Anonym bruker Skrevet 20. februar 2009 #1 Skrevet 20. februar 2009 Er det noen som har erfaring ang,bruk av Zoloft i svangerskapet.Er i uke 34 og har begynt med Zoloft 25 mg.kan øke til 50mg om det har dårlig effekt.Er veldig plaget med Angst/Depresjon.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2009 #2 Skrevet 21. februar 2009 Jeg har erfaring med bruk av antidepressiva (inkl Zoloft) grunnet angst depresjon. Har brukt dette i mange år, men sluttet nå da jeg ble gravid. Har klart meg uten foreløpig grunnet effekt av akupunktur, men skal etter planen starte opp med Zoloft når terminen nærmer seg, da jeg har stor risiko for å utvikle barselsdepresjon og har vært veldig depreimert og plaget av angst under deler av svangerskapet. Er nå 29 uker på vei. Er også lege selv og har undersøkt og lest masse om temaet. Zoloft er den typen antidepressiva som anbefales ved oppstart under graviditet og dersom det skal brukes under amming. Det passerer i svært liten grad over i morsmelk, og studier har vist at man oftest ikke kan fgjeninne spor av legemidlet i babyens blod når mor bruker det under amming. Sjekk denne tråden, der jeg har skrevet litt generelt om bruk av antidepressiva under graviditet (Fontex er et legemiddel som minner mye om Zoloft): http://www.barnimagen.com/forum/thread/139235814 I tillegg kan jeg sende deg noen artikler jeg har på e-post hvis du er interessert i det. Har fått dem tilsendt av en psykiater i Bergen som har forsket på bruk av antidepressiva under graviditet og amming. Men da må jeg selvfølgelig ha e-postadressen din... Lykke til! Du vil nok føle deg bedre snart!
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #3 Skrevet 22. februar 2009 Tusen takk for kjempefint svar. Det var godt og høre at du er Lege og at du har erfaring ang.medisinen.Min mail.adr.Milldur@ hotmail.com. Ønsker deg lykke til videre i svangerskapet!
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2009 #4 Skrevet 22. februar 2009 Bare hyggelig å kunne hjelpe andre som sliter med det samme :-) Har sendt deg e-post med artiklene, håper du får noe ut av dem selv om de nok inneholder en del "legespråk". Lykke til videre du også!
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2009 #5 Skrevet 23. februar 2009 Vet du om disse artiklene ligger på nettet? Eller kan jeg være så frekk å spørre om du orker sende dem til meg også ([email protected])? Må nesten lese selv. Spør jeg jordmor, spør hun tilbake hva legen min sier. Spør jeg legen, spør hun hva min psykiater (som jeg sluttet hos for over et år siden) sier..Skal kanskje få komme på føden og få info. om hvordan barnet påvirkes, men liker å lese litt selv også..
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2009 #6 Skrevet 23. februar 2009 Da har jeg sendt dem til deg. Håper du får noe ut av dem!
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2009 #7 Skrevet 24. februar 2009 Hvilken psykiater? Jobber i psykiatrien i Bergen. Noe jeg savner i de fleste artikler jeg har lest, er opplysninger om doser. Folk bruker jo medikamentene i forskjellige doser. Noen studier tar for seg og samenligner forskjellige antidepressivum, og i mange er tallet på "forsøkspersoner" ikke særlig stort. Lurer på om de (hva heter det tar høyde for forskjellige doser i studiene. Liksom, viss de få personene som bruker Cipramil tar en relativt stor dose av dette, mens de som tar Zoloft tar en relativt liten dose av dette, vil jo Zoloft komme bedre ut (bruker helt tilfeldige eksempler nå)? For eksempel i den artikkelen om amming. Det blir vel sånn at en liten dose Efexor vil gi mindre serumkonsentrasjon hos babyen enn en stor dose Zoloft? Eller? Jeg bare lurer fordi jeg har en tendens til å bli nysgjerrig og stille mange spørsmål OG absolutt fordi nå bruker jeg nettopp Efexor som i den studien så ut til å vise mest igjen i blodet til barnet, men jeg er nede i 75 mg. nå, og regner med å gå ned til 37,5 om en uke. Da er det 5 uker igjen til fødsel.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2009 #8 Skrevet 24. februar 2009 Jeg vil ikke offentliggjøre navnet hans på disse sidene, men hvis du jobber i psykiatrien i Bergen, skulle du kanskje kjenne til ham da han tok doktorgrad på emnet i 2005 og fortsatt jobber ved psykiatriak institutt UiB. Når det gjelder serumkonsentrasjoner hos babyen i forhold til mors dose oppgis jo dette nesten alltid som vektjustert dose som oppgis i prosent av morens dose. Da har det jo lite å si akkurat hvilken dose mor bruker, siden barnets dose blir en prosentandel av denne og dermed endrer seg med endret dose. De fleste studier og rapporter som er laget er jo basert på gravide som bruker legemidlet i terapeutiske doser og de vil jo dermed være relativt ekvipotente. Jeg kan sende deg artiklene på e-post om du ønsker det, men vil som sagt ikke oppgi psykiaterens navn på dette forumet.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #9 Skrevet 10. september 2009 Hei. Beklager at eg skriver på tråden her, men er ny og vet ikke helt hvordan dette fungerer. Men lurte på om eg kunne fått tilsendt disse artiklene også...? Eg har gått på Zoloft fra min datter var 3 mnd, og sluttet for 2 mnd siden, pga. at vi gjerne ville ha et barn til. Nå er eg gravid, og er veldig redd for at noe skal komme tilbake nå... og liker å ha et sånt " i tilfelle så kan eg ta zoloft om det skulle komme veldig tilbake".. Men vil jo ikke det visst det kan skade barnet.... Husker legen opplyste meg om at eg trygt kunne fortsette å amme , det er nå litt over 1 år siden.. Men vet ikke hvordan det er under svangerskapet..? Takk for svar.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2009 #10 Skrevet 11. september 2009 Hei! Det er jeg som har skrevet det første svaret og sendt disse artiklene til de andre. Jeg bruker nå selv Zoloft, startet 1 uke etter fødsel grunnet barselsdepresjon, gutten min er nå 4,5 mnd. Hvis du skriver inn e-postadressen din, kan jeg sende deg artiklene :-)
Maigutt07 + maijente10 Skrevet 15. september 2009 #11 Skrevet 15. september 2009 Åh, kunne du sendt meg disse artiklene også?... Fikk ikke ammet sist pga medisiner og at ingen leger kunne gi noe klart svar, er nå gravid igjen og skulle veldig gjerne sett en spesialistuttalelse på dette emnet, det er altfor tabubelagt i svangerskaps- og barselsomsorgen!! Min mailadr er [email protected]. På forhånd tusen takk!!! Lykke til videre med den lille gutten din forresten:)
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #12 Skrevet 5. oktober 2009 hei hei:-) kan du være så snill og sende til meg også til : [email protected] , gikk på 50 mg zoloft i 4 år før jeg ble gravid og sluttet da jeg var i uke 8-9, nå jeg er i uke 31 men kjenner at angsten tar over, føler meg som innesperret dyr helt forferdelig og tenker hele tiden at vi har så dårlig råd og hvordan skal vi leve når småen kommer, har lyst å begynne å jobbe men kan ikke pga for kort livmorhals og etc. Gråter ofte og vet ikke hvordan klarer å håndtere alt. og lurer på om det er lurt å begynne å ta zoloft nå eller vente til babyen lommer
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #13 Skrevet 5. oktober 2009 og tusen takk på forhånd og lykke til med baby:-)
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #14 Skrevet 6. oktober 2009 Da er artiklene sendt! Takk for lykkeønskninger; vi koser oss vi :-) Lykke til til dere også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå