Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Huff huff og atter huff!!

Livet mitt falt i grus i dag.

Fikk brev fra nav en mnd før jeg skal ut i perm at jeg ikke har rett på sykepenger lenger, fra desmber da, altså tilbake i tid.

Jeg har vært mye syk pga en kronisk sykdom jeg har, og med en gang jeg fant ut at jeg var gravid bet jeg tenna sammen og klarte å holde meg på jobb i 3 mnd før jeg ble sykemeldt pga svangerskapsrelaterte plager. Jeg har jobba de dagene jeg har klart, men har bare blitt værre og værre. bekkenløsning/ryggproblemer og plager fra min kroniske sykdom.

Altså har jeg fått lønn fra arbeidsgiver i 3 mnd uten egentlig å ha rett på dette i og med at de har forskudsutbetalt dette, og jeg vet jo ikke om jeg nå har rett på permisjonspenger??

Må jeg tilbakebetale penger til arbeidsgiver?

Huff... 1000 spørsmål og ingen mulighet til å få noe som helst svar før mandag. prøvde å ringe nav etter at jeg åpna posten i dag, og etter 30min ventetid var det lite hjelp å få der...

Her har tårene trillet fritt i hele kveld, trodde faktisk at når jeg var sykemeldt på grunn av svangerskapsrelatert sykdom så var det noe helt annet enn ellers, men det var vist ett fett for nav... hvorfor må man da krysse av for svangerskapsrelatert på sykemeld?

Jeg har jo også vært mye 50% sykemeldt av denne perioden, men dette teller vist som fult sykemeldt. blææææ!!!

Hvordan skal man vite alt dette? det er ikke så enkelt å finne ut av på nettsidene deres, men men er vel likefult min feil også i og med at jeg ikke har fulgt med godt nok og ikke sittet flere timer i tlfkø hos nav å spurt spørsmål jeg ikke viste jeg skulle spørre.

Arbeidsgiver må vel også hjelpe til å følge med dette?

Må bare få ut litt frustrasjon her, heldigvis begynner jeg å få roet meg litt men føler at dette var det siste jeg trengte nå, har liksom nok tanker i hodet i og med at fødselen nærmer seg.

Har noen andre vært i en lignende situasjon eller evt har noen erfaringer som kan hjelpe meg?

Velger å være anonym da dette er svært vanskelig og personlig.

T

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139681193-hj%C3%A6%C3%A6%C3%A6lp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det krysses av for svangerskapsrelatert for da slipper arbeidsgiver å dekke de 16 første dagene av sykepengene (som de ellers gjør)

Arbeidsgiver burde følge med på dette og jeg trodde Nav varslet arbeidsgiver og deg når man nærmet seg en maksgrense.

jeg mener selv det er håpløst om de ikke gjør det.

Det er desverre slik at nav ikke bryr seg om du er delvis eller helt sm og de skiller ikke på graviditet og annen sykdom

Du må bare få til et møte med dem

Lykke til. Skjønner du er fortvilet

Ja desverre tror jeg ikke nav kommer til å rikke på en finger for å gjøre noe enklere, skal ta ett møte med arbeidsgiver på mandag og få en løsning på dette. Det er jo av begges intresse å finne en løsning som er gunstig for meg og dem. Jeg har jo vist at jeg er villig til å jobbe så mye jeg kan med å ha redusert sykemeld i perioder osv så håper de kan se litt positivt i at jeg er villig til å jobbe så mye som mulig.

Ting ser heldigvis litt bedre ut etter en natt med søvn (ja jeg fikk sove til slutt)

snakket med litt familie og de mener ting vil løse seg, så godt å ha litt støtte i allefall.

Får bare prøve å ikke tenke for mye på det.

Tror jeg uansett oppfyller kravene til å ha ha hatt jobb 6 av de 10 siste mnd og får permisjonspenger. (selv om jeg har vært litt sykemeldt disse mnd) Det er det viktigste for jeg aner ikke hvordan det skal gå med den lille om vi ikke har rett til dette.

Vi får se på mandag...

Skjønner godt at du er lei deg og fortvilet.

Men hver gang du har vært sykemeldt så har du krysset av på en egenerklæring (denne grønne delen)

Da må du hver gang krysse av på at du har lest bak på den delen.

Der står alt det du mener du ikke har fått informasjon om. Det står hvor lenge du har rett på sykepenger og at det også er ditt ansvar å følge opp.

Så det skal ikke være nødvendig å ringe NAV om dette, da du selv har krysset av på at du har lest det.

NAV har taushetsplikt ovenfor din arbeidsgiver så de kan ikke informere de om det. Men arbeidsgiver burde jo fulgt med på antall dager du er sykemeldt.

Om du må betale tilbake er en avtale du må gjøre med arbeidsgiver. NAV utbetaler aldri sykepenger utover maksdato.

Her er lovverket helt klart og det finnes ingen unntak.

Håper du finner en løsning med arbeidsgiver og at du har opparbeidet deg retten til foreldrepenger.

Lykke til!

Ja vet dette er min feil at jeg ikke har fulgt med sikkelig. Jeg har vært klar over at om man er sykemeldt i ett år må man jobbe 26 fulle uker for å nullstille dette. Men trodde helt ærlig at når det ikke var for min kroniske sykdom men for svangerskapsproblemer så var det noe annet... jeg har tydeligvis missforstått alt.

Har gått med nærvene ute i fingertuppene hele helga nå, prøver å tenke på alle mulige utfall av dette og håper virkelig jobben er greie og vil finne en løsning sammen med meg. Jeg har jo uansett vært for syk til å kunne jobbe og kan forsatt ikke jobbe 100%

Har aldri vært i en sånn situasjon før, pleier alltid å ha alt sånn under kontroll, bare tanken på å måtte være "fattig" er helt absurd.

Krysser fingrene for at jeg finner en løsning med jobben og slipper å forholde meg så mye mer til nav.

Takk for støtten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...