♥♥Tutta♥♥ Skrevet 19. februar 2009 #1 Skrevet 19. februar 2009 Hei. Jeg har en datter på 4 uker som virker veldig plaget med syre eller sure oppstøt. Det virker på meg som om det sklir opp og ned i spiserøret store deler av døgnet. Hun får også mageinnhold som tidt og ofte renner ut nesen. Hun vrir seg og "grynter" og man kan tydlig se at dette er veldig ubehagelig for henne. Sprut-opp-gulp og oppkast er ikke uvanlig det heller. Hun har hatt pustestopp ved ett par annledninger, som har vart i noen sekunder, kan dette ha noe med syre i spiserøret eller luftveiene (siden det renner ut nesa)?. De første levedøgnene var hun veldig kvalm. Hun hadde oppkast og gulp etter hver amming og da tømte hun seg nesten og gikk ned 10% av fødselsvekten. (hun var også slapp av gulsott og hadde dårlig apetitt). Hun har ellers en del luft i magen, men har god apetitt og liker seg godt på brystet. Lurer på om andre har det slik, og om dette er normalt/vanlig??
Babyønske �� Skrevet 19. februar 2009 #3 Skrevet 19. februar 2009 Min gutt(6 uker) gulper en del ,og har gjort det hele tiden, men han er ikke særlig plaget med dette virker det som. Så det høres ikke helt normalt ut det du beskriver. Det minner mye om reflux syns jeg. Ville tatt kontakt med helsestasjon/lege hvis jeg var deg.
♥♥Tutta♥♥ Skrevet 19. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 19. februar 2009 Gratulerer med gutten og takk for svar. Synes selv det virker litt for mye til å være normalt, men så er det jo veldig mye som er helt vanlig med disse små også har jeg sett. Som jeg selv har blitt hysterisk av uten grunn, hehe ) Kanskje det er noen andre som opplever det samme som meg her inne?? hmm, men er gjerne ikke så dumt å snakke med helsepersonell om det likevel.
Gjest Skrevet 19. februar 2009 #6 Skrevet 19. februar 2009 Gutten min er nesten 2 uker nå.. (fikk han 15 dager etter termin..) Han har hatt "sure oppstøt" og "rakett-gulp"( gulpet masse!! som kom ut som en stråle gjennom nese og munn..) Jeg har veeeeldig mye melk og han har litt magesmerter. Når han får vondt i magen, oppfører han seg som om han er sulten.. gaper og leter etter pupp. Men om jeg gir han mat, så gulper han og vrir seg og "sure oppstøt" og /eller "rakett-gulp" kommer. Han har også presset utrolig mye når han måtte bæsje og gråt av smerter.. Han har også som du sier hatt "pustestopp" i noen sekunder før han gisper etter luften og grynter masse.. Fikk vite at det var helt normalt at ungen gikk ned en del når man var på sykehuset.. Var vel inntil 10% av fødselsvekten som var normalt.. Helsesøster ba meg om å gi han miniform dråper for å sprekke opp luftbobler og hjelpe til meg avføringen. Og ikke gi han pupp rett etter han hadde spist seg mett, men bruke god tid under ammingen med å få ut rap gjerne flere ganger i løpet av et måltid. Nå gulper han helt normalt og har ikke vondt når han bæsjer, han presser heller ikke som før.. Men om du er bekymret, så burde du ta kontakt med legen din eller helsesøster. De har vel åpen time på helsestasjonen din?
Gjest Skrevet 19. februar 2009 #7 Skrevet 19. februar 2009 Høres ut som reflux, ta kontakt med legen for å få sjekket dette! Det er ventetid så jo tidligere jo bedre! Prøv å legg bøker el.l. under sengen/der han sover ligger for å løfte opp hodeenden. Det er ikke farlig og de fleste vokser det av seg, finnes også medisiner. Men er veldig ubehagelig for barnet da
♥♥Tutta♥♥ Skrevet 19. februar 2009 Forfatter #8 Skrevet 19. februar 2009 Takk for alle svar. Skal ta dette opp på helsestasjonen og kanskje jeg får tips om miniform dråper der også.. Vet ikke hva det er en gang jeg??
Gjest Skrevet 19. februar 2009 #9 Skrevet 19. februar 2009 sitter her å leser,og så kom jeg til å tenke på at min gutt gulper ikke like mye når han får miniform!! jeg begynte å gi han det pga kolikk. Men før miniform så gulpa han kjempemye!! Hmmm.. Miniform er forresten noen dråper som du gir barnet for å "sprekke" luftbobler i tarmen ...blir mye fising av det hhehehe
www.karibienshule.blogg.no Skrevet 20. februar 2009 #10 Skrevet 20. februar 2009 Her har vi ikke prøvd minifom på mini, men har spist det noen ganger selv. Det tar et par dager før det virker ordentlig (den for voksne hvertfall), bare så du ikke forventer umiddelbar suksess! Her prøver vi å ikke legge henne ned rett etter måltid - men gå rundt med henne på skulderen for å få ut rap/ promp. Dersom vi legger henne rett ned kommer det alltid gulp. Ellers så fikk vi høre at dersom vi trodde det var oppkast, ikke gulp, som kom opp - burde vi ta kontakt med lege.. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå