mayaya Skrevet 20. februar 2009 #1 Skrevet 20. februar 2009 Jeg har nå gjort ferdig 2 ermer og bolen. Så skal det settes inn på samme pinne.. Men hvilken vei? Kan det bli feil? Og det med raglanfelling... det skjønner jeg ikke :-s Hehe, blir det en genser av dette?? :-p
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 20. februar 2009 #2 Skrevet 20. februar 2009 er det felt under arm og til arm i bolen? isåfall setter du det med fellingen inn mot hverandre.
Miss Foster Skrevet 20. februar 2009 #3 Skrevet 20. februar 2009 Det går ikke an å gjøre det feil - slapp av. Nå vet jeg ikke hvor du er på bolen men rekner med at du nå har kommet til siden av bolen? Da tar du det ene ermet og strikker inn. Du begynner med å strikke inn den første masken (som kommer etter de 11 du nå har felt) så strikker du over hele ermet på pinnen, fortsetter på bolen til neste side, og gjør det samme med det andre ermet. Og da er det bare å strikke ivei igjen. Det kommer til å være veldig vanskelig de første rundene, maskene vil være veldig stramme, men etter noen runder så går det greit igjen.
mayaya Skrevet 20. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 20. februar 2009 Ja, er felt både her og der Så da svipper jeg bare innpå ermene da? men ene skal jo midt på, på en måte.. skal jeg bare svippe over fra ene siden av rundpinnen til andre enden da, eller?
Miss Foster Skrevet 20. februar 2009 #5 Skrevet 20. februar 2009 Ja og så klart som Tinerbelle sier, vi rekner med at du også har felt masker på sidene i bolen. Når du nå strikker ermene inn på bolen vil de felte maskene på ermene vende nedover mot hvor de felte maskene på bolen er - slik at du får et hull i armhulen - dette syes igjen når du er helt ferdig.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 20. februar 2009 #6 Skrevet 20. februar 2009 skal du ha en erm midt på? fnis.. du må nå bestemme deg for at ermene skal sitte i siden tror jeg. hehehe. om du er midt på må du strikke deg frem til der det er felt for ermen da.. sikkert 10 masker eller noe, også må du sette inn ermen og strikke deg videre. selv skifter jeg nesten alltid pinne her da til en lengere rundpinne og da er det jo bare å tre ermene inn der hvor hullene er også begynne å strikke.
mayaya Skrevet 20. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 20. februar 2009 Oi, strikke de over? Jeg svippa de bare over jeg nå... hihi... begynne på nytt der da Det står i oppskrifta; Sett m inn på en rundp i denne rekkefølgen: Bakstykket, ene ermet, forstykket, andre ermet = i alt 236 m. Sett et merke i alle 4 sammenføyningene. Fortsett rundt med glattstrikk og fell samtidig til raglan 1 m på hver side av merkene ved å strikke 2 m r sammen etter hvert merke og 2 m vridd r sammen før. Strikk 1 omg uten felling. Fell videre raglan annen hver omg til det står igjen 41 m på fostykket = i alt 13 fellinger. stikk fra til trådskiftet og klipp av tråden GGGAAAAHHHH??
mayaya Skrevet 20. februar 2009 Forfatter #8 Skrevet 20. februar 2009 Ikke midt på da, men midt på pinnen nå, blir liksom der det starter forstykke eller bakstykke eller hva det nå er :-p Nå skjønner jeg ikkno lengre :-o
Miss Foster Skrevet 20. februar 2009 #9 Skrevet 20. februar 2009 Du kan godt tre alt over på en rundpinne og så strikke, jeg pleier å strikke stykkene på. Du kan ikke ta feil, ermene skal på der du har felt masker på bolen. Raglanfelling er lett, gjør akkurat det som står i oppskriften, så får du se etter noen runder at det blir felling slik som på bildet du har av genseren.
mayaya Skrevet 20. februar 2009 Forfatter #10 Skrevet 20. februar 2009 hehe, jeg skal prøve! men hva er 2 m vridd r?
Miss Foster Skrevet 20. februar 2009 #11 Skrevet 20. februar 2009 I stedet for at du tar pinnen (den til høyre) opp på fremsiden (som normal strikking) så tar du den ned på baksiden av venstrepinnen og i maskene og trekker tråden igjennom - hehehe - vet ikke om det ble enklere å forstå..?
Miss Foster Skrevet 20. februar 2009 #12 Skrevet 20. februar 2009 sjekk linken jeg sender deg nå - der ser du bildet av hvordan gjøre det. http://www.pinnsvindesign.no/strikkeskole.htm#Vridd%20rett
Gjest mphs Skrevet 20. februar 2009 #13 Skrevet 20. februar 2009 Du tar pinnen gjennom to masker på baksiden(ikke forsiden som ellers) og strikker tråden inn fra baksiden. http://www.pinnsvindesign.no/strikkeskole.htm#Vridd%20rett
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 20. februar 2009 #14 Skrevet 20. februar 2009 går greit om du har svippa de over altså!! ikke noe problem det. har du starten av strikketøyet ditt midt bak på ryggen eller forran? går også greit, men tips til neste gang er å anse det som siden av strikketøyet ditt. så da bruker du det som ene sidemerket også teller deg halvveis rundt fra starten. skjønner? da får du alle fellingene eller økningene under ermen langs siden på bolen om du skjønner.
mayaya Skrevet 20. februar 2009 Forfatter #15 Skrevet 20. februar 2009 Dere er SÅ greie med meg :--D Tuuuuusen takk!!!! Nå er alle m over på en pinne. Skal jeg strikke rett nå da, og felle allerede i første runde? Hvis jeg får til detta her, skal jeg jammen strikke ti gensre på rappen, til jeg kan det!! Hehe...
Miss Foster Skrevet 20. februar 2009 #16 Skrevet 20. februar 2009 Jeg pleier å strikke en runde rett først før jeg begynner med fellinga, fordi de første rundene er så j.... harde. Men det er ikke noe i veien for at du kan begynne å felle med en gang. Du må nå i hvertfall legge ut et bilde av genseren etterpå så vi får se hva vi har vært delaktige i )
mayaya Skrevet 20. februar 2009 Forfatter #17 Skrevet 20. februar 2009 Ja, jeg er på siden nå ja, har svippa over alt sammen og er tilbake ved starten nå, altså ved fellingen under armen (foran eller bak vet jeg ikke :-p ) hvorfor skal jeg telle meg rundt? Skal jeg ikke felle før og etter disse merkene? Nå strikker jeg en runde rett først iallefall. Klart jeg skal legge ut bilde :-D
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 20. februar 2009 #18 Skrevet 20. februar 2009 er vel greit om ermene henger på før du begynner å felle. står det ikke noe om det i oppskriften? husker at det står i mariusgenseroppskriften min at jeg skulle strikke 4 omg før jeg startet fellingen iallefall.
Miss Foster Skrevet 20. februar 2009 #19 Skrevet 20. februar 2009 Du trenger ikke telle deg rundt - du har merkene - det er de som er utgangspunket for fellingene, du skal bestandig felle på sidene av merkene. Har ikke noe å si om du ikke vet hva som er foran og/eller bak - det velger du etterpå når du skal begynne med halsen )
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 20. februar 2009 #20 Skrevet 20. februar 2009 hehe ikke nå, men neste gang du strikker evt. trodde du liksom hadde starten midt forran eller bak. du vet der den løse tråden henger nederst? ignore me! hehe.
mayaya Skrevet 20. februar 2009 Forfatter #21 Skrevet 20. februar 2009 Ja, den tråden, den er nå midt under ene siden, den..... Om den skal eller ikke ;-p
Miss Foster Skrevet 20. februar 2009 #22 Skrevet 20. februar 2009 Flink pike - da er den nøyaktig der den skal være ) Etterpå må du strikke en bukse til genseren )
mayaya Skrevet 20. februar 2009 Forfatter #23 Skrevet 20. februar 2009 Hjelpes :-o Ja, da har dere iallefal arbeid! hihihi......... For ikke å snakke om at jeg skal strikke en ape som skal sys på :-o
Shauri Skrevet 8. oktober 2009 #24 Skrevet 8. oktober 2009 Drar opp en tidligere tråd her. Driver å strikker en jakke for første gang, og skal til med raglan nå. 1) Feller jeg på ermene før jeg skal sette de inn på bolen, eller NÅR jeg setter de inn på bolen? Sånn jeg forstod oppskriften er det sistnevnte (skal felle 7 masker i begge "ender" av ermene), og jeg har prøvd dette nå, men synes det ser så rart ut - og fryktelig vanskelig å få strikket neste omgang over ermene pga det blir så stramt. 2) Har jeg satt ermene riktig innpå dersom jeg ser den rette siden både på bolen og ermene samtidig, eller burde de være vendt mot hverandre? Trodde raglan skulle være så enkelt jeg, er jo det alle sier! Men kjente i dag at gravidhormonene og strikke-frustrasjon IKKE går godt overens!
mayaya Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter #25 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg feller før jeg legger fra meg ermene for å strikke bolen iallefall Og ja - første rundene er STRAMME! Men det går! Rettsiden ut av alle deler ja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå