Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 2 uker som har fått et par hudløse flekker i lysken og enkelte røde prikker i rumpa. Hvilke kremer er best å bruke? Sinksalve? Vet at å ligge med naken rumpe slik at huden får puste er bra, så gjør det når jeg er i dusjen, men dette er ikke nok. Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker du våtservietter når du vasker han? Eller myk klut med vann og noen dråper olje på ?

Skrevet

Har kun brukt Mesoft med vann. Kan prøve å bruke olje rett på kluten ved neste bleieskift. Takk skal du ha.

Skrevet

Eller bruk potetmel når du har vasket med klut og vann. Det trekker til seg all fuktighet. Leget lillegutt sin såre stump på under to dager.

Skrevet

Hei.

Min datter på 3 uker ble så sår at hun fikk begynnelse til blemmer. Jeg gikk på apoteket og kjøpte silulen sink salve og etter noen hyppige bleieskift og vask med vaskeklut var hun bra.

Så silulen gjør susen.

Skrevet

Hei jeg har brukt weleda sin sink creme , fås kjøpt på helsekost , daglig siden fødsel. Den er med lanolin ( ullfett ), ringblomst og camomille , tørker ikke ut huden som andre sinksalver , men behandler / beskytter huden.

Jenta er nå 9 mndr og den eneste gangen hun viste antydning til sår stump , var når hun hadde diare i 6 døgn i julen. Da brukte jeg Inotyol salve fra apoteket ( tidligere på resept- nå reseptfri ). Det er en tjære/ sink salve som virker fort. Potetmel er også bra om du ikke har noe annet for hånden.

Silulen er sterk og tørker fort ut barnehud , ville vært forsiktig med denne.

Skrevet

Hei. Da min lille ble sår i rumpa sluttet vi helt å bruke klut,vasker bare rumpa under vasken.dette og silulen hjalp oss veldig. har ikke vært sår etter dette og det er nå 2,5månder siden.

Skrevet

Mini her hadde også røde prikker i rumpa, og legen sa at vi kunne prøve bacimycin (eller hva den heter igjen..) en ukes tid for å se om det hjalp på prikkene (siden det kunne være litt bakterier der). Prikkene forsvant etter noen dager! For "vanlig" sår rumpe har vi hatt god effekt av bittelitt sinksalve, og brystvortekrem på utsiden for å "forsegle" slik at det ikke kom avføring inn til den såre huden!

Lykke til!

Skrevet

Vi brukte bare potetmel, og det gjorde susen på kun et par dager. Trekker til seg fuktighet. Lot han også lufttørke grundig ved hvert bleieskift :-)

Skrevet

Zinksalve fingerer helt fint:) jeg smører gutten min med zinksalve hver kveld jeg...siden han ligger med våt bleie så lenge om natta. Og han har alldrig vært sår.

Skrevet

Luft masse, skift bleie ofte!

Potetmel funket veldig bra her, da holdes rompa tørr slik at det får gro fint. :)

Jeg er ikke noe for våtservietter! Her bruker vi kluter med rent vann.

Du skal også være obs på at olje tetter igjen porene.

Sinksalve kan du prøve. Eller gå på apoteket og kjøpe noe for sår rumpe der! :)

Skrevet

Jeg bruker A-creme fra apoteket. Den er helt super for små rumper.=)

Skrevet

Prøvde alt for en stund siden, men det som hjalp her var å skifte til bleiemerke (fra pampers til libero). Og potetmel.

Skrevet

weleda sin salve har vi god erfaring med. Kjøpes på helsekost

Skrevet

apotekene anbefaler ofte "inotyol" (ca sånn hvertfall). Dette var tidligere på resept, men ikke nå lengre. Uheldigvis tror jeg snuppa vår reagerte litt på denne, men jeg brukte den selv da jeg var liten. I følge mamma var denne HELT fantastisk. Vi har brukt silulen sinksalve til nå, kjøpte inotyol for kun noen dager siden. Ikke sikkert at det er den hun har reagert på altså, men tenkrte å droppe den noen dager. Men som sagt; den er den anbefalte fra apoteket, hvertfall som regel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...