solei Skrevet 20. februar 2009 #1 Skrevet 20. februar 2009 Jeg brukte jerngryte og smør. Hadde sterk varme. Nesten ingen ble poppet og stort sett svidd. Hva gjorde jeg galt? Pannen,smøret,varmen??
Gjest mphs Skrevet 20. februar 2009 #2 Skrevet 20. februar 2009 Feil med både jerngryte og smør. En vanlig eller teflonbelagt kaserolle, olje. Ha i først noen korn og når de har poppet har du i resten. På når det begyner å poppe saktere rister du litt på kaserollen og slår av platen. Salt og spis. Nam
It's all about me Skrevet 20. februar 2009 #4 Skrevet 20. februar 2009 Er en stund siden jeg poppet i kjele, men jeg brukte aldri olje bare smør. Synes jeg hater generelt olje, men elsker smørsmak på popcornet. Jeg lot kjelen stå på varmen til det begynte å poppe. Da ristet jeg på kjelen med noen sekunders mellomrom til det stilnet av. Så masse salt, riste igjen og det var ferdig.
Gjest mphs Skrevet 20. februar 2009 #5 Skrevet 20. februar 2009 Den popper bedre med olje og man velger rapsolje som har nøytral smak. Og vil man ha smør på. Smelter man bare litt i mikroen og har over med en teskje og rister mellom påføringen. Jeg popper veldig ofte popcorn:o)
Gjest Skrevet 20. februar 2009 #6 Skrevet 20. februar 2009 Jeg bruker vanlig kaserolle (du må ikke bruke jerngryte, for en varme det blir!), 50/50 smør og olje og popper i vei mens jeg rister på gryta .
solei Skrevet 20. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 20. februar 2009 Ok,skal bruke vanlig panne og olje. Men hvor sterk varme og samme grad hele tiden?? Det er vel lurt å ta lite i om gangen..heller ett par omganger( jeg er veldig glad i poppcorn!)
Chiquita Bananas Skrevet 20. februar 2009 #8 Skrevet 20. februar 2009 Ferdigpoppa på pose ;o) eller mikropopcorn.... men jeg bruker olje i bunn og gjør som hun første skrev om jeg skal gjøre det ordentlig.
solei Skrevet 20. februar 2009 Forfatter #9 Skrevet 20. februar 2009 Er lei av micropoppcorn. Synes grytepoppet smaker mer stekt og ferskt.
Gjest mphs Skrevet 20. februar 2009 #10 Skrevet 20. februar 2009 Jeg bruker å ta det på øyemål, men var å målte nå for deg. Jeg bruker 100 g upoppet popcorn, 5-6 ss rapsolje i en kasserolle som rommer 3 liter vann. Den blir da helt full så om du har en litt større kaserolle er det sikker greit. Jeg bruker en teflonbelagt kaserolle. Da har jeg på platen på fult hele tiden til det har poppet seg ferdig. Har det fort over i en stor bolle og har på salt, og om jeg skal flotte meg har jeg over smeltet smør.
Shabby Cheap Chic Skrevet 20. februar 2009 #11 Skrevet 20. februar 2009 ikke jerngryte men en annen en. MASSE smør er godt det.. hehe...
solei Skrevet 20. februar 2009 Forfatter #12 Skrevet 20. februar 2009 Takk for flott forklaring av poppingen, Mphs. Er en reser på kjøkkenet..men dette var vanskelig for meg..hehe.
Gjest mphs Skrevet 20. februar 2009 #13 Skrevet 20. februar 2009 Bare hyggelig. Jeg elsker hjemme laget popcorn og skal ha det i morgen kveld igjen:o)
Gjest Skrevet 20. februar 2009 #14 Skrevet 20. februar 2009 jeg har brukt mikropopcorn 1 gang før,ALDRI mer! Det er flere år siden. Det kunne blitt brann.Hele mikroen ble svidd.Brukte bruksanvisningen helt etter punkt og prikke. Den posen som man putter i mikroen med popcornet i hadde kommet helt i kanten på mikroen,enda jeg l den i midten! Best med enten poppet popcorn i kasserolle eller helst posepopcorn!
solei Skrevet 20. februar 2009 Forfatter #15 Skrevet 20. februar 2009 Ja, her blir det myyye popcorn ikveld. Er det forskjell på merkene foresten?
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 20. februar 2009 #16 Skrevet 20. februar 2009 Jeg har en popkorngryte jeg. Fin og buklete i bunnen etter mange runder med popping, hehe. Bruker rapsolje (dekker bunnen i kjelen) Strør over et godt lag med salt Slenger oppi et lag med popkort når oljen er kokvarm Vips så popper alt på en gang Ferdig saltet og alt. Nam.
solei Skrevet 20. februar 2009 Forfatter #17 Skrevet 20. februar 2009 Herregud, jeg har lyst på popcorn nå!!
Tired mama Skrevet 20. februar 2009 #18 Skrevet 20. februar 2009 Min oppskrift er å smelte smør i en vanlig kjele. Ha på den sterkeste varmen. Så har man popcornet oppi, men pass på å ikke ha altfor mye! Så legger man på lokk. Når man hører det begynner å poppe, slår man ned varmen til halvveis. Når du hører at poppingen er på vei mot slutten, slår du av varmen helt, tar kjelen av plata og venter til poppingen er ferdig. Og vips! Du har verdens beste popcorn!! :-) Jeg rister altså ikke på kjelen i det hele tatt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå