Gjest Tale30 Skrevet 21. februar 2009 #1 Skrevet 21. februar 2009 Hun er litt surklete i nesen, men det har hun vært helt siden fødselen. det kommer og går og helsesøsteren sa at det var normalt. Hun har også en hoste som jeg syns har blitt mer fremtredende de siste dagene. Det er en helt tørr hoste, høres liksom litt overflatisk ut. Men det er jo like fullt en hoste. Noen som vet om det er normalt at de hoster litt når de er så små? Og hva skal man i så fall gjøre? Er det noe som kan gå over av seg selv så lenge hun ikke har feber?
Gjest Skrevet 21. februar 2009 #2 Skrevet 21. februar 2009 Vet ikke noe om den type hoste som du beskriver, for mine har vært forkjølet når de har hostet ... uansett fikk vi fra flere leger beskjed om at babyer ikke skal ha hostedempende da hosten er en instinktivt styrt mekanisme for at barnet ikke skal kveles av slim o.l. i halsen, så det er en refleks man ikke vil "ta bort" med hostedempende.
Gjest Skrevet 21. februar 2009 #3 Skrevet 21. februar 2009 Glemte å si at jeg hadde ringt lege eller hs og spurt om den hosten. Med små babyer spør jeg heller en gang for mye og er på den sikre siden.
Gjest Tale30 Skrevet 21. februar 2009 #4 Skrevet 21. februar 2009 Ja, jeg får ringe helsestasjonen mandag Kan vel vente til mandag så lenge det ikke blir verre. Har to turer til volvat bak oss fordi problemene alltid oppstår i helgene når HS og fastlege er stengt og det har kostet oss 3000..
*Jej* Skrevet 21. februar 2009 #5 Skrevet 21. februar 2009 Hoster hun for at hun er forkjølet? Gutten min har hostet helt siden fødselen, han er 6 mnd nå. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det.. men det har vært når han har blitt litt for ivrig, og på en måte fått spyttet ned i halsen eller i vrangstrupen da. Dålig forklart, men håper du skjønner hva jeg mener. Og det har vært litt sånn tørr, overfladisk hoste. Spurte helsesøster om dette, og hun sa at dette var helt normalt, pga at lukkemuskelen ikke var helt utviklet. Nå er han blitt fokjølet, og jeg hørte med en gang at hosten endret seg, og han har på en måte litt stygg hoste, og man hører liksom at det er slim neddi halsen hans. Håper dette hjelper litt! Lykke til.
Gjest Tale30 Skrevet 21. februar 2009 #6 Skrevet 21. februar 2009 Det var det jeg lurte på.. om det var vanlig for småbarn at de hoster uten å være forkjølet. Hun hoster jo ikke når hun sover, men gjerne når hun nettopp har våknet og skal spise osv. Det kan godt være at hun hoster fordi hun blir ivrig ja. Skal observere henne. Men hun har ikke feber og er ikke slapp, og spiser mer enn godt nok, så det er i alle fall ikke noe jeg drar på legevakten med. Jeg lurte også litt på hvordan det var hvis så små barn faktisk blir forkjølet. Er dette vanligvis harmløst? Og skal man bare vente til det går over, etter konsultasjon hos lege selvfølgelig..?
*Jej* Skrevet 21. februar 2009 #7 Skrevet 21. februar 2009 Ja, helsesøster sa at noen barn hoster uten og være forkjølet. Nettopp pga denne lukkemuskelen som ikke er utviklet. Ja, du kan observere litt og se om hun hoster når hun blir ivrig og det virker som hun får litt spytt i vrangstrupen på en måte. Så lenge hun virker frisk ellers så. Du kan jo nevne det for helsesøstra neste gang du skal på kontroll med jenta. Her er gutten forkjøla, og han er tett i nesen og hoster litt som sagt. Men det er ikke noe jeg har dratt til lege med. Nå var vi tilfeldigvis på 6 mnd kontroll med han (denne kontrollen er jo med lege) nå på torsdag, og jeg nevte det med forkjølesen, men det var ikke noe han brydde seg spesielt om. Han sa at det var normalt for småbarn og bli forkjøla, og at dette var vanligvis noe som gikk over av seg selv. Men man må jo alltid følge med om det blir verre. Jeg tenker som så at så lenge barnet spiser, sover og oppfører seg som normalt ellers, drar jeg ikke til lege med litt harmløs forkjølelse. Hvis noe av dette endrer seg, vil jeg selvfølgelig vurdere å ta han med til lege.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå