Gå til innhold

Innfølring av fast føde.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest et sted at man bør gi grøt kanskje en time før leggetid - altså før en steller, og at man kan gi melk rett før ungen skal i bingen. Men Snuppelure er fremdeles mett en time etter grøten, selv om jeg sikkert kunne gitt henne enda mer enn det hun spiser - virker som hun kan spise enorme mengder grøt men ikke liker melka så godt. (Og det forstår jeg jo godt, for grøt ER namm og mme er jævlig.) Jeg har jo lyst til at Snuppelure skal bli en tjukkas, så siden grøt gir mer guff enn mme gir jeg grøt først - dessuten er jo grøten mer tungtfordøyelig.

Det jeg lurer på er følgende - om en ukes tid tenker jeg å begynne med enda ett grøtmåltid - men går det på bekostning av flaskemåltid? Altså - vil det bety at følgene rytme kan være aktuell:

0700 frokost mme

1100 grøt og vann

14.30 mme

17.30 grøt og vann

1900 mme

Og hva når hun skal få middag seinere? Hvordan skal jeg få presset det inn i skjemaet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss har grøt og middagsmåltidene gått på bekostning av pupp ihvertfall. Bortsett fra middagsmåltidet, hun får et kvart sånt lite 4mnd glass først, og så pupp etterpå. Så trapper vi opp middag og ned pupp etterhvert:)

Men frokostgrøten er helt istedet for pupp, og kveldsgrøten er et fult måltid, men med pupp på sengekanten en time senere.

Skrevet

FF, hvor mange ML får hun i seg nå om dagen? Og hvor mye veier hun nå?

Skrevet

For ti dager siden (5 mnd og 1 dag gammel) veide hun 6775g. Så nå veier hun vel rundt 7kg, antar jeg.I dag har hun fått i seg 520ml på flaske og 120ml i grøt. Det er mindre enn normalt. Hun spiser vanligvis totalt 700 - 750 ml mme i døgnet fordelt på 4 el fem måltider.

Hun har ALDRI spist i nærheten så mye som det står på nanpakken at de skal. Men jeg har (nesten) sluttet å bekymre meg.

Skrevet

Vesla er 1/2 år, og her i huset ser det omtrent sånn ut:

0900 1/2 porsjon grøt + mme

1330 1/2 porsjon middag + vann + mme (fordi hun ikke liker vann så godt ennå)

1600 fruktmos eller frukt i baby-feeder + vann

1830 1/1 porsjon grøt + mme

2330 mme (tanker henne opp til natta fortsatt)

Vi har fått beskjed om at det er mest naturlig å gi melk til grøt og vann til middag, men det der vannet er foreløpig en fiasko, så det går i mme hele veien ennå. Her begynte vi med grøt på dagen, men da hun var oppe i en god porsjon, prøvde vi å gi det på kvelden i stedet. (Så innførte vi et middagsmåltid, og til slutt grøt til frokost) Hun reagerer ikke på å få grøt på kvelden og er ferdigspist kanskje et kvarter før hun legger seg. Grøt først, lar maten synke litt, så mme, så pusser vi de to tennene, synger en sang på sengekanten og rett i seng. Med deres måltidsrytme, ville jeg forsøkt å gi grøt klokka 0700 og til kvelden og middag kl. 1430.

Good luck! : ) Det der med mat er et studium på høyt nivå. Hjelper hvis man er rakettforsker, noe jeg ikke er. : )

Skrevet

Anita 1308; gir du ikke noe fruktmos eller sviskepure til grøten? Vet du om en kan gi fruktmos flere ganger til dagen? Her er det vrient å få i ham grøten om den ikke er blandet med sviske eller frukt...

Noen som vet hvor mye mme de skal ha i løpet av dagen når de får grøt? For tiden får han grøt som blandes med vann, og da blir det jo ikke så mye mme på ham i forbindelse med grøtmåltidet.

Skrevet

oioioi der var du septemberprinsen - og jeg som later som om jeg ikke dibber så mye lenger... busted!

Vet jo at du ikke spurte meg - men tror du kan gi fruktmos flere ganger til dagen - dessuten - helsesøster sa 600ml væske i døgnet er nok når de begynner med fast føde.

Skrevet

Takk min kjære venn!! Alltid gode og informative svar fra deg ;)) Som du vet var det jo det jeg falt for hos deg!

600 ml selv om grøten blandes med vann? For i de 600 skal vel mengde mme en har i grøten inngå?

Har du fått de 1500?

Skrevet

Nei, vi har fått beskjed om at det ikke er nødvendig. Det tas visstnok opp jern okke som. Før ga jeg det innimellom som dessert etter middagen, men da fikk vi bare i henne 4 måltider, og hs mente vi burde gi frukt som mellommåltid for ikke å få store blodsukkersvingninger pga. lang tid mellom måltidene. Vi har gått fra 800-850 ml mme/døgn til ca. 600 ml mme/døgn etter at hun begynte med grøt (her blandes den også med vann). Det er heeeelt fint, sier den flinke hs vår.

Skrevet

Hei sptmbrprnsn Har ikke fått de 1500 - men han lover at jeg skal få dem! Når skal vi ta den spahelga? Jeg må SPAre litt først (tørrvittig), men hva med april? Gruer meg til å gå i bikini. Greit at jeg drikker sjampis i baren mens du blir massert?

Skrevet

Fra Norsk Legemiddelhåndbok: tommelfingerregel for basalbehovet er: 100 ml/kg/døgn for de første 10 kg kroppsvekt, 50 ml/kg/døgn for de neste 10 kg og 20 ml/kg/døgn for den resterende vekt.

Så her skulle vel da vesla hatt i seg 8200 ml mme og vann pr. døgn. Det er nok ikke altid tilfelle, og da tenker jeg at det er en tommelfingerregel og intet annet! : )

Skrevet

... fra 850 kr i døgnet per pers i dobbeltrom med inngang i spaavdelingen... leser jeg på hjemmesida...

Skrevet

Gjelder disse tallene totalmengde væske som baby skal ha i seg per døgn? For isåfall kommer snupps mye bedre ut enn den 13% av kroppsvekta-regelen...Men den går kanskje mer på næring den, og ikke væske...?

Skrevet

Jeg vil og på spa!! Jeg har hatt en floke i 3 mnd. Lykkeli&gla kan bekrefte.

Og nå vekker snømåkern Prompen....

Skrevet

Husmus - hvis du har nok hår til at det utgjør en floke, som i tillegg kan bestå i 3 måneder har du INGENTING Å KLAGE OVER!

Hei vent littt - prompen nærmer seg 3 mnd? Tipper du blir kvitt floken din snart mohahahahaha

Skrevet

Fantastisk!!!! dette ser jeg frem til!!!! Skal ikke vente til i mai da, og håpe på bra vær. Da kan vi kanskje få vist våre yndige kropper i bikini til gud og hverman.

Du ikke bare kan, men SKAL drikke champagne mens jeg blir massert. Shopping og champagne hadde også vært en ide...

Skrevet

3.5 tenk!

Siden a creme funker i håret hans, kanskje babyolje funker i mitt? Jeg skal jammen prøve.

Det er ikke så mye hår her nei, husk ammehjelpen foreslo jeg hadde pcos, og da har jeg jo ikke hår i vikene må vite.

Skrevet

Dette med innføring av måltider, og hva når blir bare mer og mer frustrerende og tåkelagt for meg. Er jeg helt alene om å føle meg bortkommen?!?

Og alt dette med hvor mye pr kg pr døgn har jeg til nå aldri ofret en tanke, har tenkt som så at han har fått i seg det han vil og trenger (men vanskelig å måle mengde når en delammer. Nå går jeg snart over til bare flaske!!!!)

Så i kveld går jeg til sengs med tanken om at jeg er verdens dårligste mor som ikke følger med på en dritt!! Til nå har jeg trodd at han fortalte meg når han ville ha mat, hvor mye, når han ville sove osv, og det har fungert finfint. Men må tydeligvis innføre et strengt tidsregime...

Vel da fikk jeg inn et hjertesukk i denne tråden!

Skrevet

Den %-regelen går vel på mme. De tallene gjelder væske totalt, ja. Og hoderegning er noe dritt. Jeg har ikke en baby som veier 82 kilo liksom. =I

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...