitt..d er stas skjøh...og koselig er det også spruter vann på hverandre og bygger slott av skumbad når vi tar det osv osv..... vel, du finner nok garantert på noe :) :):) jeg bader henne 1 gang i uke jeg også, og da vaske vi også håret klem klem
Cornelis Skrevet 5. mai 2009 #9 Skrevet 5. mai 2009 Ikke la barn bade alene. Fall og slike ting skjer når du minst venter det, og da bør man være på pletten med en gang.
Gjest Skrevet 15. mai 2009 #10 Skrevet 15. mai 2009 Jeg hadde aldri kunne gått fra barnet mitt når det bader, særlig ikke hvis badet er i en annen etasje enn der du har ting du vil gjøre. Hva med å kutte ned på badingen litt, så rekker du rydde det du skal etterpå?
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2009 #11 Skrevet 16. mai 2009 Her har tull mi badet alene siden ho var 3 1/2 år. Jeg er i samme etage og har døra opp. Er stadig innom og prater med henne. Da legger jeg gjerne klær på plass, legger minstemann og rydder litt.
SOL*SOL Skrevet 8. juni 2009 #12 Skrevet 8. juni 2009 Aldri la dem vœre alene i badekaret. Mine er 3 og 5 år gamle, og dem har aldri vœrt alene bortsett fra 30 sekunder om gangen for å hente håndklede eller liknende. Du kan begynne å la barnet ditt leke med en vaskeklut med litt såpe på og fortelle henne at hun må vaske mage, arm eller liknende. Vi laget en sang ut av det ...Vakske mage, vaske arm, sett deg ned bla bla bla....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå