Gå til innhold

Vogn som er god på vinterføre?

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart bli mamma, og ser etter en vogn som er god på vinterføre også.

Liker å gå tur sommer som vinter, og ønsker en som jeg kan bruke selv om det snør.

Barnehagen ligger desuten ett stykke unna hjemmet.

Noen som har erfaring på vinterføre, pluss OG minus ang. din vogn motas med et stort takk :-)

Fortsetter under...

Om du ikke skal ta vogna mye/ofte inn og ut av bilen, så synes jeg Emmaljunga Edge Duo er en fantastisk vogn på vinteren!! Jeg bor i Tromsø, og bruker vogna til andremann nå. Her oppe i Tromsø så er Emmaljunga markedsleder(det ser slik ut i alle fall!!)

Fordi:

- bagen er dyp og stor, god plass til baby med pose og slike vinterting

- lun og polstret bag

- fjæring i understellet og luftfylte hjul

- 4 hjul og veldig stødig å trille

- stor og solid som gjør den trygg å trille

- utrolig praktisk med sportsunderstell som har bremser på begge sider(supert på trang buss)

- håndtaket kan dras over på den motsatte siden( i tilfelle sol eller vind inn i vogna)

- veldig praktisk bag som lett kan klipses av og det er vuggefunksjon på den

- integrert insektsnett

- sportsdelen er også veldig god, og du kan bruke vogna til du ikke trenger vogn mer.

Negative ting:

- tung å ta inn og ut av bil

- regntrekket som fulgte med var ikke så bra etter to ganger. Kjøpte Tullsa sitt og er kjempefornøyd med det.

city crossen til emmaljunga er helt genial.. jeg klarer å ta den inn og ut av bilen uten problemer.. pluss at vi må ha understeller bak i baksetet. så da må jeg liksom manøvrere den. selv da er den lett :D

helt super på vinterføre.. suser bare rett frem. den svinger lett..

jeg er så fornøyd med den at jeg ikke kan sette opp pluss og minus. er bare pluss med den :D

Jeg har Brio kombi - ingen poppisvogn, men super på vinterføre! (bor i Nordland)

Positivt:

- praktisk med bag som kan tas ut, den har vi brukt MYE utenfor vogna!

- stabil og stødig, super på vinterføre!

- skjermer godt for vind og vær (har sammenlignet med en Emmaljunga duo)

- billig

Negativt:

- tar stor plass i bilen (men fakrisk ikke større enn en gjennomsnitts Emmaljunga)

- ikke vendbar sportsvogndel (må snu hele delen rundt, ikke bare snu håndtaket)

- bagen er ganske liten siden det er en kombivogn. Voksi classic blir for stor, vi bruker lammeskinnspose, det er perfekt. Tror også Voksi urban vil passe bra

- ganske tung, men ikke tyngre enn sammenlignbare vogner

- varegreia under vogna samler opp ganske mye snø, det hadde vært bedre med en metallkurv, egentlig...

På vinterføre vil jeg vel egentlig anb 4hjul. Trenger bare å lage 2 spor, mens 3 hjulingen jo må lage et eget spor til hvert jul.

Jeg bor i Tromsø og har Teutonia Prestige. Veldig fornøyd med denne. En liten og nett 4hjuling som ikke er spes tung. Tror den er blandt de letteste med 4hjul. Jeg synes det med vekt er veldig viktig. Spes hvis det er mye bakker der du bor. Jeg har en Easywalker også og den er enda lettere enn Prestigen, og må si den er fantastisk trillekomfort. Kan bare tenke meg hvordan det er med en vogn som er 6kg tyngre enn Teutonia Presige. Tror emmajunga er såpass mye tyngre.

Hadde fashionbagen til babyperioden og den er forsåvidt ganske liten,men min jente brukte den i 9mnd. Hun er født i feb, så det var jo ikke posetid da hun var på det største.

Ser en over her sier at Emmajunga er markedsleder her i Tromsø, og det tror jeg nok stemmer, men om det er fordi den er den alle beste vogna eller fordi han mannen på reflex(som nermest har monopl på babyutstyr her) er en racer på å selge emmajunga vet jeg ikke. Hvis man absolutt ikke ønsker en stor tung vogn er det nesten problematisk å handle hos han. Har man ingen formening før man kommer ender man nok ofte opp med emmajunga.

For all del det er sikkert en veldig god vogn, og det er ikke galt av han å anb dette, men det finnes andre kriterier enn solid og robust.

Annonse

Jeg har ingen erfaring med barnevogner fra før, men har valgt TFK Joggster Twist. Den er lett og relativt liten sammenslått og jeg ser at de med de tunge 4hjulingene faktisk har en utfordring på vinterføre! Den er tung å dytte på dårlig måkte fortau og skal man over gaten og gjennom snøhauger, så blir det forferdelig tungt. Ja, de er sikkert stabile, men man holder da i de? Dessuten blir det 4 spor, og ikke 2 med en 4-hjuling. TFK'en har også høyere bakkeklaring enn Emmajlunga, f.eks.

Med en lettere vogn, og der framhjulet også kan låses, så innbiller jeg meg at den er enklere å drasse med rundt på vinter'n. Bag'en på TFK'en er også en av markedets største. Med stormtrekk så blir den uansett tett og fin om det skulle blåse opp.

Jeg går også mye tur, og vognen må også fungere i ulendt terreng. En tung 4-hjuling hadde der vært fullstendig håpløs. Store hjul er også et definitvit pluss, både i ulendt terreng, og på vinteren.

Emmaljunga Citycross med citybag!!

Super på snø, is, grus, asfalt, skogsveier!!!

Har hund, så går tur overalt med vognen!!

Den er lett og liten i str. Men invendige mål i bagen er stort sett likt som de større vognene! Så de er romslig! Punkteringsfrie hjul som kjører veldig lett på snøen og isen nå:). Blir veldig liten når du slår den sammen, og er lett å slå sammen. Jeg tar den mye ut og inn av bilen, og det er ikke noe problem!!! Den er lett!!

Vi har hundebur str medium bak i bagasjen, men vognen får fint plass ved siden av det!! :)) (volvo 850).

Anbefaler deg å gå i butikken og prøve den! Den er også meget fin med sportsvogndelen på, som kan bestilles i annen farge enn bagen;).

Kan snues i begge retninger.

Anbefaler uten tvil 3 hjul med luftdekk på skikkelig vinterføre. Har bodd i Finnmark og har hatt mange vogner, både med 3 og 4 hjul. Det er bare tull dette med at tre hjul er et spor mer å brøyte, de kommer seg mye lettere fram når det er mye snø, du kan til og med løfte opp bakenden og trille på bare et hjul over den verste snøen.

Vi er kjempefornøyde med vår Bugaboo Cameleon med vinterhjul!

vi elsker vogna vår sommer som vinter. Den er nett og god og har så mange finesser vi er glade i. Har en OTH også som vi er veldig misfornøyde med og som skal selges.

Vi bor i Oslo og opplever nå en rekordsnørik vinter. Bugaboo'en har klart seg supert, og det var ikke forventet! Det var virkelig et stort pluss som legges til på jubellista!

vognen blir veldig liten i bil og er absolutt ikke tung og slitsom å ta ut og inn. vi gjør dette flere ganger daglig nå pga kjøring til barnehage.

Jenta vår sover supert i vogna. Hun foretrekker denne når OTH'en og Bugaboo'en står ved siden av hverandre. Hun nærmer seg to år og er ganske stor. Vi trodde vogna ville bli liten til henne nå, men hun ligger og sitter fortsatt godt.

bagen er stor og god og kalesjen er lunere enn den ser ut til. Bagen og sportsdelen er veldig enkle å klikke av. Bagen har en super bærebøyle som gjør at du kan ha den innpå armen når du bærer. Vi bodde i 3. etasje da vi bruker bagen og en var superenkel å bære opp. da jenta vår var mindre brukte vi bøylen på sportsdelen også. Vi snudde henne fra bakovervendt til forovervendt med å enkelt klikke av sportsdelen, løfte den rundt og sette den opp stengene som de sitter fast i. Vi gjør fortsatt dette avhengig av vær og hvilken vei hun ønsker å sitte. Vi syns dette er et kjempepluss. Hun liker best å sitte mot oss og prate, men innimellom vi hun kikke ut eller slippe å ha sol i øynene når hun skal sove.

Har faktisk ingen minuser med vogna!!!!

Takk for alle innlegg - kom gjerne med flere råd og erfaringer!

Var å prøvekjørte Bebe confort Higt trek i dag, må innrømme at jeg likte den vognen.. vi er ganske høye vi som skal trille, og det var god plass til matvarer. Meeen den er rå dyr...

Annonse

Vittig, jeg har også oth og bugaboo og har helt omvendt erfaring av hun over. Bor også i Oslo. Syns Bugaboo er virkelig dårlig på vinterføre og forsovidt også alle andre underlag enn jevn asfalt, selv med vinterhjul, dette pga at knekken på håndtaket, eller mangel på sådan, er helt håpløs for trillekomforten. Vogna er også så liten at man ikke får plass til mye barn og vinterpose i sportsdelen og kalesjen er dumt laget så den kræsjer barna veldig fort i. Syns derimot OTH er super på vinterføre og den har utrolig god kjørekomfort. Ulempen med denne er at den tar veldig stor plass i bilen da den blir lang sammenlagt, ellers syns jeg dette er den absolutt beste vogna jeg har hatt.

Brio Sing. Den likner litt på bugabooen, men har svingbare hjul foran er like store som vinterhjulene på bugabooen. Vi har OTH også, og synes de er like gode på vinterføre. Men jeg foretrekker Singen fordi jeg kan ha barnet vendt mot meg. Ikke er den så himla dyr heller.

TFK uten tvil! en ting jeg fant ut da jeg hadde Simo, det var ikke mye som skulle til før stål-kurven under bremset veldig om det var mye snø, mens kurven under på TFK er av stoff og vil ikke være til hinder ved mye snø... Er storfronøyd med vogna og har bare positivt å komme med om den! :-D Den var generelt MYE lettere å trille i mye snø enn 4-hjulingen! ;-)

Jeg har simo kombi, og synes overhodet ikke denne er tung og fæl på vinterføre. Ei heller synes jeg stål-kurven under bremser (faktisk noe av det dummeste jeg har hørt). De fire lufthjulene gjør at vogna triller som en drøm, selv om det er mye snø. Anbefales på det sterkeste, jeg kommer aldri til å trille noe annet på vinterføre!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...