Gå til innhold

Gravide diabetikere og kontroller

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har akkurat fått litt utvidet informasjon om det å ha diabetes og å være gravid. Har diabetes selv.

Har lest i den brosjyra jeg fikk at man i den første delen av svanger skap går til kontroll hver uke også etterhvert hver 14 dag. Fungerer det sånn i praksis(jeg mener får man så bra oppfølning?). Er dt til sykehuset man skal da eller er det fastlegen? Og hvor tidlig begynner de kontrollene, er det fra "den og den" uken eller er det så fort man oppdager man er gravid? Og når begynner man å gå hver 14 dag?

Hilsen en som er helt grønn på graviditet og diabetes

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139674498-gravide-diabetikere-og-kontroller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Jeg kom til første kontroll på sykehuset da jeg var 6 uker på vei. Siden har det vært kontroll hver 14.dag hos lege og hver 4.uke hos gynekolog, jordmor og lege. Begynner først med kontroller hver uke når jeg er 36 uker på vei. Ble henvist til sykehuset av min diabetikerlege og ikke fastlegen. Vet ikke om dette tilbudet varierer etter hvor i landet du bor. Jeg bor i Oslo.

• 4 uker senere...

Hei! Jeg har tre svangerskap bak meg som diabetiker, ett da jeg hørte til ved Ahus på Lørenskog og to i Ålesund. Jeg gikk bare til kontroller på sykehusene, helt fra starten av. I begynnelsen var jeg på kontroller hver måned, etter 20 uker hver 14. dag og etter 30 uker ble det hver uke. Kjempegod oppfølging. Jeg var hos diabetikerlege eller sykepleier hver gang, i tillegg til annenhver gang hos jordmor og gynekolog. Og så hadde jeg ultralyd mange ganger.

Du bør kontakte sykehuset eller fastlegen din med en gang du vet at du er gravid.

Lykke til!

Hilsen

• 3 måneder senere...

hei!

for meg fungerer det ikke slik i det hele tatt, er egentlig driiit forbanna, for graviditeten var ikke planlagt og jeg har ikke spes mye peilig på diabetes og graviditet. jeg ringte mitt sykehus dagen etter jeg testa positivt fordi jeg også hadde hørt at man skulle gå til kontroll hver uke og få UL hver mnd osv. men jeg fikk ikke time før over to mnd seinere, altså var jeg nesten i 2. trimester når jeg var på min første kontroll. jeg ringte å klagde og spurte om det ikke var så nøye og om det ikke var vanlig med tettere oppfølgning. jo da, det var helt vanlig det, men desverre hadde de ikke kapasitet til å ta meg inn tidligere. fortalte også at jeg sleit en del med blodsukkeret mitt, men det hjalp ingenting. og da kontroll timen endelig kom hadde faen ikke legen fått med seg at jeg var gravid en gang, så jeg måtte vente enda tre uker på oppfølgingen jeg skulle hatt uka etter jeg tok graviditets testen. jaja, det har gårr greit nok hittil, men det har ikke vært så lett å finne ut av alt på egenhånd heller

Jeg kjenner meg litt igjen i dette innlegget. Slet litt med å komme videre i systemet, men det gikk til slutt. Du bør be spesifikt om en henvisning til diabetesavdeling/lege/sykepleier, da det er her du egentlig får informasjon og hjelp ift graviditet og diabetes. Vær også obs på at insulinbehovet kan øke ganske kraftig i enkelte perioder, den første er rundt 15-16-17 uker. Jeg måtte starte på insulin i denne perioden. Da kan det være kjekt å ha kontakt med noen som har peiling på diabetes. For meg endret behovet seg fra dag til dag, og forandringen var stor.

Du har forresten krav på tidlig ul (før 12 uker), må ha spesiell henvisning for å få dette (jeg fikk ikke det).

Lykke til ",)

Jeg vet ikke enda helt hvor mange kontroller det blir, men har fått forespeila at det blir tatt litt etter behov, ca. 2 ggr. i mnd.

Hittil (5+6 i dag) har det vært en time hos diasykepleier og en telefonsamtale med fastlegen. Fikk i dag brev med time til UL 2. juli.

Jeg har merka godt forandringene på kroppen. Jeg bruker insulinpumpe og måtte i forrige uke sette opp dosen med 30-40%, mens i går og i dag har jeg gått i en sammenhengende rus pga lavt blodsukker. Har redusert dosa igjen, men må nok lavere enn hva jeg starta på.

Annonse

Det er tydeligvis stor forskjell fra sykehus til sykehus. Jeg følges opp ved Ahus denne gang som sist.. Var inne til første kontroll i uke 6, for så hver annen uke etter det... Husker ikke helt når det ble hver uke, men tror det var i uke 25. Følges opp av gynekolog, jordmor og endokrinolog.. Det taes UL hver 4 uke frem til uke 25 og så hver annen uke, og hver uke dersom det trengs.

Merkelig at det er så store forskjeller! Synes det er betryggende med tett oppfølging. Nå skal det sies at det eneste man gjør i starten er å følge vekt, BT, urinprøver og blodsukker.. så har du en fastlege du liker kan man jo gå dit og be om slike kontroller.. er det i såfall neon resultater som ikke er bra som kan jo fastlegen henvise deg til sykehus.. stå på iallefall!

Det er jo mange grunner til ekstra oppfølging når man har diabetes, som missdannelser hos foster, råd iforhold til insulinbehov/følinger, følging av vekt hos baby, følge med på evt. morkakesvikt og ikke minst se etter tegn til svengerskapsforgiftning. Man vet ikke hvorfor men det er jo en rellativt stor overvekt av svangerskapsforgiftning hos de med diabetes!

Lykke til! Be om den oppfølgingen du har krav på og ikke gi deg :o)

ps igjen ;o) mye fra meg her..

kom også på at man skal følges opp med foto av øynene 3 ganger i løpet av svangerskapet, da man har økt risiko for skader under graviditet, samt at man bør ta urinprøve for å sjekke nyre-funksjonen(mikroalbuminuri)..

Også må jeg fortelle at min diabetessykepleier, som har jobbet med diabetes i 15 år, kun har vært borti et par ganger der den lille har hatt noen missdannelser, og fortalte meg at det er svært svært sjelden..

I går var jeg til UL og fikk da beskjed om at det i hvertfall ville bli UL hver 6. uke om det ikke var noe spesielt. Endokrinologen og diabetessykepleieren har ferie til 27. denne måneden. Jeg har fått time hos dem begge den 28. og da får jeg sikkert vite hva som skjer hos dem også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...