Gå til innhold

Hvor lang tid bruker folk på å ta førerkort? Rekker jeg det før termin mon tro, eller er det en dårlig idé?

Anbefalte innlegg

Jeg er 28+4 uker på vei, og ser at jeg går en roligere tid på jobben imøte. Får endel tid "til overs" rett og slett.

Nå som jeg skal bli mor hadde det jo vært så greit å ha lappen. (Selv om vi lever bilfritt midt i et brosteinsstrøk Bergen sentrum, og håper å fortsette å kunne leve slik.)

Det er altså 3 måneder igjen til termin. Er det en helt latterlig idé å begynne å tenke på lappen nå?

Fortsetter under...

det er vel ikke en latterlig idè. Det kommer an på hvor mye du kjører/trener og hvor mange kjøretimer du trenger. Dette er jo veldig induviduelt. Men hvis du har tid og overskudd så er det vel ingenting i veien for det...

Regner med du skal klare å få tatt lappen iløpet av 1 mnd og to hvis du klarer teori og oppkjøring på første forsøk.. Men jeg tror ikke du har lov å ha oppkjøring når du er kommet så og så langt i svangerskapet.. Snakk med en kjøreskole om det :)

Så lenge du får timer ofte, så tror ikke jeg det skal være noe problem!

Jeg holder på med lappen selv, å det skal bli såå deilig om jeg klarer det før babyen kommer.)

Det med at du ikke kan kjøre opp når du er så og så langt i sv.skapet har ikke jeg hørt noe om! Jeg skal etter planen ha oppkjøring 3 uker før termin, men kjørelærer sa at om jeg var usikker, og ville ha mer timer på meg, så kunne vi utsette den litt!

Men satser på å få tatt den da:) Kan ikke være noe særlig å kjøre opp på termin akkurat:)

Masse lykke til:)

Jeg håper jeg ikke fremstår som negativ nå, men jeg tror det kan bli i knappeste laget for deg. Jeg har selv holdt på med lappen under denne graviditeten og har oppkjøring neste euke. Da er det en mnd igjen til termin. Du kan kjøre opp dagen før termin om du vil, det er ingen regel på at du ikke kan det fordi du er høygravid, at det nærmer seg fødsel etc. Det du likevel skal tenke på er at du skal gjennom et visst antall kjøretimer(nye regler) ,glattkjøring, mørkekjøring, teorikurs og teoretisk prøve. Dette tar jo noe tid. Samtidig må du ha gjennomført trafikalt grunnkurs før du i det hele tatt kan begynne å øvekjøre. Nå vet jeg ikke hvor i landet du bor men i Oslo f.eks er det opp til 3 mnd vetetid for oppkjøring og kjøreskolen kan ikke melde opp før du har bestått den skriftlige prøven. Om du har kjørt litt fra før vil jo dette være en fordel for deg. Ta kontakt med en kjøreskole og be om å få en time der de vurderer deg og hvor mye tid de tror det vil ta. Da kan du også få et ca overslag på hvor mye det vil koste. Det er vanlig å bruke mellom 20-30 000 med de prisene som er i dag, og det er mye utgifter når man får et nytt familiemedlemm i hus.

Lykke til!

Annonse

He he, ja det er jo kanskje litt overilt. Bare en idé.

Det er jo alltid så mange ting man skulle ha gjort, og det å få seg førerkort er absolutt på lista. (Har alltid bodd i by, og har aldri stresset med å få lappen.)

Takk for mange svar!

Skal diskutere det med mannen. Jeg tror vi har råd, men må undersøke om det er lange ventetider og slikt her i Bergen.

Bare begynn du :)

Hvis du har rundt 25- 30 tusen å cashe ut på kort tid så kjør i vei.

Det er litt forskjellig fra by til by og kjørelærer til kjørelærer men det er bare å begynne. Det spørs hvor mange timer du trenger og hvor lang ventetid det er på trafikalt grunnkurs,langkjøring,mørkekjøring og glattkjøring samt oppkjøring. Du trenger jo også vanlige kjøretimer og teoriprøven. Lykke til! Det går nok fint. Øv masse.

Jeg var utplassert i en by hvor jeg ikke kjente noen, og fant ut at jeg kunne bruke fritida på å ta lappen. Var riktignok ikke gravid, men hadde bare 8 uker på meg. Tok kontakt med flere kjøreskoler, og flere mente at det kunne la seg gjøre. Men jeg tok teorien som privatist, vet ikke om det er mulig nå. Etter 6 uker tok jeg førerprøven, de ville ha det såpass tidlig sånn at jeg hadde mulighet til å prøve en gang til dersom jeg skulle stryke. Så lenge kjøreskolene har kapasitet går det nok helt fint!

Lykke til!

Bare å sette igang om du vil ta lappen.. start med å stå på teori prøven.. den er det verste.. du kan ta prøver å øve deg med på teoritentamen.no å undersøk om det er noen kjøreskoler i bergens området som har intensiv oppkjøring.. det koster kanskje et par tusenlapper ekstra men da har du lappen innen 2uker.. etter bestått teori naturligvis, siden de ikke bestiller oppkjøring til deg før den er bestått.. Jeg bor i trondheim å går nå i uke 31.. skall prøve for andre gang å jeg SKAL stå på teorien på onsdag og etter det er det fullt fokus på lappen i et par uker:) det går:) viss du uannsett har tenkt å kjøre opp, er det nok lettere å gjøre det før lille nurket kommer, enn etterpå, da du vil ha behov for barnevakt hver gang du skal ta en time..

Annonse

Jeg brukte 5mnd på alt det obligatoriske, kjøretimer, trafikalt grunnkurs, langkjøring, mørkekjøring og glattkjøring, til nå brukt ca 22.000,- på det. Kjører mye utenom, og kjørt i flere år, men fikk likevel ikke slippe unna noe av det man må igjennom nå. Pga graviditeten har jeg lagt lappen litt på is, er ikke 100% trygg på meg selv bak rattet for tiden. Er trøtt og litt sliten, blir lett svimmel og har litt dårlig konsentrasjon.

Jeg brukte lang tid på teorien, den er ikke enkel gitt!! Masse lurespørsmål! Du burde hvertfall få tatt den så tidlig som mulig, så er du ferdig med det verste ;) Kjøp teoriboken (lurt med spørsmålsboken også) begynn å les, ta tester på nettet (www.atl.no).

Man må ha grunnkurs først, som går over en mnd, en gang i uken (litt forskjellig fra skole til skole), du får ikke kjøre bil før dette er bestått. Man har gjerne dobbeltimer, så beregn at du har mye energi før du setter deg i bilen. Glattkjøring bruker du en halv dag på.

Bare begynn, så tar du det i ditt tempo :) Ikke stress med at du må ha lappen før mai, men godt å være igang med den!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...