Gå til innhold

nikotintyggis??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om jeg burde skrevet dette innlegget på snartgravid,men jeg prøver meg her:)

Som dere sikkert skjønner er jeg ikke gravid ENDA ,men sanart håper jeg:)Jeg sluttet å røyke for 3 mnd siden(jippi) veldig stolt av meg selv siden jeg har røyket siden jeg var 16 .(er nå 30)men jeg tygger ett par av disse nikotintyggisene om dagen,å skal også slutte med det.Men er det noen som vet om deisse tyggisen er skadelig for fosteret? Skjønner jo at nikotin ikke er bra,men kan liksom ikke se at det er så mye dritt i de som i faktisk å inhalere det å røyk er det jo både tjare å arsenik i...

Takk på forhånd

• 2 uker senere...
Skrevet

hei :) jeg er selv gravid og tygger nikotin tyggis nå....snakket med apoteket om dette og de sa at det er ikke helt bra,men mye bedre enn å røyke!

klarte ikke slutte med nr 1, men er fast bestemmt denne gangen :)

lykke til :)

Skrevet

Heller tygge nikotintyggis enn røyk, enig ;-) Dersom det er det som skal til for at flere skal slutte å røyke er jeg helt klart FOR det! Og man slipper de andre skadelige stoffene som man inhalerer ved røyking. Så kutt ut røyken, og tygg i vei! Det beste er jo å holde seg unna tyggisen også, men dersom dette gjør en mer motivert til å slutte og gjør det gjennomførbart er jo fordelene her større enn å fortsette å røyke. Håper du klarer det, lykke til! :-)

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg har undersøkt dette med nikotinpreparater og ikke helt fått noe helt klart svar. Jeg har ikke klart og stumpe røyken helt, og skulle gjerne brukt tyggis.

Jeg leste om nikotinerstatning og i felleskatalogen står det at gravide ikke kan bruke dette da det er syntetisk nikotin og inneholder høyere doser enn ved røyking....

Jeg er usikker da det er mange andre stoffer som barnet da ikke får i seg.

Skrevet

Jeg snakket med legen min om dette og hun sa at både plaster og tyggis er bedre enn sigaretten, da det for det første er et steg på vei mot å slutte, og for det andre ikke inneholder alle de andre skadelige stoffene. Tyggis er bedre enn plaster da du ikke får i deg doser hele dagen.

Samme står i røykeslutt brosjyren for gravide fra helsedirektoratet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...