Gå til innhold

Er det noe "sannhet" i det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

at gravide som trener regelmessig gjennom hele svangerskapet har lettere fødsler?? og kommer seg raskere etterpå?:)

 

for da er jeg mer enn villig til å sykle maaaaange mil;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er det veldig mye i, og det har jeg personlig forhold til.

 

Min fødsel nr 1 gikk kjempe bra. Jeg trena til siste slutt, og hadde en intensiv, men flott fødsel. Var ferdig på 2,5 timer og brukte kun lystgass. Persolig tror jeg at når man er vant med å trene litt hardt, er man mer vant til "smerte" som gjør at man kanskje holder ut litt lengre. Dette er jo selvfølgelig ut i fra meg selv og stemmer nødvendig vis ikke for alle.

 

En venninne av meg som trena hele svangerskapet brukte vel mellom 8 og 12 timer, men satt igjen med samme følelsen som jeg, at det rett og slett ikke var så ille med fødsel. Så virker som dette kan stemme selv om fødslene tar litt lengre tid også?

 

Og det at man kommer seg raskere etterpå er bevist, så det trenger man nesten ikke argumentere for en gang. Det er forsåvidt bevist at man har lettere fødsler også. Selv om dette ikke nødvendigvis stemmer i 100 % av tilfellene, for genetikk har jo også litt og si.

 

Så anbefaler på det sterkeste å sykle mange mil ja....og kanskje trene styrke også, sånn at du virkelig er klar for å presse ungen ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trene masse gjennom hele svangerskapet.Trente til og med siste uka før fødselen..Fra vannet mitt gikk til gullet var ute tok det 26 timer...Med andre ord IKKE fort..Men det skal sies at knappe 2 mnd etter fødselen,var formen tilbake til der den var før jeg ble gravid. følte meg egentlig veldig kvikk med en gang.Syntes egentlig det var litt kjedelig at jeg ikke "fikk lov" til å trene "hardt" de første 6 ukene etter fødselen.:-) Stå på å trim alt du orker.Det gir overskudd underveis og.-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at de som trener også slipper å gå så mye over termin.... men de er bare noe jeg har hørt da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi trente MASSE men gikk over 14. dager.

 

Det med vitenskap holder bare så langt, men ikke lengre. Genetikken vår spiller stor rolle, og, som noen jordmødre påstår, innstilling til fødsel og avslappingen under åpningstiden. Hvem vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det nok absolutt, ihvertfall for min del!;) Trente aktivt hele svangerskapet jeg, 3-4 ganger i uken, og ihvertfall 1 time om gangen.

 

Hadde min siste treningsøkt 5 timer før min sønn ble født! Kom hjem fra treningssenteret, tok en lang dusj, satt meg ned i sofaen med en fruktsalat.... og PANG der gikk vannet!

 

3 og en halv time etter var sønnen min født, og jeg kom meg også super fort etter fødselen både med kropp og trening!

 

ANBEFALES!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Sist gang trente jeg mye hele svangerskapet. Siste økt var dagen før fødsel. Snuppa kom fort - en måned for tidlig. De eldre i familien vil ha det til at det var pga treninga at hun ikke ville være der lenger, men det har jeg ærlig talt ikke noe tro på siden kroppen var i god form og jeg ikke hadde noen vondter eller ubehag. Jeg kom meg også veldig fort etter fødselen. Følte meg rett og slett litt "bloddopet" i tida etter fødselen. :) Så jeg hører vel til de som hadde det lett, men det er mange eksempler på det motsatte og.

 

Det skader uansett ikke å sykle litt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at du trener og at kroppen har det bra. Du trenger både styrke og utholdenhet etter fødselen, så du burde absolutt ikke kutte kardiotreninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høh, hadde man kunne trent ut ungen ville dette være et mer brukt middel, i stede for å pese seg gjennom "sengekos" som overhode ikke er koselig! De eldre i familier mener jo at alt med fysisk aktivitet er skadelig under graviditeten, så du var nok bare ekstremt heldig du :)

Jeg trente aerobic dagen før jeg fikk mitt første barn, det var et forsøk på å trene den ut, men det var nok ikke det, og heller strippingen til jordmor som gjorde susen! 3 dager på overtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en ganske lik opplevelse som "søtnosmamma". Trente jevnt 4-5 ganger i uken sist, og spinning dagen før fødselen. Tulla kom tre uker før termin og fødselen var overstått på 4,5 timer.

Kom raskt i form etterpå, og begynte vanlig trening igjen fire uker etter fødselen, selvsagt uten for mye hopp og løp i starten.

Nå er jeg i uke 31 og trener spinning to ganger i uken og ellipsemaskin med styrke to ganger i uker. Blir spennende å se om "det er noe i det" og jeg får en reprise av forrige gang. Håper det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kjører + timene som varer en time. Har ikke kjørt langkjøring. Jobber som spinninginstruktør så jeg har en til to timer i uken. Er i tillegg på andre sine timer en gang i uken. Mulig jeg trapper ned litt på egne timer nå etterhver og bare blir med på andre sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det bare å kjøre bånn gass for meg da, egentlig;)

Forresten, kvalme? Hjelper treing? Det har begynt så smått hos meg, så trening har det blitt lite av nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet igrunn ikke, var heldig og slapp kvalme. Men det kan godt tenkes at det hjelper, iallefall under treningsøkten, så det er sikkert verdt et forsøk. Lykke til, håper det hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...