Gå til innhold

Hypospadi...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei...

Noen her inne som har sønner med hypospadi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, gutten min skal opereres når han er ca et år. Blir vel i mai eller juni...

• 2 uker senere...
Skrevet

Ja, vår gutt skal også opereres ved ettårsalder, til sommeren.:)

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hei! Gutten vår på 3 år ble operert på torsdag, og nå er det mandag. Går veldig fint egentlig. Han har kateter i tissen, så det konstant kommer tiss ut. Fungerer veldig greit, det eneste som er grusomt er de blærekrampene han får pga katetere. Da får han store smerter.

Skrevet

hvis han er plaget av mye blærspasmer så ring vakthavende plastikk kirurg på avdelingen han ble operert på og hør om han kan få medisin (husker ikke navnet nå på stående fot) mot dette. Så blir det sikkert litt greiere;) Evt hør om dere kan komme inn og de kan forsøke og manipulere katateret litt slik at det ikke ligger og irriterer på blæreveggen. Han kan nok få litt dormicum så han ikke blir så stresset.

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei

Jeg har selv blitt operert for hypospadi, og det har gått veldig bra.

Er nå 34 år, og har igrunn hatt lite eller ingen problemer.

Bortsett fra litt usikkerhet og grubling i tenårene, så har hypospadien ikke vært noe tema. Jeg ble operert helt først på 80-tallet, og med den teknikk og erfaring som finnes i dag, vil jeg tro at oddsen for et bra resultat er bedre i dag enn for 30 år siden.

Det er nok viktig at du er der for å svare på spørsmål fra gutten din når han blir større. Tror nok det er viktig å være åpen om det, men jeg tror det er en god ide å ikke spre opplysninger til fler enn de som høyst nødvendig trenger å vite. Jeg hadde nok ikke hatt det godt i oppveksten om jeg hadde blitt mobbet av de andre guttene(og for den saks skyld jentene) for at det var noe feil med tissen min. Det kan nok sette dype arr i sjelen. Vi gutter er nok såre på det området.

Men det er ingen grunn til bekymring. Jeg har ikke lidd noe av denne "lidelsen" bortsett fra selve operasjonen, men når den er over, så ligger livet foran deg og gutten din!

Lykke til.

• 2 uker senere...
Skrevet

Takker Dufus for fint svar!

Sønnen min er straks ett år og tid for operasjonen nærmer seg. Gruer meg litt, men det skal bli veldig godt når operasjonen er overstått! Jeg tenker litt på hvordan det vil se ut etterpå. Blir det mye arrvev? Kommer alt forhuden til å fjernes eller bare deler av den? Vil det vise godt at han er operert?

Og funksjonelt, hva med sex -vil det kunne bli noen problemer her? Lurer også på om en med hypospadi vil ha en noe mindre penis enn andre? Hva med skjevhet/krumninger?

Slik jeg har forstått vil penisen få et noenlunde norrmalt utseende, bare at han vil se omskjært ut? (Jeg ser da også en del fordeler med å være omskjært også... Med tanke på renslighet vil det vel f.eks være enklere?)

Om Dufus eller andre med erfaringer ønsker å svare blir jeg veldig takknemlig:-) Skjønner at dette kan være et noe vanskelig tema fordi det innvolverer noe som i grunnen hører privatlivet til.. men som mor vil en jo gjerna ha svar på alle sine grublerier og bekymringer...

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei Nesly!

Så fint at du fant hjelp i svaret mitt.

Ser at du lurer på hvordan det vil se ut etterpå.

Jeg kan vel stort sett bare svare på bakgrunn av egen erfaring.

Jeg vet at det var en annen gutt i klassen under meg på barne/ungdomsskolen som også var operert i tissen. Regner med at dette var Hypospadi. Vi hadde gym sammen, og jeg vet at utseendet på tissen hans ble kommentert. Han så omskjært ut. Selv har jeg ikke fått noen kommentarer på mitt utseende. Jeg har heller ikke blitt omskjært. Tror ikke det er nødvendig med omskjæring hvis du ikke vil, men det vet nok legen mer om. Jeg har forhuden i behold, men kan merke at det er noe mer forhud på oversiden enn på undersiden. Arrvev har jeg aldri hatt.

Det er nok litt avhengeg av operasjonen(og graden av hypospadien?) om det vil synes godt eller ikke. Mulig at jeg har vært heldig.

Det overrasket meg litt å lese flere innlegg her inne at mange mente størrelsen på "utstyret " så mindre ut enn hos andre.

Jeg har selv vært veldig fornøyd med egen størrelse.

I puberteten utforsker gutter sex, måler og sammenligner.

Jeg var intet unntak, og husker at jeg faktisk var større enn de jeg sammenlignet meg med. Gjennomsnittslengde ligger vel på ca 13-15cm, og jeg havnet til slutt på ca 18.

Jeg hadde noe krummning av penis nedover ved reisning, men dette ble nesten borte i løpet av puberteten(13-17år?) og det er nå heller en svak krummning oppover ved reisning, noe som jeg tror er ganske vanlig.

Sex har aldri vært noe problem. De første jentene jeg hadde sex med, ga ikke uttrykk for at jeg så annerledes ut. Jeg fikk heller positive kommentarer ang. størrelsen. Jeg var sammen med samme jente i 8 år, før jeg fortalte henne om at jeg var operert. Hun hadde ikke lagt merke til noe "unormalt" ved meg, og ingen av oss tenkte noe mer over det senere heller.

Det er så mange variasjoner i størrelse og utseende på peniser der ute, og med dagens teknologi og flinke kirurger tror jeg at de fleste som blir operert for Hypospadi i dag ender opp med et resultat som vil ligge innenfor "normalen".

Det er nok viktig å være forsiktig og følge alle forhåndsregler etter operasjonen for å sikre et best mulig resultat. Men dersom du følger legens anbefalinger og pleier sønnen din den første tiden, er jeg sikker på at det ikke er noen grunn til bekymring!

Er det mer du lurer på, så ikke nøl med å spørre.

Bare hyggelig å kunne hjelpe!

Skrevet

Hei,

Jeg svarte som nummer to i tråden. Gutten min ble operert i juni, og jeg må si jeg synes det var ganske fryktelig. Tissen hovna veldig opp og så ut som en plomme (både i størrelse og farge). Han fikk veldig mye smertestillende en hel uke. Men så lenge han fikk smertestillende så gikk det greit med kateter og sånn. Han lekte som vanlig og var en blid gutt. Hevelsen hadde gått helt ned og såret grodd etter ca 3 uker. Min gutt har ganske alvorlig grad av hypospadi med urinrørsåpningen langt nede og veldig krum tiss. I denne operasjonen har de kun rettet ut tissen. Det har ført til at urinrørsåpningen kom enda lenger ned og forhuden har blitt strukket opp sånn at penishodet alltid ligger godt synlig. Det ser veldig rart ut egentlig,men han skal opereres på nytt om et halvt år for at de skal lage urinrør. Så utseende vil nok endre seg igjen da. Vi har fått beskjed om at han helt sikkert kommer til å se omskjært ut.

Skrevet

Heia

Takker nok en gang for svar..:)

Da vi var på kontroll på plastiskkirurgen sa legen at gutten min etter operasjonen vil få et omskjært utseende. Nå blir det alikevel ikke denne legen som skal operere (er blitt henvist Haukeland) så jeg er da litt spent på hva legen der oppe sier. Er litt i tvil om hva jeg skal si dersom de spør oss om hvor mye av forhuden som skal bevares. Har du noe syn på dette? I utgangspunktet tenker jeg at det er best å bevare mest mulig slik det er naturlig, men tenker også om det kan se mer "symmetrisk" ut å ta bort mesteparten/ alt siden forhuden på en måte er spaltet (mangler) under.

Når det gjelder størrelsen kan det være at mangelen på forhud gir en "illusjon" om at tissen er noe mindre, men at den i realiteten ikke er det. I tillegg tenker jeg at siden den er noe krum og stram på nedsiden kan det hende at deler av den blir skjult "innover"; (men vil være normal størrelse ved eregert tilstand). Dette med størrelse er ikke noe jeg bekymrer meg mye for. Men kan tenke meg at det i pubertetsårene kan komme til å fokuseres en del på, som du sier med måling og sammenligning etc..

Godt å høre at sex aldri har vært noe problem for deg, både funksjonelt og emosjonelt. Det siste jeg vil er at sønnen min skal ha komplekser for dette her, og vil ha problemer med det med tanke på en fremtidig partner. Samtidig tenker jeg at som du sier, alle er forskjellige, og det er faktisk veldig mange som i dag er omskjært. -Og; en fremtidig partner som er verdt å spare på for min sønn bryr seg overhodet ikke om sånn...

Et lite spørsmål til: Under operasjonen vil de konstruere et nytt (eller forlengelse av) urinrøret. Hva med strålen, er den som hos andre? Noen problemer ift vannlatning? Hva med risikoen for fistler etc? Håper selvfølgelig oddsene er lave for at han behøver en ny operasjon...

Skrevet

Hei og takk for oppdatering.. greit å forberede oss, vi som fortsatt venter på operasjon..

Må innrømme jeg blir litt bekymret siden du sier han hovnet slik opp.. Men godt de var rause med smertestillende og at han ikke var så veldig smertepåvirket i etterkant.

Kan jeg spørre om hvilken sykehus dereopererte på? Hvor mange døgn var dere innlagt? Og hvor mange mnd var gutten din ved opr.?

Klem til deg og din lille:)

Skrevet

Hevelsen gjorde at det så veldig stygt ut, men gutten var jo glad og fornøyd så det kan jo ikke ha gjort vondt hele tiden.

Han var 12 mnd og var innlagt i 8 dager på St.Olav. Men vi bor veldig langt unna så hadde vi bodd nærmere hadde de kanskje sendt oss hjem tidligere.

Bare å spørre hvis du lurer på noe mer. Send meg gjerne en pm.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei igjen!

Vannlating går greit. Strålen min er heller tykk og kort. Siden strålen ikke er tynn er det vanskelig å "få opp trykkrt", så jeg scoret dårlig på lengdetissingskonkurranser( noe som jo forekommer hos gutter tidlig i tenårene)

Jeg føler at jeg har mindre presis stråle, og må bruke mer tid på å sikte når jeg står og tisser på vanlig WC. Men igjen er dette ikke noe som jeg eller andre har hengt seg opp i. Den andre gutten jeg kjenner til fra barneskolen, hadde det nok heller motsatt. Tynn stråle, litt mer som en høytrykksspyler, så dette varierer nok noe.

Jeg må si at jeg er litt usikker på hva som menes med fistler?

Jeg har aldri hatt noen inngrep etter operasjonen som liten. Kun en visuell kontroll da jeg var 12år. Dersom det er ting som ønskes å endres på ved 12 års kontrollen, er det nok mulig å foreta korreksjoner da.

Skrevet

Jeg har tidligere jobbet endel med hypospadi gutter

det er ikke alle som får slik hevelse, variere endel, spesiellt utifra hvor "stor" operasjon det er og om man rett og slett er litt uheldig og tissen får seg en liten "trøkk" under inngrepet.

Gutten din vil få Nozinan 2-3 ganger per dag, dette for å forhindre at han får ereksjon.(det ville vært smerefullt) Dette er også beroligende, og vil ha en lett smertestillende effekt.

Hvor er det han skal opereres?

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei hei...

Jeg har også en gutt med mild grad av hypospadi. Vi skal inn til rikshospitalet nå 17 september og jeg gruer meg. Jeg er alenemor og syntes det er tøft at jeg må hjem dagen etter operasjonen. Vi bor 2 timer unna. Gutten min er 15 mnd.

Jeg tenkre mye på nakosen og smertene i ettertid. Har hatt litt kontakt med "detteblebaretull", og det er godt. (håper du fikk siste mail foressten).

Jeg tenker på at jeg skulle så gjerne utsatt operasjonen til han var litt større og jeg kunne kommunisere med han, nå kommer jeg ikke til å forstå om det er smertene eller redselen han gråter for.

Det er kun 16 korte dager til vi skal innover, og det er så alt for kort tid igjen. Den narkosen skremmer meg mer enn selve operasjonen.

Det er ikke lett dette her.

Skrevet

Lurer på hvor gammel du var da du tok den operasjonen? ser du var gamlere enn våre barn er. Hva var ulempen med å ta operasjon seint, og hvorfor valgte de å vente?

Har du hørt noe om grunnen til at du har det? Jeg leste en plass at det er arvelig. Har du hørt noe om dette? Har også hørt at barn kan bli så hardt rammet at de blir tvekjønnet, og det er litt skummelt med tanke på flere barn og arv.... Hva vet du om årsak og slik??? Veldig godt å høre at du er fin og i form nå. Ikke godt når det er en "feil" på småtassene.

Skrevet

Hei Connie.

Operasjonen jeg hadde var to-delt. Jeg tror det var sånn de gjorde det den gangen på slutten av 70-tallet.

Jeg vet faktisk ikke hvor gammel jeg var ved første operasjon. Den husker jeg ingenting av. Må ha vært i 1-2 års alder. Andre gang var når jeg var 6 år, slik at alt var ferdig før skolestart. Jeg tror grunnen til å vente, er at det er fysisk lettere å operere når fanten er litt større, og kanskje er det lettere å få ungen til å være rolig? Grunnen til å ta det tidlig, er vel at det er lettere psykisk ved at barnet ikke husker noe av det når han blir større.

Jeg må si at den operasjonen jeg husker var helt grusom. Men det var fordi jeg var livredd. Jeg var en orderntlig mammadalt, og plutselig ble jeg tvunget til å være helt alene på sykehus! Det skjedde også en misforståelse. Når foreldrene mine forlot meg på kvelden før operasjonen, lovet de meg at de skulle være der når jeg våknet dagen etter og følge meg helt inn på operasjonssalen. Da mine foreldre kom, ble de fortalt at jeg allerede lå på operasjonsbordet, og de måtte bare vente. Sannheten var at jeg lå alene i sengen og gråt stille i timesvis, før de hentet meg til operasjonen.

Etter den episoden, tvang moren min seg til å få sove på rommet mitt neste natt!

Slike ting kan vel skje i dag også, så det er vel bare å stå på som foreldre for å prøve å få mest mulig info på forhånd, forklare barnet hva som skal skje, og rett og slett være der for gutten.

Skrevet

Hei Connie.

Ser at det er like før gutten din skal inn og operere. mine foreldre bodde også 2 timer unna Rikshospitalet der jeg ble operert. Tror de leide seg inn et sted slik at de bodde i nærheten av sykehuset.

Jeg vil tro at det helt sikkert kommer til å gå bra. små barn har en merkelig måte å tåle smerte på så lenge de føler seg trygge. Bare pass på at du får være med ham før og etter operasjonen så vil dette gå fint!

Lykke til!!

Skrevet

Min gutt ble operet for hypospadi da han var litt over to år gammel, han er nå 4. Han opererte på rikshospitalet. Jeg fikk være med han i de 10 dagene han var der. Hvorfor må du reise hjem dagen etter connie?

Skrevet

Jeg aner ikke hvorfor vi må hjem så tidlig. De hadde praktisert flere ligge dager tidligere, men ikke lengre nå. Utrolig dumt, og typisk meg. :( Jeg er jo litt hysterisk av meg... pokker. Ikke mange dagene igjen, men han er forkjølet nå. Spørs om det blir noe av da....

Skrevet

Takk for svar Dufus.... nærmer seg denne narkosen nå. uff og uff. Litt over en uke igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...