Gå til innhold

Skal amming være kos?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For det er det ikke for meg....

Gutten min er nå tre uker, og hittil må jeg innrømme at amming er mer slitsomt enn kos. Det begynte den dagen jeg skulle reise hjem fra sykehuset. Da var han så sulten at han skrek seg helt ut. Jordmor ga han da litt tillegg med sprøyte, slik at han skulle roe seg og ta brystet. Siden da har jeg vært urolig for at jeg har hatt for lite melk. Gjorde tabben å begynne å gi litt mme når han hadde ligget ved brystet en evighet uten at han virket mett. Det var barsel på sykehuset som sa at dette var greit. Etter å ha lest en del, og snakket med Ammehjelpen, skjønte jeg at det var helt vanlig. Fikk nytt pågangsmot etter å ha snakket med en ammehjelper som forsikret meg om at jeg hadde nok melk.

Det var for ca en uke siden, men jeg må fortsatt gi mme. Gutten har vel egentlig behov for økedager, men jeg er så sår at jeg ikke klarer å legge han til så ofte han ønsker. Har ikke synlige sår e.l. Det svir veldig mellom ammingene og gjør sykt vondt når jeg legger han til, men når han først har fått tak gjør det ikke vondt under ammingen. Var på helsestasjonen, men ble ikke klokere av det. I følge lege og helsesøster var det verken tilstopping, sopp eller betennelse. Ble rådet til å bruke brystskjold og håpe det går over. Brystskjoldet fungerer ikke for oss. Han får ikke ordentlig tak, så det renner mer melk ut enn han får i seg.

Mye klaging... Men her sitter jeg da, med sårt bryst og en sulten liten krabat som helst vil ligge til brystet døgnet rundt. Det såre brystet er så vondt at jeg gruer meg til å legge han til på det... Hvis jeg ikke gir han litt mme på kvelden, så vil han ikke sove. Har i perioder mest lyst til å gi opp hele ammingen, men vet det er det beste for gutten min! Går også veldig ut over selvfølelsen at jeg ikke får til ammingen. Vet jo det ikke er noe nederlag, men det føles sånn...

Noen som har noe råd om hvordan jeg skal få til å fullamme gutten min?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å skrive at helsesøster så også på sugetak og ammestilling osv, men det så også bra ut.... Så jeg aner ikke hva det kommer av at jeg er så sår. Spesielt siden jeg er sår kun på det ene brystet....

HI

Skrevet

Dette er som å høre meg selv, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for at dette blir en såkalt kosestund som mange beskriver at amming er. DRIIITvondt i starten, og imellom ammingene er det like ømt som istarten av graviditeten! Stilig,,. Jeg vet ikke heelt om det fungerer enda, men jeg bruker melkeoppsamlere en liten stund før jeg skal amme igjen, og smører brystvortene med litt purelan. Det er ikke til hver amming det gjør like vondt, men særlig på kvelds/nattmåltidene spruter det tårer. Men, sta som jeg er har jeg ikke tenkt til å gi op, for som du sier, barnet får jo ikke noe bedre enn mm! Så, som sikkert tusen andre har sagt til deg, dette går over (jeg har fremdeles litt problemer med å innse det selv)... Mini er 4uker, og prematur, så jeg har fått beskjed om at når han blir litt større vil han få bedre tak og mere pupp i munnen. (bruker brystskjold foreløpig...) DETTE KLARER DU:) Masse lykke til!

Skrevet

OG! Ble så engasjert at jeg helt glemte poenget mitt oppi dette lange innlegget. tipset jeg fikk, som absolutt ser ut til å funke var å roe meg heeeelt ned før ammingen, for jeg var stressa, redd og gruet meg til hver eneste gang. og DET gjorde babyen stressa og masete slik at ting ble værre. Så jeg har tatt meg kjempegod tid, sittet og dullet med han og senket skuldre, og ting gikk mye bedre...

Skrevet

Du er ikke alene...amming er vondt og slitsomt i starten, husker det som det var i går! Var så frustrert, masse tårer, følte meg helt udugelig osv. Men, det blir bedre...og hvis du holder ut kan det bli riktig så koselig, for oss lettet det veldig etter 2-3 mnd.

Skrevet

Ok, du har alle forutsetninger for å kunne produsere nok melk, men akkurat nå er problemet at du ikke orker å legge ham til ofte nok? Fordi det er vondt på ett bryst. Brystskjold bør være siste utvei, så legg det bort ;) Vi ønsker ikke å tilføre flere problemer her...

