Gå til innhold

Trenger noens synspunkter. Er ikke fornøyd med barnehagen vår.

Anbefalte innlegg

Vi fikk beskjed ifra barnehagen idag, om at vi må levere snuppa i uteklær, siden de går ut etter frokost, og det er vanligvis da vi leverer (ca. 09). Problemet er at hvis hun skal ha uteklær på i bilen, så kommer hun til og svette ihjel. (Tar etter faren og er veldig varm av seg). Javel, da må VI kle på henne uteklær i barnehagen når vi leverer.

Er dette riktig?

Barnehagen har kjernetid fra 0930. Før den tid, trodde jeg det var dems ansvar og skulle kle på og ordne med ungene når de blir levert. Skjønner hvis vi skulle levere etter kjernetiden, men ikke når vi kommer før...

Er så glad hun skal i ny barnehage til høsten. Er mildt sagt misfornøyd med den hun er i idag.

Fortsetter under...

Jeg må si meg enig med hun andre som har svart her. Ser virkelig ikke problemet. Er kjøreturen deres SÅ lang da? Kanskje dere ikke trenger å ha varmen på full guffe om alle har på seg uteklær? Evt kanskje dere kan ha på dressen og ta på lue og votter da dere kommer frem? Ellers ser jeg poenget deres med at hvis ikke dere får til det så må dere kle på henne selv. Tenk om mange barn kom etter frokost, så blir de som skal være ute og passe p åalle barna nødt til å løpe fra i hytt og pine for å kle på de barna som kommer etter frokost. Da går det jo utover alle de andre barna som er ute og trenger oppsyn.

Men dette er bare mitt syn da. jeg synes det er så mange bagateller som foreldre som er så heldige å faktisk ha fått barnehageplass kicker på.

Med de holdningene du har regner jeg med de er glade når dere forsvinner til høsten også..... såklart du enten kommer med uteklær på eller tar de på når dere er kommet frem. Jeg gjør det samme nesten hver dag. Har jeg det travelt gjør de de gjerne, men vanligvis tar jeg det selv.

Det er en selvfølge for meg at JEG kler på ungen om vi kommer akkurat når de skal ut, så det har jeg alltid gjort.

Og om jeg hadde vært deg, så hadde jeg levert ungen i uteklær og heller skrudd varmen ned i bilen.

Annonse

Det er helt normalt, og når det er snakk om faste tidspunkt de går ut, så kan dere faktorere inn den tiden det tar å kle på henne i barnehagen. Er selv ped- leder og laget denne regelen etter at vi oppdaget at de påkledte barna ble stående påkledd og renne vekk fordi det stadig kom nye upåkledte barn. Utetiden kunne da bli veldig kort fordi de måtte inn igjen til en viss tid for å spise føre sovetid.

Om dettte er grunnen til at du er direkte misfornøyd med barnehagen synes jeg du har veldig urealistiske krav. Jeg vet likevel at foreldre som deg finnes, og det er fryktelig lite tilfredstillende å jobbe ræven av seg (for det gjør vi) for at barna skal ha det mest mulig for så å høre at noen er misfornøyd fordi vi ikke bruker barnas tid på å yte ekstraservice for foreldrene. Barnehagen er først og fremst et tilbud til barna, så om tilbudet til foreldrene går ut over det må vi omprioritere.

Jobber som ass i bhg.

Og synes HI har urealistiske krav.

Men jeg kjøper argumentet om at du føler hun blir for varm i bilen. Så den løsningen fungerer tydeligvis ikke for deg.

Gjør da sopm følgende.

ALTERNATIV 1:

Lever henne tidligere, FØR garderobesituasjonen begynner, så får hun leke litt i bhg før hun går ut.

-Og du er kvitt "problemet" ditt.

ALTERNATIV 2:

Dersom du MÅ levere henne akkurat i garderobesituasjonen/utetiden, så legg inn 10 minutt ekstra, slik at du har TID til å kle på henne uteklær før du går.

