Gå til innhold

Fordeler med at arbeidsgiver betaler ut foreldrepenger?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis du får foreldrepenger direkte fra arbeidsgiver, er det godt mulig du får feriepenger for hele perioden. Men det er opp til arbeidsgiveren dim å avgjøre. Du har kun krav på feriepenger for enten 12 eller 15 uker av stønadsperioden, men mange får for hele perioden alikevell.

Man får ikke feriepenger på det som utbetales rett fra NAV fikk jeg beskjed om på mitt lokale NAV kontor.

Derimot det som betales fra arbeidsgiver får man feriepenger på.

Kan ikke forstå at det skal være lovelig, men jeg spurte 3 ganger og fikk samme svar hver gang.

Fra forskjellige personer selvfølgelig.

Annonse

Må sies at det tok også 3 personer på NAV for at de klarte å ta imot permisjonssøknaden min...:-S

3 personen klarte å finne frem stemplet som det sto "mottatt" på.

Så jeg har ikke stor tiltro på den informasjon som kommer derfra, dumt av meg å gjengi den her.

Beklager.

Lønningskontoret på min arbeidsplass sa til meg at jeg ikke trengte å bekymre meg for å få godkjent alle papirer i tide for det var uansett de som betalte ut lønnen og ikke NAV. Og hvis det stemmer så må jo også det være en fordel?

Håper det stemmer!! :)

Alle arbeidsgivere betaler desverre ikke mer feriepenger enn NAV. Jeg får lønn fra arbeidsgiver. Synes det er bra for å slippe å få opphold ved evt. rot fra NAV. Men jeg sjekket før jeg bestemte meg for hva jeg skal gjøre med ferien min dette året, og arbeidsgiver betaler kun den delen av feriepengene som ligger i forlketrygdloven. Altså likt som NAV.

Fordeler:

du får utbetalt foreldrepenger samme dag som lønningsdag dvs likt hver måned.

Fast sum hver månded (nav betaler dagsats så du kan få et avvik på 2000 kr fra måned til måned, men det blir nok likt sumasumarum)

Det blir ikke opphold selv om Nav roter

du kAN være heldig å få fulle feriepenger (opptil arbeidsgiver)

Du KAN være heldig å få lønn over 6g om du har det(opp til arbeidgiver )

Du slipper ofte å forholde det like mye til NAV som du må om de betaler.

Ulemper:?

Jeg vet ikke om noen

- Du får lønn på samme dato du er vant til

- Hvis noe er feil el.l er det lettere å forholde seg til arb.giver enn til NAV

- Man tjener seg opp feriepenger gjennom hele året, og ikke bare i de 12 ukene NAV lar deg tjene opp feriepenger for (det finnes tydeligvis noen arb.givere som IKKE gjør dette, men de må være utrolig kjipe...)

- Hvis NAV er trege med å fatte vedtak om foreldrepenger, får du allikevel utbetalt fra arbeidsgiver som du skal (de får jo refundert av NAV uansett)

- Litt an på arb.giver, kan du få med deg lønnsstigning mens du er i permisjon (dette varierer nok veldig fra arb.giver til arb.giver, men du får det iallfall IKKE hvis pengene kommer direkte fra NAV)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...