Jeg lurer nå litt på om vi kan klare å finne ut hva som gjør den ene puppen vond. Du sier at lege og helsesøster sier det ikke er sopp, men smertene kan høres litt ut som det. Selv om det da "ideelt" sett ikke skulle gitt seg ved amming. Det er vondt hele tiden og etter amming. Men la oss først utelukke det. Har barnet noe hvitt belegg i munnen som ikke lar seg tørke bort? Er brystvorta og området rundt litt ekstra blankt? Eller flassende?

Jeg TROR ikke det er sopp. Men det jeg tror det kan være er en hevelse i brystet pga. ammestarten. Det kan ta litt tid før det blir helt bra. Det skyldes at brystene dine akkurat har begynt å produsere melk, og de blir hovne. Ikke bare fylt av melk-hove, men sette i gang produksjonen-hovne. Det blir litt vondt! Eller VEEELDIG akkurat i det de kobler seg på, til de har fått sugd slik at hevelsen går litt tilbake.

Det du kan gjøre er å sørge for at brystet ikke er sprengt når du legger ham til. Pump eller håndmelk litt først for å ta av den værste sprengen. Så kan du klemme tilbake hevelsen med fingrene. Det man da gjør er å ta alle fingertuppene på den ene hånden og samle de til en liten ring. Tenk at du skulle holde med alle fingrene rundt en klinkekule. Så plasserer du fingertuppene (rene) rundt brystvorta og klemmer den forsiktig inn i brystet. Rett inn, men ikke så hardt at deg gjør vondt! Hold presset der i et minutt. Legg så til babyen. Om det blir bedre av dette har du en oppskrift for å holde ut litt lenger, til puppene stabiliserer seg litt! Men ikke glem å tenke på om det kan være sopp om det ikke viser tegn til bedring, eller sprer seg til det andre brystet, eller du ser sopp i munnen hans!

Lykke, lykke til! Smertefull amming er IKKE kos, men amming kan lett bli kjempekoselig etter hvert likevel! Jeg håper du kommer dit snart!

Skrevet

Med min første ble jeg veeeldig sår, det blødde og tårene trilla da jeg la han til......så jeg "hoppa over" måltider med å gi MME til annethvert måltid i en uke og to.... passa på å lufte puppa hele tida - kutta ut innlegg og bh (så lenge jeg var hjemme).Samtidig som at ammestillingene endret om jeg etterhvert som jeg ble tryggere:)

Jeg ammet til han var 1,5 år uten problemer. Nå har jeg fått nr. 2 for 9 uker siden og var redd det skulle bli tøft i starten denne gangen og....men neida nå var jeg sår i 2 - 3 dager og ellers har alt gått bra:)

Skrevet

Vi brukte sinnsykt lang tid (1.5time pr amming) i starten og jeg ble kjempe SÅR! Jeg pumpet rett og slett en gang om dagen, slik at jeg slapp å sitte så lenge, og kunne SOVE litt... etter ca 1mnd gikk det bedre, dvs raskere.

Men må innrømme at fram til 3-4mnd alder var det ubehagelig i starten spes. på ene puppen. Nå er mini 6mnd og det går så det suser. Er litt bekymra for at jeg har for mye melk, men det går bra selvom jeg har begynt å jobbe (pumper en gang pr dag).

Men kos? Tja de fleste gangene er det desverre ikke det. Lillegutt er nyskjerrig og vil ha med seg alt. Men nå han er i rett lune, ja da kan det være kos. Liker morgen og sein kveldsamminga best...

Skrevet

Amming kan vel være kos,ja, når den er godt etablert og man er avslappet og god... men veien dit kan være kronglete, lang og tung med mange lidelser... Selv sluttet jeg å amme etter 3 måneder pga lite melk og veldig sultent barn. Men en god venninne av meg har ei jente som la grasalt på seg i starten, et resultat av at hun satt med barnet til brystet stort sett hele døgnet. Hun fikk abnorm produksjon og har siden måtte donere bort til sykehusene.

Det jeg prøver å si er at hvis du orker, så la han suge så mye og ofte han vil. Noen barn skriker med det samme man er ferdig. Legg han til brystet igjen og igjen til han ser fornøyd ut, kanskje sovner. La han rape midt i måltidet. En barnepleier sa til meg at hvis jeg ga det ene brystet og barnet sovnet etter å ha tømt det, - la henne få komme opp, rape, og tilby det andre brystet. Som oftest vil de da tømme det også, og da unngår man kanskje at de våkner en halvtime etterpå og vil ha mer.

Jeg blødde på brystvortene, så sår ble jeg, men brukte brystskjold med gradvis avvenning etter en stund. Det funket kjempegodt for meg:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...