Gå til innhold

Skillevegg i livmor

grublemamma

Anbefalte innlegg

Er det noen flere her som har skillevegg i livmor? Jeg har en livmor som er delt i to. Jeg vet ikke hva dette innebærer når det gjelder plass og vekstvilkår for babyen. Kan man føde normalt eller er keisersnitt det tryggeste i slike tilfeller?

Foreløpig har jeg ikke fått noen klare svar fra lege/sykehus.

Er det noen her som har erfaring med dette?

Jeg er nå i uke 25 og ingen andre komplikasjoner.

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg ble ikke gravid og begynte på utredning. Viste seg at jeg har todelt livmor, pco og deformert livmorhals. Selve delingen av livmoren hersker det fortsatt litt tvil om; de vet ikke om den er helt delt eller om det er en lang tapp som gjør den hjerteformet. Mest ss er den helt delt.

Jeg hadde ikke eggløsning selv og gikk derfor på dobbel pergotime for å få i gang eggløsning. Dette ordnet seg og jeg ble gravid på venstre side. Det var mye negativt fra legen om at abortfaren var stor og at jeg mest ss kom til å få prematurt og hvis det gikk bra, så kom jeg til å føde i seteleie osv osv. Det gjorde at jeg gikk og grudde meg leeenge og turde ikke glede meg over spiren min før jeg var 6 mnd på vei.

Jeg var på hyppige kontroller og 3 første mnd var det innvendig UL hver 8.-10 dag. Fra uke 20 var det kontroll med UL hver mnd.. Det var da vekstkontroll og de sjekka blodgjenomstrømning og sånn. Det som var rart var at magen var kjempeskjev. Var tydelig at magen var helt tom på høyre side og magen bulte ut på venstre siden. Var ikke vanskelig å se hvilket kammer han lå i:)

Jeg gikk faktisk til min egen termindato og fødte vaginalt og babyen lå med hodet rette veien:) Han var 48 cm og 3100 gram, så ganske normal str.

Legene jubler fortsatt over at det gikk så utrolig bra! Gyn tror kanskje at venstre side hvor han lå, har tatt over hele funksjonene i livmora og at den nå fungerer som 1 livmor - altså at høyre side er inaktiv på en måte...

Uansett; det er mye komplikasjoner og risikoer ved å ha todelt livmor, men som du ser med meg: Det kan gå veldig bra også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...