ALTERNATIV 3:

Dersom det ikke er for langt, GÅ til bhg!!

Dersom du faktisk har allverdens med tid, og leverer henne i 9-halv10 tiden forde du faktisk ikke har det travelt, og ikke skal rekke en jobb eller noe, ( de fleste begynner jo på jobb FØR halv 10 på foridagen....) så synes jeg su skal slutte å syte.

Du kan ta bort skylappene og se HELE bildet, ikke bare dun lille brikke (din unge).

Er du en av dem som henger seg opp i alle småting og klager i hytt og pine i bhg, ja da får du ha lykke til i årene som kommer.....du vil komme til å bytte bhg ofte, for da kan ingen gjøre deg fornøyd.

Da bør du tenke deg om før ungen begynner på skolen, da har du nemmelig ikke mulighet til å bytte etter eget forgodtbefinnende!!!!!

Hilsen MOR i en bhg, og annsatt i en annen.

-Jeg er på begge sider av garderobesituasjonen jeg............

Hei!! jeg er assistent i bhg, og hos oss kler foreldrene på barna sine hvis vi er ute når de kommer. Hvis vi ser at foreldrene har veldig dårlig tid en gang, eller et barn slår seg helt vrang, pleier vi å si at vi kan gjøre det, men vi har vanligvis mange andre barn å passe på, så det beste er om foreldrene kler på selv.. Hvis dette er det eneste du er misfornøyd med i bhg din, vil jeg si at du setter veldig høye krav..Tenk om det var ditt barn som måtte være alene ute fordi en annen forelder ikke hadde tatt seg tid til å kle på barnet sitt?? Tror du du kommer til å bli mer fornøyd i en annen bhg??

Takker for alle synspunktene, selv om det var mange anonyme som visstnok ikke vil stå for det de sier med nick.

Og nei, det er faktisk ikke bare pga av dette at vi er misfornøyde, men har ikke tenkt og gå ut med hele historien her.

Ang kjøring, så tar det faktisk 15-20 min fordi vi må til en annen kommune og levere.

Vel, vi får bare leve med at vi har forskjellige meninger. Og til høsten blir det mye bedre i ny barnehage, da denne ligger 5 unna, og vi kan gå dit. Da blir ikke dette noe tema i den nye barnehagen.

Ser heller ikke problemet her, det tar 1min å dra på en utedress for deg hvis hun har på seg det hun skal under i bilen.

Og for bhg er det like tungvindt om du bor 5min eller 20min fra bhg.

Så siden du er misførnøyd med bhg håper jeg det ligger værre ting enn akkurat denne historien bak, for hvis dette er det værste så blir du ikke fornøyd noe sted, vi stopper ikke å være foreldre og ha ansvar for våre barn selv om vi har gått innenfor bhg.området.

Jeg er anonym 20:04 20.02.2009

Jeg skriver aldri noe barnehagerelatert med nick fordi jeg er forsiktig i forhold til taushetsplikt, og fordi jeg ikke vil bli gjenkjent av foreldre som kanksje legger to og to sammen. Det handler ikke om at jeg ikke står for det jeg sier, men at jeg ikke vil ha restriksjonene som følger med jobben min når jeg sitter som privatperson på nettforum. Er selvsagt også forsiktig med hva jeg skriver, men det er enklere når jeg ikke kan kjennes igjen.

Vi kan godt være enige om å være uenige, men vær klar over at dette er normen i de fleste barnehager og at det er velbegrunnet. Det må selvsagt være mulighet for å være fleksibel om foreldre har dårlig tid, men ikke om det er hver dag.

Enig med deg anonym over meg her. Nertopp samme grunn til min anonymitet.

Og dersom HI er sur for DET også............ja da....

Dessuten, HI vet da like lite hvem jeg er om mitt nick er petrine eller anonym, eller anton, eller fisbæsjpromp...............Hvilke bokstaver "nicket" mitt består av skulle vel ikke spille noen rolle.

Men det er mer enn tydelig at HI er en av de mødrene som IKKE ser at bhg har kanskje 20 andre barn å ta seg av..................

Annonse

Anonym 22:25

Ut ifra innlegget ditt høres du ut som om du er en barnslig liten drittunge. Men nok om det.

Barnehagen har faktisk bare maks 3 unger pr dag, hadde de hatt 20, hadde jeg skjønt det litt mer.

''Barnehagen har faktisk bare maks 3 unger pr dag, hadde de hatt 20, hadde jeg skjønt det litt mer''

Dersom du hadde kommet med mer utfyllende informasjon i ditt hovedinnlegg så kan det nok hende at svarene du har fått hadde vært annerledes og mer støttende.

Jeg syns det er stor forskjell på om de bare har 3 unger, og full avdeling, om de er 2-3 voksne på 3 unger syns jeg det hele stiller seg annerledes!

Det kan godt hende at du har (god) grunn til å være misfornøyd med barnehagen(?). Når du opplever at de er urimelige ifht. dette med påkledning også, så skjønner jeg godt at dråpen får begeret til å renne over. Men noen ganger tror jeg at det "beste" er å svelge noen kameler, for husfredens skyld. Det er viktig å velge sine kamper, og se på saken i en større sammenheng. ER dette virkelig "krise" eller "katastrofalt dårlig service"?

JA, en barnehage er en service-institusjon. Og ja - brukerne er først og fremst barna, men faktisk også foreldrene! Er ikke foreldrene fornøyde, så har (ofte) ikke barna det bra heller. Foreldrenes grad av "fornøydhet" påvirker (ubevisst) barna, og kan gjøre dem utrygge og føre til mistrivsel i en eller annen grad.

Stort sett vil jeg si personalet i barnehager strekker seg langt for å yte service til barna og foreldrene. Foreldrene har mange "krav" og ønsker som de vil ha innfritt, og vi går langt for å tilfredsstille disse. Men noen "krav" og ønsker er ikke mulig å innfri for den enkelte barnehage. Det kan handle om personalressurser, eller det kan handle om innstilling/kunnskap hos personale/ledelse.

De aller fleste barnehager er nok gode, eller om ikke annet BRA NOK! Men det finnes også dårlige barnehager - og mye bunner i skremmende dårlige pedagoger/ledelse. Jeg så med skrekk på hvem som gikk gjennom nåløyet i førskolelærerutdanningen. Det skal mye til å fjerne upassende personer!! Så jeg ser ikke vekk fra at disse opptrer som dårlige ledere i jobben sin, noe som dessverre fører til en dårlig kvalitet på barnehagen. Det kan godt hende du holder til i en slik barnehage, for deres del håper jeg at dere kommer til en barnehage som stetter deres behov og at dere blir fornøyd.

Lykke til!

Pelsdott:

Hvis denne barnehagen har maks 3 unger pr. dag, så er det mest sannsynlig en familiebarnehage med én vosken til stede i det daglige. Ikke 2-3 voksne på 3 unger slik du oppfatter det.

Dersom det dreier seg om én voksen med ansvar for 2-3 barn som er ute, er det jo forståelig om denne ene voksne ikke kan gå inn i garderoben for å kle på sistemann.

Jeg er klar over at det kanskje kan være en familiebarnehage. Men når kjernetiden er 930, og de leverer 9, så er det jo noe som ikke helt stemmer her. Når de vet at dette barnet blir levert kl 9, så er det vel ikke noe problem å tilpasse påkledningstiden slik at det passer alle 3 barna i barnehagen? Jeg har jobbet i familiebhg og vi fikk det til å gå rundt og ivaretok sikkerheten innenfor de rammene vi hadde, så jeg syns dette høres veldig lite fleksibelt ut.

Uansett, HI kan kanskje være mer fleksibel selv, iallefall om hun har mulighet til å kle på barnet selv. Men for alt både du og jeg vet, kan dette være en dårlig barnehage! For å vite det, er det jo viktig at vi vet forutsetningene i barnehagen, noe bare HI kan informere oss om... En "vanlig" avdeling har 18-20 barn på 3 voksne, så med mindre noe annet er nevnt, går jeg ut fra at det er en vanlig barnehageavdeling det er snakk om. Familiebarnehage kan ikke sammenlignes med en vanlig barnehage.

Pelsdott:

Denne barnehagen har faktisk maks 3 unger pr. dag. (i følge HI). Men la oss for all gå ut fra at det dreier seg om en "vanlig" avdeling med 18-20 betalende barn, hvorav maks 3 kommer på én og samme dag. Da vil disse tre dele 3 voksne, forutsatt at det bare er 15-17 unger som er borte og ingen av de tre ansatte :-)

Å tilpasse påkledningen slik at det passer alle tre barna er sikkert ikke noe problem. Om HI sitt barn VET jo barnehagen at det er "vanligvis da vi leverer (ca. 09)". Å vite hva ett foreldrepar vanligvis gjør er en STOR hjelp.

Slik ser jeg på det: om dere leverer før frokost, så må de kle på henne, så hva er da forskjelden om de må kle på henne når dere leverer etter?

Syns det virker som enkelte bhg prøver å ha minst mulig å gjøre.

Vi ville aldri ha funnet på å bett om noe slik der jeg jobber.

Må bare si at jeg skjønner det så godt! Dette er faktisk en av grunnene til at vi nå velger å bytte bhg. Her er det også kjernetid kl 09.30 - og vi pleier å være der til 09.15, senest 09.20 . Har flere ganger måttet kle på barnet selv - synes det er helt tåpelig.

Og nei ikke riktig! Skjønner deg godt:)

Artig at dere heller bytter barnehage enn å beregne 5 minutter mer om morgenen. Det er tydeligvis mange som burde hatt seg en dag eller to i barnehage. De ansatte driver med ganske avansert logistikk for å få dagen til å gå opp, og barn som blir levert uten klær når alle andre er klare til å leke ute betyr bla. ventetid i tykke klær for de andre, og at en kanskje må stresse opp barna om en ønsker å få gjennomført en aktivitet.

Når dere leverer i innetiden kler dere vel av barna selv for at de skal være klare til det barnehagen driver med akkurat da?

Ser det som en selvfølge at jeg som forelder kler på barnet mitt uteklær om de allerede er ute, eller de driver å kler på de andre barna uteklær.

Og utifra de fleste andre svarene her, så er ikke jeg den eneste. Så da tror jeg du kommer til å bli like misfornøyd med den neste barnehagen.

Jeg har jobba i barnehage og har selv ei i barnehage, og det kunne aldti ha falt meg inn det å bare levere henne uten å kle på henne først om de var på tur ut.. da måtte det ha vært noe helt forferdelig viktig jeg skulle ha måttet på og i tillegg vært veldig sent ute!! :)

Men kan du ikke f.eks ha på ungen din undertøy og ullklær når du kler på og kjører til bhg? For da blir det jo bare å tre på dressen og sko så er jo ungen fiks ferdig! :)

Er ikke barebare det å jobbe i bhg der du har flere barn som må kles på, så står det flere barn og svetter seg ihjel fordi du må kle på flere! :)

Nå vet jeg jo ikke hvorfor du er så ekstremt misfornøyd med barnehagen bortsett fra dette, men tror du bør senke noen slike krav når du bytter barnehage, ellers så kan du bli forferdelig skuffet!!!

Lykke til med barnehagebytte da! :) Håper du blir fornøyd med den! :)

Til Hi.

Jeg bare lurte på...i bilen når du kjører henne til bhg, har du på hele dressen? For du kunne evt. ta av overdelen og la henne sitte i bilen med bare buksedelen på. Så blir hun ikke altfor varmt.

og når du kommer til bhg, så er det bare å dra på overdelen.

Ellers gjør jeg det slik at leverer jeg sønnen min sent i bhg når det er utetid, så passer jeg på å kle på han selv. Tar meg maks 5 min. Men leverer jeg han tidlig, så er det dem som kle på han.

Enkel og greit!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...