19maigull Skrevet 19. februar 2009 #1 Skrevet 19. februar 2009 Hadde vert kjekt å sammenlingne litt hvordan og hvor lang behandling barna trenger ut i fra grader på feilen, min datter har 31 og 32 på sine hofter og hadde først tre måneder med freikas pute, fikk da beskjed om at alt var bra, kontroll ved seks måneder da var det ikke bra så på med ortose, det skulle holde med to måneder fikk vi beskjed om, nå er det gått fire å hun nermer seg 1 år... trodde hun hadde en liten grad men kansje jeg har missforstått siden behandlinger aldri ser ut til å ta slutt.. kansje noen av dere kan hjelpe meg med noen spørsmål? - hvor mangen grader må til før det er aktuelt med gips eller strekk? - hvor gamle er barna før de gir seg med pute/skinne behandling og evt opererer? - kan barna begynne i barnehage med gips eller ortose? setter veldig pris på svar og noen trøstens ord, vanskelig å se lys i enden av tunellen når man blir såå skuffet på kontrollene når behandlingen nesten ikke har virket:( kansje noen andre har erfaring med lignende?
Prins08&Prins10&?12.1pp Skrevet 19. februar 2009 #2 Skrevet 19. februar 2009 Min sønn hadde grad 2c! Dette fant jeg ut om den graden! Hoftedysplasi: α -vinkel 43 - 49°, defekt lateralhjørne, stabil eller lukserbar. Her er linken,står en liten beskrivelse om gradene: http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=224827&a=table&art_id=224708 Han behandles med pute. Var på kontrolle etter 3mnd da var graden 58-60 på høyre hofte og 56-58 på venstre. Den skal være over 60. Det skulle da holde med 1mnd til. Så sal på kontroll igjen den 2mars. Så antagelig bare 1uke og 3 dager til med pute:D
Kassika Skrevet 24. februar 2009 #3 Skrevet 24. februar 2009 Vesla her hadde grader på 34 og 36 fikk jeg omsider vite etter hvert. Hadde bare grunne hofteskåler da, er etter det jeg har forstått den mildeste formen for HD! Hun er nå behandlet med Strekkbandasje/skinne i 5 uker, 1 uke til og vi håper på avsluttet behandling. MEN vi har også drevet med øvelser for å styrke sener, leddbånd og muskler rundt hofteleddet, er jo i hovedsak disse som skal holde hofteleddet på plass. Lykke til begge to!!:-)
lille-snupp Skrevet 27. februar 2009 #4 Skrevet 27. februar 2009 Hei. Jenta mi fikk diagnosen HD da hun var 4 mnd. Da var den ene hofta 27 grader og forholdsvis normal, mens den andre var 34 grader og ute av ledd. I følge min ortoped skal graden helst under 25-26 for å være normal. Min datter ble lagt inn akutt for strekkbehandling. Strekk ble benyttet fordi hofta var ute av ledd, og beinet hadde trukket seg opp i kroppen. På grunn av denne tilstanden var muskler og sener ekstremt stramme, så hun måtte rett og slett "strekkes" i tre uker for at man skulle få hofta inn på plass igjen. Jeg tror på bakgrunn av dette at strekk benyttes for å tøye ut muskler og sener dersom det er hel eller delvis lukasjon av hofta. Om hofta ligger fint på plass vet jeg ikke om det er behov for strekkbehandlig. Etter strekk fikk hun gips, for å holde hofta helt på plass og unngå at den sklei ut av ledd igjen før hofteskåla hadde blitt bedre. Jeg vet ikke hvor grensa går for hvor lenge de fortsetter med skinner/puter før de opererer, men hadde jeg vært deg så hadde jeg nesten bedt om en second opinion! Nå er jo barnet ditt nesten 1 år, så man skulle jo forventet en viss bedring! Har de tilpasset skinne og pute skikkelig til barnet ditt? Et annet tips jeg har er å oppsøke fysioterapeut hvis du ikke allerede har en. Helt til sist: Jepp, barn med gips/skinner har absolutt mulighet til å gå i barnehage. Da vi søkte bhg til jenta vår hadde hun fortsatt gips og var forespeilet en lang periode med skinner etterpå. Fysio skrev derfor et følgebrev om dette, noe som gav oss rett til prioritert plass i barnehage. Kommunen sørget også for ekstre assistent i 30% stilling for å hjelpe vår datter med trening, utvikling osv. Jeg skjønner at du synes dette er slitsomt, men du må bare fortsette å spørre, grave og mase på legene, for noen må jo snart gi deg et skikkelig svar! Lykke til!
almyrida24 Skrevet 11. mars 2009 #5 Skrevet 11. mars 2009 Her hadde vi vel rundt 50 grader ved fødsel trur jeg.. Husker ikke.. På 6 ukers kontrollen var faktisk graden over 60! Men vi skal ha puta på til 3 mnd uansett.. Det er minste behandling..
Klar Som Et Egg Skrevet 13. mars 2009 #6 Skrevet 13. mars 2009 hmmm.. fikk dere vite grader og sånn på sykehuset?? vi fikk beskjed om at det var et knepp i hofta og så på med pute i 4,5 mnd. ikke noe mer info eller undersøkelse... så jeg aner ikke hvor stor feilen er... har prøvd å mase til meg ul på sykehuset og privat, men det går ikke gjennom - det er bare ikke sånn det gjøres i denne byen! Heldigvis flytter vi snart, og da er snuppa nesten tre mnd (ni uker nå), og får forhåpentligvis bedre oppfølging og behandling i den nye byen... Håper på ul rundt tre mnd, siden ingen har sjekket hoftene til den lille frøkna vår.... venter på time i posten til kontroll, og hvis den er ved 4,5 mnd alder, skal jeg ringe inn- for jeg vil gjerne vite litt og få sjekket hoftene... Ingen vet om feilen er så stor at hun trenger 4,5 mnd! Hadde vært digg å blitt kvitt puta etter tre mnd, beg å bli ganske lei nå! Men forbereder oss på at det ikke går da..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå